مرجع تخصصی آموزش ابتدایی|اول|دوم|سوم|چهارم|پنجم|ششم|دبستان

درس ۱۲ علوم سوم ابتدایی هر کدام جای خود۱

0

درس ۱۲ علوم سوم ابتدایی هر کدام جای خود۱ در یک نگاه

عنوان«هر کدام جای خود » برای این درس به علت های زیر انتخاب شده است که:

۱ معمولاً هر جاندار در زیستگاه طبیعی مشخصی زندگی می کند.
۲ در این درس به طبقه بندی علمی جانوران مهره دار و ویژگی های مهم گروه های اصلی آنها پرداخته شده است.

کتاب جامع سوم سری EQ

درس‌نامه کامل + سوالات فراوان + پاسخ‌های روان
  • &#۱۰۰۰۴;مورد تایید آموزش و پرورش
مشاهده

دانش آموزان در سال های گذشته با برخی ویژگی های جانوران و اینکه چگونه حرکت می کنند؛
چه غذاهایی می خورند؛ چگونه رشد می کنند ؛

چگونه از بچه هایشان نگهداری می کنند؛ آشنا شدند.

در این درس دانش آموزان جانوران را براساس محل زندگیشان طبقه بندی می کنند؛

آنان بامهم ترین ویژگی های دو گروه جانوران مهره دار یعنی ماهی ها و دوزیستان آشنا می شوند.
ویژگی هایی مثل اندام تنفسی و حرکتی، پوشش بدن.

دانش آموزان با انجام آزمایشی وجود هوا را در آب تجربهمی کنند؛

آنان همچنین با نمونه هایی از جانوران بومی کشورمان آشنا می شوند.

هدف های پیامد محور درس ۱۲ علوم سوم ابتدایی هر کدام جای خود۱

در پایان این درس انتظار می رود دانش آموزان بتوانند:

۱ با مشاهده و جمع آوری اطلاعات جانوران را براساس معیارهای علمی طبقه بندی کنند و به برخی ویژگی های جانوران زیرگروه مهره دار نیز اشاره کنند.

۲ مراحل زندگی یک ماهی و یک قورباغه را رسم و ساختار بدن و زندگی آنها را باهم مقایسه کنند.

۳ با مشاهده و جمع آوری اطلاعات، گروه های اصلی جانوران مهره دار و مراحل زندگی برخی از آنها را شناسایی کنند.

[Stellar_video_player id=”10″]

دانستنی ها درس ۱۲ علوم سوم ابتدایی هر کدام جای خود۱

مهره داران: جانوران را به دو گروه مهره داران و بی مهرگان تقسیم بندی می کنند.

مهم ترین ویژگی مشترک مهره داران داشتن ستون مهره است.

مهره داران اسکلت داخلی دارند که جمجمه و ستون مهره قسمتی از این اسکلت اند.

اسکلت مهره داران بافت زنده ای است که همگام با رشد جانور رشد می کند.

اسکلت داخلی مهره داران از جنس غضروف یا استخوان به همراه غضروف است.

گروه های مهره داران:

مهره داران را به پنج گروه اصلی یعنی ماهی ها، دوزیستان، خزندگان،
پرندگان و پستانداران تقسیم می کنند

ماهی ها :هر جانوری که در آب زندگی می کند، ماهی نام ندارد.

دوزیستان :از جمله ویژگی هایی که دوزیستان را با زندگی در خشکی سازگار کرده است

وجود پاها، شش ها و اندام های حسی است که در محیط آب و هوا کار می کنند.

این جانوران در مناطق مرطوب مثل کف جنگل، کنار برکه ها و جوی ها زندگی می کنند

فعالیت های یادگیری درس ۱۲ علوم سوم ابتدایی هر کدام جای خود۱

یکی از مهارت های علوم که در این درس به آن توجه شده است، طبقه بندی است.

برای آشنا شدن دانش آموزان با طبقه بندی علمی جانوران، آنان باید خودشان طبقه بندی کنند.

بنابراین قبلاً از آنان بخواهید تعدادی عکس جانوران به ویژه عکس هایی که آنها را در محیط طبیعی نشان می دهد، جمع آوری کنند و به کلاس بیاورند.

سپس سعی کنند با استفاده از اطلاعات قبلی خود و گفتگو با هم جانوران را براساس محل زندگیشان دسته بندی کنند.

 

قسمت اول درس ۱۲ علوم سوم ابتدایی هر کدام جای خود۱

در تصویر کتاب صفحه ۸۹  نمونه ای از این طبقه بندی نشان داده شده است.

انتخاب نام گروه ها برعهده دانش آموزان است و لازم است اعضای گروه درباره آن توافق و برای انتخاب خود استدلال کنند.

این فعالیت مقدمه ای برای گفتگوی این صفحه است که طی آن دانش آموزان با بررسی نیازهای خود مثل نیاز به غذا، آب، هوا، مراقبت و امنیت به نیازهای جانوران می رسند

و نتیجه می گیرند که نیازهای جانوران به هم شبیه است و آنها به طور طبیعی در جایی زندگی می کنند که بتواند نیازهایشان را برطرف کنند.

یک دسته بندی ممکن است به صورت زیر باشد:

جانورانی که در آب زندگی می کنند: ماهی
جانورانی که در خشکی زندگی می کند: خرس
جانورانی که در زیر خاک زندگی می کنند: کرم خاکی
غواصی در آب :در ادامه درس از بچه ها بخواهید نفس عمیق بکشند

و از آنها بپرسید هوایی که وارد بدن شده است کجا جمع شده است؟

یا می توانید از آنها بخواهید بادکنکی را باد کنند و بپرسید هوای جمع شده در بادکنک از کجا آمده است
به این ترتیب شش ها را به بچه ها معرفی کنید.

می توانید از بچه ها بخواهید پس از مشاهده شکل شش ها در کتاب، با تخمین اندازه شش های خود، شکل آن را بکشند و روی بدن خود نشان دهند.

قسمت دوم درس ۱۲ علوم سوم ابتدایی هر کدام جای خود۱

هدف از گفتگو صفحه ۹۰ این است که دانش آموزان تفاوت تنفس ما و جانورانی مثل ماهی را که در آب زندگی می کنند درک کنند.

غواص در روی خشکی و در هوا زندگی می کند و در زیر آب باید محفظهٔ هوا داشته باشد.
اما جانورانی که در آب زندگی می کنند به محفظه هوا نیاز ندارند.

برخی از آنها مثل دلفین ها یا لاک پشت ها برای نفس کشیدن به سطح آب می آیند
و برخی مثل ماهی ها از هوای درون آب استفاده می کنند.

در ادامه برای پاسخ به این پرسش که آیا در آب، هوا وجود دارد، آزمایشی را انجام می دهند.

آزمایش درس ۱۲ علوم سوم ابتدایی هر کدام جای خود۱

با سوار کردن دستگاه طبق شکل کتاب دانش آموز و کشیدن پیستون سرنگ، حباب های هوا روی بدنه داخلی ظرف ظاهر می شوند

به این ترتیب دانش آموزان می توانند نتیجه بگیرند. جانورانی که بتوانند از هوای موجود در آب استفاده کنند، می توانند در آب زندگی کنند.

در این خصوص می توانید پدیده روزمره ای را به بچه ها یادآوری کنید و یا از بچه ها بخواهید آن را انجام دهند

و آن اینکه وقتی لیوان آبی را در اتاق قرار می دهیم پس از مدتی حباب های هوا در بدنه لیوان ظاهر می شوند.

فعالیت اجرایی درس ۱۲ علوم سوم ابتدایی هر کدام جای خود۱

در صورت امکان برای مشاهده انواع ماهی ها بچه ها را به محل نگهداری ویا پرورش ماهی ببرید.

تا حرکت ماهی ها در آب، تنفس و گوناگونی آنها را از نزدیک مشاهده کنند

و از آنان بخواهید از مشاهداتشان گزارش کوتاهی ارائه کنند.

به ویژه مهم است که بچه ها با ماهی های بومی محل زندگی خود آشنا شوند.

هنگام مشاهده ماهی می توانید از بچه ها بخواهید روی سطح بدن جانور را دست بکشند تا لغزنده بودن آن را احساس کنند.

پولک ماهی های مختلف از نظر شکل، اندازه باهم تفاوت دارند.

بچه ها می توانند پولک ماهی های مختلف را باهم مقایسه کنند.

آنان می توانند پولک های جمع آوری شده را روی تصویر ماهی که خود نقاشی کرده اند،

بچسبانند و اطلاعات خود درباره آن ماهی را در کنار آن بنویسند.

مهد کودک آبی عنوان مهد کودک آبی برای اشاره به این موضوع انتخاب شده است که دوزیستان دوران نوزادی خود را در آب می گذرانند.

بنابراین آب یک برکه را می توان مهد کودک قورباغه ها و دوزیستان دیگر تجسم کرد.
بچه ها قبلاً با رشد نوزاد قورباغه آشنا شدند.

در این درس باید مراحل رشد قورباغه را مشاهده کنند و ویژگی های قورباغه در هر مرحله از زندگی را مشخص کنند.

در صورت امکان مشاهده بچه قورباغه ها را در محیط طبیعی انجام دهید.
هنگام جمع آوری نوزادهای قورباغه، مقداری از آب برکه و جلبک های درون آب را هم در ظرف بریزند.

سعی کنید در جمع آوری نوزادهای قورباغه در مراحل مختلف باشند تا بچه ها باله ها، دم و دست و پای نوزادان قورباغه ها را ببینند.

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.