مرجع تخصصی آموزش ابتدایی|اول|دوم|سوم|چهارم|پنجم|ششم|دبستان

درس اول علوم پنجم ابتدایی زنگ علوم

0 ۶,۶۱۲

اهداف یادگیری درس اول علوم پنجم ابتدایی زنگ علوم

از دانش آموزان انتظار می رود در فرایند آموزش این درس بتوانند:

در بررسی یک مسئله ،تشخیص دهند که چه چیزی را اندازه می گیرند، چه چیزی را تغییر می دهند
چه چیزهایی را ثابت نگه می دارند.
از مشاهدات خود نتیجه گیری کنند.
مهارت رسم نمودار را در خود تقویت کنند.
نتایج بررسی خود را به روش های گوناگون (روزنامه دیواری، پوستر، مقاله، فیلم و..) ارائه دهند.

درس اول زنگ علوم در یک نگاه

در این درس کاوشگری به عنوان یکی از روش های یادگیری فعال آموزش داده می شود.

در واقع دانش آموزان با چگونه کاوش کردن آشنا می شوند و مهارت های فرآیندی علوم را در خود تقویت می کنند.

البته در این درس همانند سایر درس ها، یک مسئله یا رخداد واقعی مطرح می شود و این موضوع بهانه و بستری برای آموزش مفاهیم مورد نظر می باشد.

هر چند در این درس مفهوم خاصی آموزش داده نمی شود و هدف آموزش کاوشگری است.
بر همین اساس دانش آموزان در یک بازی شرکت می کنند و در حین بازی آن چه را که مشاهده می کنند به یاد خود می سپارند یا یادداشت می کنند.

سپس در یک گفت و گوی گروهی مشاهدات خود را برای سایر گروه ها بازگو می کنند.

این مشاهدات زمینه آموزش کاوشگری را فراهم می کنند.

مبین و هم کلاسی هایش قرار بود در مسابقه ی  فرفره های چرخان شرکت کنند.
آنها با راهنمایی آموزگار، چند فرفره ی چرخان درست کردند و در حیاط مدرسه به بازی و مسابقه مشغول شدند.

در هنگام مسابقه، بچّه ها متوجّه شدند که همه ی فرفره ها با هم به زمین نمی رسند.

آنها می خواستند بدانند که برخی فرفره های چرخان دیرتر به زمین می رسند هر یک از گروه ها پیش بینی خود را مطرح کرد.

آموزش صفحه 3 درس اول علوم پنجم ابتدایی زنگ علوم

توصیه می شود که:

•فرفره های گوناگونی تهیه کنید و با خود به کلاس ببرید.

این فرفره ها را تک تک در هوا پرتاب کنید و از دانش آموزان بپرسید که چه چیزی مشاهده کردند.

•یا تعدادی دانه افرا جمع آوری و با خود به کلاس ببرید. قبل از هر کاری دانه ها را در هوا بپاشید و از دانش آموزان بخواهید مشاهدات خود را یادداشت و بیان کنند.

سپس از گروه ها بخواهید که بر اساس روش ساخت ارائه شده در کتاب، فرفره های گوناگون بسازند و آنها را در هوا پرتاب کنند و به بازی مشغول شوند. اما در حین بازی، فرود آمدن فرفره ها را مشاهده کنند.

اکنون مشاهدات گروه ها را روی تابلو بنویسید. توجه کنید دانش آموزان باید مشاهدات خود را بیان کنند و نباید نتیجه گیری یا فکر یا استدلال خود را بیان کنند. از این رو عبارت های زیر می تواند درست باشند:

 فرفره های ما سبک تر بودند و دیرتر به زمین رسیدند. فرفرهای ما بال پهن تری داشتند و زودتر به زمین رسیدند.

فرفره
فرفره

تعداد گیره های فرفره ما بیش تر بود و زودتر به زمین رسید.
اگر فرفره را از ارتفاع بلندتری رها کنیم، دیر تر به زمین می رسد.
طول دم فرفره ما بلند تر از طول دم فرفره گروه علی بود و زیاد در هوا چرخید.

گروه مبین این چنین پیش بینی کرد:
هر چه پهنای بال فرفره ی چرخان بیشتر باشد، فرفره دیرتر به زمین می رسد

فرفرهایی که بال پهن تری دارد دیرتر به سطح زمین می رسد،

بنابراین، هر چه بال فرفره پهن تر باشد، زمان رسیدن آن به سطح زمین طولانی تر می شود.

آموزش صفحه 5 درس اول علوم پنجم ابتدایی زنگ علوم

با انجام این کاوشگری، فقط یکی از عوامل مؤثر بر زمان رسیدن فرفره به سطح زمین را بررسی کردید.
حال با تکرار روشی و مراحل بالا، اثر یکی دیگر از عوامل را بررسی کنید.

فرض کنید می خواهید«اثر طول بال فرفره را روی زمان فرود آمدن آن بررسی کنید.

آموزش صفحه 6 درس اول علوم پنجم ابتدایی زنگ علوم

فکر کنید: دانه ای که بال آن باریک تر است، زودتر به زمین می رسد، زیرا هوای کمتری زیر آن قرار می گیرد.

توصیه هایی برای گسترش آنچه یاد داده اید و ارزیابی دانش آموزان از آنچه آموخته اند.

در پایان برای عمق بخشیدن یا گسترش دادن آنچه دانش آموزان فراگرفته اند فعالیت های زیر را می توانیدانجام دهید:

رؤیا یک کاغذ آ 4 را برداشت و آن را از بالای پله ها رها کرد و زمان فرود آمدن آن را اندازه گرفت.
سپس آن را دو بار مانند شکل تا کرد و دوباره از روی پله ها آن را رها کرد. پیش بینی کنید در کدام حالت کاغذ زودتر به زمین می رسد؟ چرا؟

باد دانه های افرا را مانند دانه های دیگر می تواند جابه جا کند. اگر بال یک دانه افرا را بچینیم این دانه  را باد بیشتر در هوا جابه جا می کند یا کمتر؟ توضیح دهید.

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.