مرجع تخصصی آموزش ابتدایی|اول|دوم|سوم|چهارم|پنجم|ششم|دبستان

درس ۱۴ فارسی چهارم ابتدایی ادب از که آموختی؟

0

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اهداف درس ۱۴ فارسی چهارم ابتدایی ادب از که آموختی؟

۱) آشنایی با آداب زندگی و مفاهیم اخلاقی
۲) آشنایی دانش آموزان با اجزای جمله
۳) تقویت درک شنیداری
۴) آشنایی با نشانه های ساختار بلاغی متن مانند
۵) آشنایی با بند نتیجه گیری

دانش زبانی درس ۱۴ فارسی چهارم ابتدایی 

درس گذشته جملاتی را آموزش داد که مانند پازلی با دو خانه بودند.

قطعهٔ اصلی آن، فعل بود که تعیین می کرد با اضافه شدن چند قطعهٔ دیگر به این پازل معنی کامل می شود

مثلاً فعلی مانند«رفت»با گرفتن یک قطعه مثل «علی»کامل می شد .و معنا را انتقال می داد.
درواقع بدون اینکه به فعل«لازم»و«نهاد»و عبارات و الفاظ دستوری مانند این اشاره کنیم،
تنها منطق قرار گرفتن اجزای جمله را آموزش می دهیم.
در این درس فعل جمله به گونه ای است که پازل جمله، سه خانه ای می شود.
درواقع فعل متعدی است و نیاز به مفعول دارد. باز هم تأکید می شود هدف، آموزش دستور نیست لذا از توضیح فعل متعدی و مفعول و غیره پرهیز شود
و تنها از طریق بازی با پازل، انواع و اقسام جملات به دانش آموزان داده شود تا اجزای آن را جدا کنند یا اجزای جمله را جدا کنید تا آنها پازل را بسازند.

املای درس ۱۴ فارسی چهارم ابتدایی 

املا: املای توپ کاغذی
آموزگار بخشی از یک یا چند کلمه را داخل تکه های کاغذ نوشته (به تعداد دانش آموزان) و آن کاغذها را به شکل یک توپ کاغذی مچاله می کند و از سرگروه ها می خواهد که کاغذها را به طرف دانش آموزان گروه خود پرتاب کنند.
دانش آموزان بعد از گرفتن توپ ها آنها را باز کرده، کامل می کنند.
سپس معلّم از بچه ها می خواهد به ترتیب پای تخته بیایند و کلمه ها را به شکل کامل و صحیح بنویسند و بقیه دانش آموزان کلمات را در دفتر فعّالیت یادگیری خود می نویسند.
معلّم می تواند از همین کلمات برای تکلیف شب در قالب تمرین جمله سازی استفاده کند.

درس چهاردهم نوشتاری چهارم ابتدایی

فعّالیت های نوشتاری ٤: درک متن
در این درس در ادامهٔ آشنا کردن دانش آموزان با ابزارهای صوری انسجام گزاره های متن، علائم و نشانه های ساختار بلاغی شامل روش ها و فهرست ها با تکیه بر زمان مانند: اول، دوم، سوم….، اولین، دومین، ابتدا، نخست، آخر معرّفی می شود.

فعّالیت های نوشتاری  ۵ : نگارش
این درس در ادامهٔ آموزش انشانویسی پس از معرفی بند مقدمه و بندهای بدنه به بند نتیجه گیری پرداخته است که قبلاً توضیح داده شد.
در این درس دانش آموز با خواندن متن در مرحلهٔ تشخیص بندها را با هم مقایسه می کند، موضوع هر یک را بررسی می کند و ساختار انشا را درک می کند. بدیهی است در این درس باید تمرکز معلّم بر بند نتیجه گیری باشد.

نمونه سوالات درس چهاردهم  فارسی چهارم ابتدایی ادب راز کها آموختی

برای دریافت نمونه سوالات درس چهاردهم  فارسی و سایر دروس فارسی چهارم ابتدایی شامل سوالات درس به درس امتحان دی ماه و خرداد و …می توانید از لینک زیر اقدام کنید

دریافت نمونه سوالات

کاربرگ درس چهاردهم فارسی چهارم ابتدایی  ادب از که آموختی 

برای دریافت کاربرگ های درس  چهاردهم فارسی و سایر دروس فارسی چهارم ابتدایی شامل کاربرگ املا،انشا،نگارش و… می توانید از لینک زیر اقدام کنید

دریافت کاربرگ ها

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.