توضیح درس به درس علوم اول ابتدایی

توضیح درس به درس علوم اول ابتدایی

درس یک زنگ علوم

بچه ها را برای سایه کشیدن به حیاط می بریم.

به آن ها می گوییم که هرکدام سایه دیگری را بکشند.

دو ساعت بعد دوباره آنها را به حیاط برده و می خواهیم که سایه همدیگر را بکشند و اختلاف آن را بیان کنند.

دانش آموز بدرستی می فهمد که سایه ی خودش یا دوستش در دوساعت بعد کوتاه تر شده است.

بازی فرصتی است برای یادگیری در هنگام میوه خوردن باید دستها را با آب و صابون تمیز بشوییم تا مریض نشویم

چیزهای سنگین زیر آب می رود و چیزهای سبک روی آب قرار می گیرد و شناور روی آب قرار می گیرد

درس  ۲ سلام به من نگاه کن

بچه ها باید همیشه به بزرگ ترهای خود سلام کنند.

در اطراف این دانش آموز چه چیزهایی می بینید.

صداها را به چه وسیله ای می شنویم.

صداهایی را که می شنویم باهم فرق دارد.

بوی عطر و گل را پایینی تشخیص می دهیم.(حسّ بویایی)

افراد نابینا چیزها را با دست می شناسد ( حسّ المسه )

افراد ناشنوا چیزها را چشم می شناسند. ( حسّ بینایی )

از چشمهای خود باید مواظبت کنیم.

اوّل به نور مستقیم خورشید نگاه کنیم.

دست کثیف به چشمهایمان نزنیم. نزدیک تلویزیون ننشینیم.

موقع مطالعه کتاب را به چشمان خود نزدیک نکنیم. سالی دوبار به پزشک مراجعه کنیم.

از گوشهای خود باید مواظبت کنیم.

اوّل چیزهای نوک تیز در گوش نکنیم. از صداهایی بلند دوری کنیم.

در گوش یکدیگر صحبت نکنیم. گوش هایمان را تمیز نگه داریم.سالی دوبار به پزشک مراجعه کنیم.

بویایی و شنوای بعضی حیوانات بسیار قوی است مانند سگ

دانش آموزان با چشم بسته خوردنی های مختلف را شناسایی می کنند.

همان طور که به کمک چشم و گوش خود می توانیم چیزها را بشناسیم. به کمک پوست ،
بینی و زبان هم می توانیم آن را بشناسیم.

درس ۳ سالم باش ، شاداب باش.

برای سالم و شاداب شدن باید نکات زیر را همیشه رعایت کنیم.

۱ -ورزش و بازی ما را سالم و شاداب می کند.
۲ -رعایت بهداشت فردی به سالمت ما کمک می کند. مانند مسواک زدن
۳ -تمیزی مدرسه به شادابی ما کمک می کند.
۴ -خوردن غذاهای متنوع ما را سالم و قوی می کند.
۵ -رعایت موارد ایمنی به سالمت ما کمک می کند.
۶ -خواب و استراحت درست و به موقع به سالمت ما کمک می کند.

در هر شبانه روز سه نوبت غذا می خوریم صبحانه – ناهار – شام

بین هر نوبت غذا میوه و آبمیوه می خوریم.

آیا می دانید مهّم ترین وعده غذایی کدام است؟ چرا؟

صبحانه چون بدن برای حرکت باید انرژی الزم را داشته باشد و این انرژی توسط غذا تامین می شود.

نوشیدن آب یکی از لذت بخش ترین کارها است.

غذاهای مفید عبارتند از : گوشت – مرغ – شیر – میوه ها و سبزیها – چلو کباب – بیسکویت – شکالت – گردو – پسته – بادام – ماهی – تخم مرغ – ماکارونی.

غذاهای غیر مفید عبارتند از : نوشابه – پفک – چیپس – سوسیس – کالباس.
هنگام غذا خوردن باید دستهایمان را با آب و صابون تمیز بشوییم.

بعد از غذا باید حتماً مسواک بزنیم.

درس ۴ دنیای جانوران

همه جانوران مثل هم نیستند.
جانوران ، شکل و اندازه های گوناگون دارند. بعضی از آنها بزرگ و بعضی کوچک هستند.

همه حیوانها  غذا می خورند ، راه می روند ، نفس می کشند

به همه دانش آموزان می گوییم که عکس یک جانور را به کلاس بیاورند و درباره آن صحبت کنند.

جانوران به پنج گروه تقسیم می شوند:

۱ -پرندگان ۲ -خزندگان ۳ -پستانداران ۴ -دوزیستان ۵ -ماهیها
۱ -پرندگان مانند کبوتر – کالغ ۲ -خزندگان مانند مار- سوسمار
۳-پستانداران مانند گوسفند – گربه ۴ -دوزیستان مانند قورباغه – وزغ
۵-ماهی ها مثل انواع ماهیها

غذاهای جانوران مختلف است.

جانورانی که گیاه می خورند به آنها گیاه خوار ( علف خوار ) می گویند مانند : اسب – بز-
گاو – گوسفند.

جانورانی که گوشت می خورند به آنها گوشتخوار می گویند مثل پلنگ – سگ – گرگ –
گربه.

بعضی از جانوران دانه می خورند و به آنها دانه خوار می گویند مانند : گنجشک – کبوتر – جوجه.

انسان موجودی است که گوشت می خورد ، گیاه می خورد ، دانه می خورد.

نوع حرکت جانوران

جانورانی که دست و پا ندارند می خزند مانند : مار – تمساح – سوسمار.

ماهی شنا می کند.

سنجاقک پرواز می کند.

گوزن می دود.

قورباغه می جهد.

درس  ۵ دنیای گیاهان

به همه گلهای کوتاه و بلند و درختهای بلند و کوتاه و چمن ها علف ها گیاه می گویند

گیاهان قسمت های مختلفی دارند.

یک گیاه ریشه مانند برگ دارد. ریشه – ساقه – برگ گیاهان باهم فرق دارند.

بعضی از گیاهان گل و میوه دارند بعضی گل و میوه ندارند.

یک سیب و یک گوجه فرنگی را نصب کنید بگویید درون آنها چه می بینید؟

دانه می بینید

در محلی که شما زندگی می کنید، چه گیاهانی می رویند و از آن چه استفاده هایی می
کنند.

دانه ی لوبیا را بکارید وقتی گیاه رویید آن را به هم کلاسی هایتان نشان بدهید.

فایده های گیاهان:
از گیاهان استفاده زیادی می شود مثلًا از بعضی گیاهان به جز استفاده خوراکی عطر
عرقیات – رنگ – دارویی می شود

چه راههایی برای حفظ گیاهان می شناسید؟

گیاهان برای شاداب و سالم ماندن به خاک مناسب – نورخورشید و آب احتیاج دارند.رنگ
بسازید.

اگر گیاهان نباشند چه می شود؟

زندگی ما انسانها و حیوانات به خطر می افتد و ما و حیوانات ازبین می رویم.

درس ۶ زمین خانه ی پر آب ما

آب مایه ی زندگی و حیات است.

اگر آب نباشد ما نمی توانیم زندگی کنیم.

آب در رودخانه ، دریاچه ، دریا ، آبشار ، جوی پیدا می شود.

از آب چه استفاده هایی می کنیم؟

از آب برای پختن غذا ، حمام کردن ، رتمیزی خوردن و نظافت ، آب دادن به درختها و
گلها و چمن ها و شستن لباسها و دادن به جانوران و گیاهان استفاده می شود.

اگر روزی آب لوله کشی قطع شود ، چه مشکلاتی برای ما به وجود می آید؟

-نمی توانیم غذا بخوریم ، حمام نمی توانیم کنیم ، به درختها نمی توانیم آب بدهیم ،
جانوران از بین می روند . کره زمین مانند یک توپ گرد است که بیشر کره زمین را آب فرا گرفته است.

آب روی زمین به شکل های گوناگون و در جاهای مختلف وجود دارد.

مثل دریاچه ها – دریاها – رودخانه ها – اقیانوسها – چشمه ها و غیره

آیا در بدن ما ، جانوران و گیاهان هم آب وجود دارد؟ بله

چه جانورانی را می شناسید که در آب زندگی می کنند؟ ماهی

چرا باید در مصرف آب صرفه جویی در مصرف آب می شناسید؟

شیرآب را محکم ببندیم و اگر شیر آب خراب است آنرا تعمیر کنیم.
برای مسواک زدن می توانیم از یک لیوان آب استفاده کنیم.

چگونه می توانید از هدر رفتن آب جلوگیری کنید؟
مثالً ازآب شهری برای شستن ماشین یا حیاط استفاده نکنیم.

چه چیزهایی آب را آلوده می کند؟ زباله – وارد شدن فاضالب به آبها

وسایلی مانند توپ کوچک – پاک کن – ماسه – مداد – گیره ی فلزی – خمیر – مجسمه یکی یکی در ظزف آب بیاندازید .

ببینید کدام روی آب و کدام زیر آب می رود بعد آنها را در آورده به دو گروه طبقه بندی کنید.

درس ۷ زمین خانه ی سنگی ما

در بیش تر جاهای زمین سنگ وجود دارد.

شما هم به اطراف خود نگاه کنید ، در چه جاهایی سنگ می بینید؟
سنگها در کوه – بیابان – دریا – جنگل ، رودخانه ها دیده می شوند.

سنگ ها گوناگونند.

با مشاهده ی سنگ ها براساس موارد استفاده جنس ( سختی و نرمی ) رنگ ، طبقه بندی می
کنند. سنگ ها را بین گروه ها تقسیم کنید.

افراد هر گروه سنگهای مشابه را کنار هم قرار می دهند.
با سنگها می توانید برای خود یک شکل بسازید به کلاس بیاورید و در پوشه ی کار خود بگذارید

بعضی از سنگها قهوه ای – بعضی خاکستری – بعضی سفید – بعضی سیاه هستند.

بعضی از سنگها نوک تیز ، بعضی صاف ، بعضی گرد و بعضی ناصاف و بعضی ریز و بعضی درشت هستند.

از سنگ ها استفاده های زیادی می شود.

از سنگها برای ساختن خانه – نمای خانه – مدرسه – پلّه – گلدان – جا مدادی – زیر سیگاری – مجسمه سازی – زیل قطار – پارکها – گردن بند – هاوان – غار – مجسمه  های تخت جمشید استفاده می کنند.

امروز در راه خانه تا مدرسه اطراف خود را نگاه کنید و ببینید در چه جاهایی از سنگ استفاده شده است بعد برای دوستان خود بگوئید.

درس  ۹ زمین خانه ی خاکی ما

در روی بیشتر خشکی های زمین خاک وجود دارد.

یکی از ارزشمندترین ثروت های زمین خاک است.

غذای ما و همه ی جانوران دیگر به وسیله گیاهان درست می شود.

هر جا گیاه هست ، آن جا خاک وجود دارد.

کدام جانوران در خاک زندگی می کنند؟ کرم خاکی – موش کور – مورچه درخاک النه می سازد.

در چه محل هایی خاک وجود دارد؟ در جنگل – صحرا – کوه – تپه – زمین های کشاورزی – خاک های متفاوت اند.

خاکها رنگ های قرمز – خاکستری – سیاه و قهوه ای دارند.

آب از کدام خاک زودتر عبور می کند؟

عبور کردن آب از خاک به میزان فضای خالی خاک است.

چند لیوان یک بار مصرف – چند نوع خاک مقداری آب چند عدد پایه ته چند تا لیوان را سوراخ کنید

هر کدام تا نیمه یک نوع خاک ( شن ماسه – نرم) بریزید و کمی خاک را فشار دهید بعد آب بریزید

می بینید که آب در خاک فرو می رود و رنگش تغییر می کند

ولی در لیوانی که شن و ماسه است آب لا به لای شنها می ماند و فرو نمی رود.

همه خاک ها مثل هم نیستند خاک دیرتر از ماسه خشک می شود.

استفاده های خاک

از خاک چه استفاده هایی می شود؟ از خاک برای کشاورزی – ساختن خانه – درست کردن ظروف گلی –

برخی وسایل خانه که با خاک ساخته می شوند ابتدا آن را در کوره می ریزند و بعد رنگ آمیزی می کنند و دوباره آن را می پزند

درس ۱۰در اطراف ما هوا وجود دارد.

هوا برای انسان – جانوران و گیاهان بسیار مهم است.

همه ی ما از هوای اطراف زمین ، خانه ی بزرگمان استفاده می کنیم.

از چه راههای دیگر می توانیم هوا را حس کنیم ؟

داخل حباب هوا وجود دارد.
وقتی در بادکنک می دمیم هوا را وارد بادکنک می کنیم – با وزش باد هوا جابجا می شود و
بعضی چیزها مثل پرچم را به حرکن در می آورد.

آیا هوا به جانوران هم کمک می کند ؟

بله جانوران به وسیله هوا تنفس می کنند و بدون هوا می میرند.

چه چیزهایی میشناسید که هوا را آلوده می کنند؟ دود کارخانه – دود ماشین ها – اگزوز
اتومبیل – دودی که از دودکش خارج می شود.

 بازی با هوا

۲ عدد سرنگ و مقداری لوله پالستیکی شفاف تهیه کنید و مانند شکل صفحه ۶۶ آنها را بهم وصل کنید

دسته ی سرنگ سمت راست را به داخل فشار دهید چه اتفاقی می افتد ؟

سرنگ سمت چپ بالا می آید چرا چون هوا به داخل آن می رود.

درس ۱۱ دنیای سرد و گرم

گرما در همه جا یکسان نیست و همه چیزها به یک اندازه گرم نمی شوند.

آدم برفی و آدمک یخی در سایه زودتر آب میشوند یا آفتاب ؟ آفتاب

کدام لباس برای فصل زمستان مناسب است؟

کلاه چکمه – کاپشن – پال گردن – جوراب پشمی – بلوز بافتنی

کدام شتر در صفحه ۲۲ علوم در جای سردتری زندگی می کند؟

آدمک یخی را در جای متفاوت مدرسه یا خانه بگذارید پیش بینی کنید که در کجا یخ زودتر آب می شود ؟

معلوم است در جایی که گرما بیش به آن رسیده است.

.
در آفتاب مقوای تیره زودتر گرم می شود یا مقداری روشن؟

مقوای تیره چون گرما را در خود نگه می دارد.

برای همین است که در زمستان باید از رنگ تیره استفاده کرد.

چون رنگ تیره گرما را در خود نگه می دارد و ما را گرم می کند.

در تابستان رنگ روشن چون رنگ روشن گرما را از خود دور می کند و ما را خنک می کند.

چه خوراکی هایی را گرم یا سرد می خورید؟

چگونه می توانیم محیط خود را گرم کنیم؟
در گذشته از کرسی برای گرم شدن استفاده می شد.
امروزه برای گرم کردن مکان ها از وسیله های گوناگون استفاده میشود.
شوفاز – بخاری گازی – بخاری برقی –

ازگرما چه استفاده هایی می شود؟

از گرما برای پختن غذا و شیرینی و گرم کردن خانه و گرم
کردن آب و حمام و کوزه و کاسه سفالی – تنور نانوایی – خم کردن آهن استفاده میشود.

درس ۱۲ از خانه تا مدرسه ( حرکت)

چرا برای عبور از خیابان حتماً از پل عابر استفاده می کنید؟

در راه خانه تا مدرسه چه چیزهایی را در حال حرکت می بینید؟

رفتن و برگشتن روی کدام مسیر آسان تر است زمسن صاف یا زمین شیب دار ؟

زمین صاف دانش آموزان باید برای حرکت روی برف و یخ مراقب باشند که سُر نخورند و کفش مناسببپوشند .

حرکت کردن اجسام روی زمین صاف آسانتر از زمین ناصاف است.

حرکت کردن اجسام روی سطح موکت صاف آسانتر از موکت ناصاف است.

چرخ حرکت را آسان می کند.

چرخ در انجام همه ی کارها به ما کمک می کند.

از چرخ برای صندلی چرخ دار و کالسکه بچه ها و گاری و ماشین و دوچرخه و متور سیکلت و اتوبوس و مینی بوس استفاده می شود.

یک کتاب را روی چند مداد حرکت دهید چه اتفاقی می افتد؟

ماشینی که چرخ دارد از ماشینی که چرخ ندارد بهتر حرکت می کند پس چرخ کارها را آسان می کند.

در خانه ی شما کدام وسیله ها با حرکت کردن به ما کمک می کنند و کارها را آسان می کنند؟ ماشین – پنکه – کولر – دوچرخه – بادبزن

درس  ۱۳ آهن ربای من

آهن با چیزهای شن سوزن – سوزن قیچی – قیچی – سنجاق – کلید – میخ – گیر – ارزن ته گرد را به خود جذب میکند.

آهن ربا چیزهایی مثل پاک کن – مداد – مداد تراش – دفتر – کیف – خودکار – کاله – دستکش – را به خود جذب نمی کند.

مراقب باشید آهن ربا را کنار تلویزیون – رایانه – تلفن همراه و کارت پول نگذارید.

آهن ربا چند شکل دارد – نعلی شکل – صاف – گرد – چهارگوش

برای بیرون آوردن یک گیره آهنی در داخل بطری بدون آن که آب بطری خارج شود آهن ربا را به سطح شیشه می کشیم

تا گیره هم با آهن ربا به دهانه شیشه برسد و آن را بیرون می آوریم.

آهن ربا از شیشه – چوب – کاغذ – آب پارچه عبور می کند.

استفاده های آهن ربا

۱ -اگر مقداری سنجاق یا سوزن روی زمین بریزد به وسیله آهن ربا می توان آنها را جمع کرد.

دانلود رایگان نمونه سوال کاربرگ ابتدایی

مقاله های مرتبط :

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *