مرجع تخصصی آموزش ابتدایی|اول|دوم|سوم|چهارم|پنجم|ششم|دبستان

درس ۱۳ علوم سوم ابتدایی هر کدام جای خود

0

درس ۱۳ علوم سوم ابتدایی هر کدام جای خود در یک نگاه

در ادامه درس قبل، دانش آموزان در این درس با برخی ویژگی های مهم خزندگان، پرندگان و پستانداران آشنا می شوند.

ویژگی های خزندگان و پرندگان به صورت مقایسه ای با هم ارائه شده اند.

کتاب جامع سوم سری EQ

درس‌نامه کامل + سوالات فراوان + پاسخ‌های روان
  • &#۱۰۰۰۴;مورد تایید آموزش و پرورش
مشاهده

این ویژگی ها شامل اندام تنفسی و حرکت، دفاع در برابر دشمن، پوشش بدن و نحوه تولید مثل و مراقبت از فرزندان است.

دانش آموزان با ویژگی های گفته شده در پستانداران نیز آشنا می شوند.

آنان درباره زندگی پستانداران، محل زندگی خود و نقش مفید مارها اطلاعات جمع آوری می کنند؛

ستون مهره های یک ماهی را مشاهده می کنند و می آموزند

که پنج گروه جانوران درس های هر کدام جای خود ۱ و ۲ در گروه بزرگ تری به نام مهره داران قرار می گیرند.

هدف های پیامد محور درس ۱۳ علوم سوم ابتدایی هر کدام جای خود

در پایان این درس انتظار می رود دانش آموزان بتوانند:

۱ با مشاهده و جمع آوری اطلاعات متنوع و معتبر ساختار بدن و زندگی مهره داران را توصیف و مقایسه و به طور علمی آنها را طبقه بندی کنند.

۲ نمونه های آشنای جانوران مهره دار را با معیارهای خودساخته و براساس ویژگی های آشکار، طبقه بندی کنند.

۳ با استفاده از اطلاعات جمع آوری شده و براساس ویژگی های جانوران مهره دار جدید را شناسایی کنند و به برخی از ویژگی های جانوران زیرگروه مهره داران اشاره کنند.

[Stellar_video_player id=”12″]

دانستنی ها درس ۱۳ علوم سوم ابتدایی هر کدام جای خود

خزندگان: تمساح ها، مارها، لاک پشت ها و سوسمارها )مارمولک ها( همه جزء گروه خزندگان اند.

خزندگان پوستی محکم، پولک دار و خشک دارند که بدن آنها را در برابر خشکی و وارد آمدن ضربات محافظت می کند.

تخم خزندگان پوسته دارد. خزندگان تخم ها را در جاهای محفوظ روی خشکی می گذارند

پرندگان: پرندگان بعد از ماهی ها فراوان ترین مهره داران اند.

ویژگی که پرندگان را از همه جانوران دیگر متمایز می کند داشتن پر است.

استخوان پرنده ها توخالی، سبک و در عین حال محکم است

و دستگاه تنفسی کارآمد پرنده ها برای پروازهای طولانی مناسب است. پرندگان تخم گذارند.

پستانداران: در پستانداران گوناگونی شکلی از وال تا خفاش و زرافه را می توان دید. مو ویژگی خاص پستانداران است که برای حفاظت، استتار  استفاده می شود.

در برخی مثل فک و سمور آبی ماده ضد آب و شناور کننده دارد.

برخی از پستانداران مثل پلاتی پوس تخم گذارند. البته نوزاد آنها از شیر مادر تغذیه می کند.

گروهی از پستانداران مثل کانگرو، نوزادشان را درون کیسه روی شکم خود پرورش می دهند.

در اغلب پستانداران جنین در رحم مادر رشد می کند و پس از تولد از شیر مادر تغذیه می کند.

فعالیت های یادگیری درس ۱۳ علوم سوم ابتدایی هر کدام جای خود

در این درس ویژگی های دو گروه پرندگان و پستانداران به صورت مقایسه ای ارائه شده است.

قسمت اول درس ۱۳ علوم سوم ابتدایی هر کدام جای خود

عقاب و مار هر کدام نماینده یکی از این گروه ها هستند که در طبیعت یکی شکار و دیگری شکارچی است و ممکن است بچه ها با آنها آشنا باشند.

بنابراین ارتباط این دو جاندار به عنوان زمینهٔ آغاز درس در نظر گرفته شده است.

درواقع ویژگی های بدن هر جانور با شرایط محیطی که در آن زندگی می کند هماهنگ است.

مثلاًً عقاب می تواند از فاصله زیاد شکار را تشخیص دهد و به کمک بال های قوی بر سر آن فرود آید.

مار هم می تواند روی زمین بخزد تا از شکارچی فرار کند به علاوه مار خود را در میان گیاهان پنهان می کند.

اینها نمونه هایی از موضوع هایی است که در گفتگوی آغاز درس می توانند مطرح شوند.

علاوه بر آن عنوان این صفحه از فراز آسمان تا روی زمین به ویژگی های عقاب و مار اشاره می کند.

برای درگیر کردن بیشتر ذهن بچه ها می توانید از عکس هایی که ویژگی های بدن عقاب و مار را بهتر نشان دهد، استفاده کنید.

در گفتگو کنید هدف ایناست که بچه ها سایر جانوران گروه خزندگان را در کنار مار قراردهند.

ممکن است بچه ها در اینگروه به کرم هایی مثل کرم خاکی اشاره کنند.

این موضوع را بهعنوان یک موضوع قابل بحث و بررسی در نظر بگیرید

و بچه ها با بررسی ویژگی های خزندگان و کرم خاکی تفاوت آنها را درک کنند.

البته این موضوع در انتهای این درس مورد بررسی قرار می گیرد.

به هر حال کرم خاکی ستون مهره ندارد پس اصلاً مهره دار نیست.

ویژگی های ملموسی هم مثل پولک است که کرم خاکی فاقد آن است.

به هر حال پرسش دوم گفتگوی این صفحه هدفش توجه دادن بچه ها برای درک مفهوم خزنده است.

قسمت دوم درس ۱۳ علوم سوم ابتدایی هر کدام جای خود

در گفتگوی ص ۱۰۰ هر چه فهرست تهیه شده، جانوران بیشتری را شامل شود و دانش آموزان بتوانند علت قرار دادن جانوران در این فهرست را توضیح دهند، نشانگر این است که مفاهیم را بهتر درک کرده اند.

به ویژه از بچه ها بخواهید نام محلی جانورانی را که می شناسند در این فهرست بنویسند.

هدف از فکر کنید ص ۱۰۱ یادآوری دانسته های قبلی دانش آموزان است.

در سال گذشته بچه ها آموختند که لاک پشت دریایی تخم هایش را برای گرم ماندن در حفره ای که در ساحل حفر کرده قرار می دهد و روی آنها را خاک می ریزد.

در مشاهده کنید ص ۱۰۲ بچه ها ممکن است پرنده های خانه، مزرعه، باغ وحش یا مرکز نگهداری پرندگان را مشاهده کنند.

پرنده ممکن است با منقارش تکه های غذا را جدا کند و بخورد

و از چنگال هایش برای نگهداری غذا استفاده کند.

ممکن است با نوکش دانه ها را جمع کند یا یک حشره را شکار کند.

پرهای قسمت های مختلف بدن پرندگان از نظر شکل و عمل متفاوتند.

و موضوع غذا و انواع پرها هدف مشاهده این صفحه اند

ولی البته دانش آموزان ممکن است به ویژگی های دیگر هم توجه کنند و مشاهدات خود را گزارش کنند.

قسمت سوم درس ۱۳ علوم سوم ابتدایی هر کدام جای خود

اطلاعات جمع آوری کنید ص ۱۰۱ هدف این فعالیت کمک به اصلاح یک برداشت نادرست است که جانوران را به دو گروه مفید مضر تقسیم می کند.

معمولاً هر جانور بر جانوران دیگری که در زیستگاه زندگی می کنند.

و نیز انسان ها تأثیر می گذارد و از آنها تأثیر می پذیرد. این امر در حفظ تعادل و سازمان طبیعت مهم است.

مارها جانوران شکارچی هستند که برخی از آنها سمی اند. آنها جوندگان و حشراتی را که در میانشان آفت مزارع انسان وجود دارند را شکار می کنند.

این کار مارها جمعیت جانوران گفته شده را کنترل و مزارع را نیز از خطر آفت ها حفظ می کند.

مارها با شکار جانوران ضعیف و بیمار به سلامت محیط زیست کمک می کنند.

برخی از مارها با حفر تونل در خاک، آن را هوادهی کرده و کیفیت آن را برای رشد گیاهان بهبود می بخشند.

دانشمندان تلاش می کنند از سم انواع مارها داروهای مختلفی را بسازند.

مثلا داروهایی که فشار خون را کنترل می کنند، داروهای برطرف کننده لخته های خون و ترکیبات ضد سرطانی. پستانداران: عنوان شیر، مو، پشم به اصلی ترین ویژگی های پستانداران اشاره می کند.

درتصویرهای این صفحه این ویژگی ها نشان داده شده که می توانند موضوع گفتگوی دانش آموزان باشد.

به علاوه بیان تجربه های شخصی دانش آموزان در این موارد، برای همه کلاس جالب و آموزنده است.

به نظر می رسد بیشتر جانورانی که دانش آموزان با آنها سروکار دارند از گروه پستانداران باشند.

در این صفحه تهیه گزارش درباره زندگی آنها به عنوان جمع آوری اطلاعات از آنها خواسته شده است

این گزارش می تواند شامل غذای جانور، محل زندگی طبیعی، چگونگی نگهداری از فرزند و نقش احتمالی آنها در زندگی انسان باشد.

قسمت چهارم درس ۱۳ علوم سوم ابتدایی هر کدام جای خود

در ص ۱۰۵ روش های حرکتی متنوع پستانداران مورد توجه قرار گرفته است.

پستاندارانخشکی زی مثل ببر و اسب با چهار دست و پای خود حرکت می کنند.

کانگرو به کمک پاهای عقبی خود پرش می کند.

وال و فک به کمک باله های خود در آب شنا می کنند.

خفاش پستانداری است که بال پوستی دارد و پرواز می کند.

البته تفاوت آن با پرندگان دراین است که پر ندارد.

وال یک پستاندار است اگرچه ظاهری شبیه ماهی ها دارد ولی به بچه های خود شیرمی دهد.

پولک ندارد و برای تنفس به سطح آب می آید تا هوا را ذخیره کند.

ستون مهره ها: عنوان ستونی از مهره ها براساسی ترین ویژگی ۵ گروه جانوران طرح شده در این دو درس، اشاره می کند.

بچه ها می توانند به پشت خود دست بکشند و ستون مهره های خود را لمس کنند.

هدف از گفتگو کنید ص ۱۰۷ جمع بندی درس هر کدام جای خود ۱و ۲ است.

بچه ها در گروه های خود طرح این گفتگو را کامل می کنند.

بچه ها باید دقت کنند که تنفس دوزیستان در مرحلهٔ نوزادی و بلوغ متفاوت است به ترتیب آبشش و شش و یا اینکه برخی از پستانداران بال و یا باله هم دارند.

فعالیت جمع آوری اطلاعات صفحه ۱۰۷ قصد دارد درس مهره داران را با درس بی مهرگان سال آینده پیوند بزند و برای آن زمینه سازی کند.

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.