مرجع تخصصی آموزش ابتدایی|اول|دوم|سوم|چهارم|پنجم|ششم|دبستان

نگاره۲ فارسی اول دبستان:بچه ها آماده

0

اهداف درس نگاره۲ فارسی اول دبستان:?????

۱.رعایت بهداشت فردی و استفاده کردن از وسایل شخصی

۲.علاقه‌مند کردن فراگیران برای انجام دادن وظایف خود

کتاب دیکته شب اول ابتدایی

کتاب دیکته ی شب اول ابتدایی

مشاهده

۳.نظم و ترتیب در انجام دادن کارهای روزمره

۴.توانایی تلفظ کلمات کلیدی

۵.توانایی نوشتن از راست به چپ.

روش تدریس نگاره۲ فارسی اول دبستان:بچه ها آماده

پس از ورود به کلاس و حضوروغیاب و ایجاد فضای نشاط‌ انگیز در کلاس مانند سلام کردن با شعر و…طبق روال درس قبلی …از بچه‌ها می‌خواهم که کتاب فارسی را باز کنند.

از طریق همیاری و شرکت در کار گروهی  هر یک در مورد آنچه در تصویر مشاهده می‌کنند در گروه گفتگو و تبادل‌نظر کنند..سپس با یادآوری اینکه

می‌خواهم یک نفر در هرگروه به نمایندگی از کل گروه به بیان نتیجه گفتگوها و برداشت گروه از تصویر بپردازد… ✅

به‌عبارت‌دیگر نماینده گروه با الهام از تفکرات خود و هم‌گروهی‌هایش  هر چه را که در تصاویر دیده‌اند را بیان می‌کند….

باید توجه کرد. معلم باید با در نظر داشتن اهداف کلی درس دانش آموزان را هدایت کند و چنانچه کودکی در بیان منظم و مجسم هر آنچه دیده با مشکل مواجه شد…

اشکالات لفظی آنان را برطرف کند…  و به سمت جمله‌سازی  و  تقویت کلام شفاهی سوق دهد ✅✅✅✅

نگاره2فارسی اول تصویر بزرگ
نگاره۲فارسی اول تصویر بزرگ

به‌عنوان‌مثال  دانش‌آموز می‌خواهد این جمله را بگوید….  امین کنار مادر ایستاده است.

و به این شکل بیان می‌کند? امین کنار مامانش هست.

در اینجا آموزگار ضمن اینکه دانش‌آموز را تشویق می‌کند باید سریع جمله را اصلاح‌کرده و در قالب جمله‌بندی صحیح بیان کند??

امین کنار مادر ایستاده است…. ✅ و تکرار کند و از بچه‌ها بخواهد با او تکرار کنند.

سپس  برای متوجه ساختن دانش آموزان به اهمیت بهداشت فردی توجه انحا را با طرح سوا لاتی درباره‌ی وضعیت ظاهری و نظم و ترتیب و پوشش اعضای خانواده جلب می‌کنم

بچه‌های عزیزم صبح شده و مادر. بابا.امین .و آزاده از خواب بیدار شدند

به لباس آزاده نگاه کنید چقدر پاکیزه و مرتب است..

موهای پدر شانه شده و مرتب است

…لباس امین چقدر تمیز است جوراب مادر و بابا و  خیلی تمیز هستند چون جوراب‌هایشان را هر شب قبل از خواب می‌شویند.

آزاده هم ب مادرش گفته که مادر جان من خودم هر شب قبل از اینکه بخوابم جوراب‌های خودم را می‌شویم. ????

شما فکر می‌کنید آزاده قبل از خواب دیگر چه‌کارهایی را انجام داده ??

پاسخ دانش آموزان را  به سمت اهدافی که در نظر داشتیم هدایت می‌کنیم ..

شستن جوراب. زدن مسواک.. خواندن دعا…. و.

سپس با طرح سؤالی اهمیت خوابیدن به‌موقع و رعایت کردن نظم و ترتیب در کارا را بیان می‌کنم….

راستی ساعت چند؟ساعت کجاست آهان او بالا ?…..بالای تلویزیون??)))توجه به مفاهیم مکان)))))

چه رنگ قشنگی دارِه.  …چه رنگیِ بچه‌ها سبز آفرین))))عه لباس مادر هم سبزه?✅✅✅✅  گل گلدونم سبزه ??

موکت…. کتاب قرآن….و……. ?توجه به رنگ‌ها و تکرار آموختن اسامی رنگ‌ها

??????

خب الآن صبح زود هست .. بابا سرکار می‌رود…  ??

…..آزاده همراه بابا به مدرسه می‌رود???? ?

مهارت جمله سازی

پس چرا امین بیدار شده????

دانش آموزان پاسخ داده و من هدایت می‌کنم به سمت.. ۱ خوابیدن به‌موقع…. ۲….زمان بیدار شدن از خواب….. مرتب کردن رختخواب…. و..

پسرهای قشنگم توی گروه فکر کنید با دوستانتان و کارهایی را که پس از بیدار شدن از خواب انجام می‌دهید برای دوستانتان بگویید???

آزاده و امین بچه‌های پاکیزه‌ای هستند ??

وقتی از خواب بیدار می‌شویم به مادر و بابا چی می گیم ☺️?

اجازه صبح بخیر میگیم??

اجازه دست و صورتمونو می‌شوریم مثل امین و آزاده?

هدایت معلم ? آزاده صبح‌ها صورت خود را می‌شوید.

خب دیگه چه‌کارهایی می‌کنیم ???

اجازه……ورزش??

اجازه…..مسواک?? می‌زنم

در همه مواردی که بچه‌ها بیان می‌کنند باید جواب‌ها را از حالت کلمه کلمه و ناقص بودن به سمت جمله‌سازی و رفع  نواقص سوق دهیم…

خببببب بچه‌ها  فکر می‌کنید توی کیف آزاده چه چیزهایی هست???

با پرسیدن این سؤال و سؤالات مشابه  بچه‌ها را بانام و اسامی وسایل موردنیاز جهت رفتن به مدرسه آشنا می‌کنیم✅

بعد با طرح سؤالی از این قبیل که……… بچه‌ها فکر می‌کنید توی کیف آزاده خوراکی هم هست؟

راستی آزاده صبحانه خورده است یا نه ?

امین چطور????????

اهمیت صبحانه خوردن را یادآوری کنید….

در تمام مراحل کار ما پرسیدن سؤال‌های هدف‌دار و هدایت کردن پاسخ‌های ناقص به سمت کسب مهارت‌های رفتاری و آموزشی این دروس می‌باشد…

نام غذاهای مفیدی که برای صبحانه استفاده می‌کنیم…???

پوشش مخصوص هر فصل……????

آشنا کردن بچه‌ها با تلویزیون…. ساعت…. ⏱

استفاده کردن از وسایل شخصی….. ??☕️

آموختن صفت‌ها و قیدهای مکانی…

?این…آن..اینجا… آنجا و…

پهلوی… پشت….کنار….عقب جلو… دور نزدیک… روبه‌رو…

مادر رو به روی بابا ایستاده است….. امین کنار مادر ایستاده است…..

تلویزیون بالای ضبط‌صوت است… و…..

و موارد بسیار دیگر ازجمله مشاهده و وجود رعایت نظم و ترتیب  در قفسه‌ی کتاب‌ها و رنگ‌های کتاب‌ها…

اشاره به اهمیت کتاب و کتاب‌خوانی و مطالعه ? امین کتاب داستان را دوست دارد….

و در آخر امین و مادر با آزاده و بابا خداحافظی می‌کنند…. ? اشاره به رعایت کردن ادب و احترام  گذاشتن اعضای خانواده به یکدیگر جهت کسب مهارت ارتباط با اعضا ء خانواده و آداب معاشرت

بعدازاین به کارت واژه‌ها خواهیم رسید….  تصاویر کوچکی در ارتباط با تصویر اصلی همراه با واژه‌ی مرتبط…

تصویرک نگاره2فارسی اول دبستان
تصویرک نگاره۲فارسی اول دبستان

هدف اصلی این قسمت همان‌طور که درس نگاره ۱ بیان گردید…مطابقت واژه با تصویر به‌طور غیرمستقیم است… و هم‌چنین تقویت بیان شفاهی و تصویری

هم‌زمان با خواندن نام هر تصویر فراگیران باید روی تصویر موردنظر انگشت بگذارند و هم‌زمان با ما و کلاس جمع خوانی و تکرار کنند و خط ببرند….

از این درس به بعد کلمات هم آغاز هم پایان را خواهیم آموخت …

کلماتی مثل کتاب…. کفش…کیف… که صدای اول آن‌ها حرف…. ک…. می‌باشد را هم آغاز می‌نامیم…

کلمات را روی تابلو یا کارت‌هایی نوشته و با تلفظ مخصوص خود به‌نحوی‌که دانش آموزان متوجه حروف  مشابه ابتدای کلمات شود بیان می‌کنیم… و نشان می‌دهیم و با مثال‌های گوناگون به دانش آموزان تفهیم می‌کنیم.. ✅✅✅✅

توجه داشته باشید همواره آموختن صدای پایانی کلمات برای بچه‌ها آسان‌تر از صداهای اول می‌باشد… پس باید برای آموختن این کلمات به نحوه‌ی تلفظ توجه ویژه‌ای داشته باشیم ..

ببین و بگو نگاره۲ فارسی اول دبستان:بچه ها آماده

در صفحه بعد ????ببین…   و بگووو

نگاره2فارسی اول دبستان: ببین و بگو

در این صفحه چند تصویر دیده می‌شود….

این تصاویر هدف‌دار هستند یعنی هدف کتاب از آوردن آن‌ها کشف و توجه فراگیران به ارتباط بین تصاویر است به‌این‌ترتیب???

ارتباط دست و صابون…. مسواک و دندان‌ها…… شانه و موها. بهتر است ابتدا به‌صورت گروهی و سپس فردی به کشف ارتباط تصاویر بپردازند و آن‌ها را بیان کنند…

معلم ضمن هدایت کردن به رفع اشکالات جمله‌بندی و لفظی دانش آموزان می‌پردازد..

برحسب نیاز می‌توان تصاویر مرتبط بیشتری با خود به کلاس آورد✅✅✅

گوش کن و بگو نگاره۲ فارسی اول دبستان:بچه ها آماده

زیر همین صفحه…… گوش کن و بگو….

نگاره2فارسی اول دبستان:گوش کن و بگو

معلم اینجا نقش یک پرسشگر دارد… و می‌تواند سؤالات متعددی از دانش آموزان داشته باشد… به‌عنوان‌مثال ????

جوراب امین چه رنگی است ؟

چه چیزهایی در تصویر به رنگ آبی است…

مادر کجا ایستاده است؟

امین چه چیزی در دست دارد؟؟؟

فکر می‌کنید روی تابلو نزدیک درب چه چیزی نوشته‌شده است

اهمیت شروع کارها بانام و یاد خدای مهربان  را یادآوری می‌کنیم

توجه داشته باشید هدف از این قسمت از کتاب۱. تمرکز حواس..

۲.کسب مهارت تصویر خوانی…

۳.جمله‌سازی

۴.تقویت بیان شفاهی و حافظه می‌باشد

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.