مرجع تخصصی آموزش ابتدایی|اول|دوم|سوم|چهارم|پنجم|ششم|دبستان

نگاره۴ فارسی اول دبستان

0

اهداف درس نگاره۴ فارسی اول دبستان :

  1. آشنایی با نهاد مدرسه و مقررات آن

۲. آشنایی با پرچم ایران و توجه به رنگ‌های آن
۳. آموزش و رعایت نظم و ترتیب و بهداشت فردی

  1. آشنایی با بخش‌های مختلف، مدرسه ، نمازخانه، آب‌خوری، دست‌شویی و… و
  2. توانایی رسم خطوط خمیده و دندانه‌دار
  3. توانایی انطباق تصاویر با کلمات

۷.توانایی تلفظ کلیدواژه‌های مدرسه، مدیر
۸.ایجاد علاقه به کاربرد خواهم در بیان واژه‌ها و

کتاب دیکته شب اول ابتدایی

کتاب دیکته ی شب اول ابتدایی

مشاهده
  1. ایجاد علاقه به گوش کردن و سخن گفتن درباره موضوع نگاره

مفاهیم و مهارت‌های نگاره‌ی۴ فارسی اول دبستان

۱.قوانین و مقررات مدرسه را بدانیم و در اجرای آن کوشا باشیم .

۲- آشنایی با امکانات موجود در مدرسه ( کتاب‌خانه , کلاس‌ها , آبخوری‌ها و …)

۳- آموزش روش صحیح استفاده از امکانات مدرسه ک –

۴.آشنایی با زنگ تفریح مدرسه

  1. زنگ تفریح دانش آموزان برای : (استراحت کوتاه , بازی , صحبت با همکلاسی‌ها و خوردن صبحانه و نوشیدن آب آماده شدن برای کلاس بعدی مرور كوتاه برخی درس‌ها و …
  2. در حیاط مدرسه از انجام کارهای خطرناک دوری‌کنیم
  3. در پاکیزگی کلام هار حیاط و محیط مدرسه کوشا باشیم .
  4. به بهداشت خود و هم‌کلاسی‌ها اهمیت بدهیم .
  5. بعد از دستشویی دسته‌های خود را با آب و صابون تمیز بشوییم

۱۰ – از وسایل شخصی دیگران استفاده نکنیم . ( ليوان, حوله یا دستمال , مسواک و …)
۱۱- در زنگ‌های تفریح میوه و خوراکی‌های سالم استفاده کنیم .
۱۲- در زنگ تفریح آموزگاران در دفتر مدرسه استراحت می‌کنند .
۱۳- تا حد امکان در زنگ تفریح مزاحم استراحت آموزگاران نشویم .
۱۴- از وسایل مدرسه به‌خوبی استفاده کنیم و در حفظ و نگه‌داری آن‌ها کوشا باشیم .
۱۵- فراگرفتن نام و آدرس مدرسه
۱۶- شناخت پرچم ایران و رنگ‌های آن
۱۷- آشنایی با کادر مدرسه ( مدير ناظمی بهداشت بار مستخدم و…)

تصویر بزرگ نگاره4 فارسی اول دبستان
تصویر بزرگ نگاره۴ فارسی اول دبستان

تدریس نگاره‌ی۴ فارسی اول دبستان

ابتدا ارزشیابی از درس قبل ( نگاره‌ی ۳)
١ – اسم چند چیز را که صدای اول شان (آ) است نام بیر؟ ني ، آزاده ، آتش و…

٢- چراغ راهنمایی دارای چه رنگ‌هایی است ؟ قرمز، زرد، سبز

۳ – مسجد محل انجام چه‌کارهایی است؟ نمازخواندن ، برای مشکلات محله ، باخبر شدن از احوالات یکدیگر و

می‌توانیم دانش آموزان را به حیاط مدرسه ببریم و کارهایی را که زنگ تفریح انجام می‌دهند به نمایش بگذارند

برخی، سؤال و جواب‌های رد و بدل شده بین معلم و دانش آموزان ( خاطرنشان می‌شود پاسخ دانش آموزان باید به‌صورت جمله‌های کوتاه و کامل باشد.)

۱- زنگ تفریح زمان انجام چه‌کارهایی است ؟

استفاده از آبخوری و سرویس‌های بهداشتی استفاده از کتابخانه‌ی آموزشگاه ، خوردت تغذيه ، بازی ، استراحت و صحبت با دوستان ، مطالعه ، توپ‌بازی و …

۲- در زنگ تفریح باید از انجام چه‌کارهایی دوری‌کنیم؟

بازی‌های خطرناک ، آب پاشیدن روی‌هم ، دویدن، همراه با حواس‌پرتی ، لگدزدن ، مزاحم استراحت معلمان شدن ، ریختن زباله و..

۳- چه نکاتی را باید در زنگ تفریح رعایت کنیم ؟

رعایت نوبت در استفاده از آبخوری‌ها و سرویس‌های بهداشتی ، صرفه‌جویی در مصرف آیا ، عدم استفاده از وسایل شخصی دیگران مانند لیوان و حوله و دهه، رعایت نکات ایمنی در انجام بازی‌ها ، تغذیه‌ی خود را در حالت دویدن و فعالیت نخوریم و…

۴. چگونه می توانیم به تمیز بودن محیط مدرسه کمک کنیم ؟

زباله‌های خود را در زباله‌دان قرار دهیم، به دیگرانی که رعایت نمی‌کنند تذکر دهیم ، زباله‌هایی را توسط سهل انگاری دیگران و با باد وارد حیاط مدرسه اشاده جمع کنیم و ..

۵.شما به چه نحوی بهداشت شخصیتان اهمیت می‌دهید؟

دست‌های گچی خود را در زنگ تفریح با آب و صابون می‌شوییم از حوله و دستمال ، مسواک و لیوان مخصوص خود استفاده می‌کنیم

و اگر هوا سرد است برای جلوگیری از سرماخوردگی در کلام استراحت می‌کنیم و بعد از استفاده از سرویس‌های دستشویی دست‌های خود را با آب و صابون می‌شویم .

به‌هیچ‌عنوان از وسایل شخصی دیگران استفاده نکنیم.

۶- آیا از کتاب‌خانه‌ی مدرسه تاکنون کتابی امانت‌گرفته‌اید ؟
بله یا خیر
٧- وقتی کتابی را امانت گرفتید چه می‌کنید ؟ به خانه می‌بریم تا بابا و مامان برایمان بخوانند

بچه‌ها چه خوب است شما هم کتاب‌هایی را که توی خانه‌دارید به کتاب‌خانه بدهید تا در طول سال دوستانتان از آن‌ها استفاده کنند و در پایان سال کتاب‌ها را از کتاب‌خانه تحول بگیرید .

۷- در مدرسه غیر از معلم چه کسان دیگری برای شما زحمت می‌کشند؟

مدیر مدرسه | ناظم ، مربی پرورشی ، بهداشت بار ، کتابدار استخدام مدرسه و… سپس تصویر نگاره را مقابل دیدگان آن‌ها قرار می‌دهیم و با پرسش و پاسخی کوتاه به تکمیل مفاهیم درس می‌پردازیم . ( پاسخ‌ها به‌صورت جمله‌ی کامل )

– تصویر کجا را نشان می‌دهد ؟ حیاط مدرسه –

در حیاط مدرسه چه می‌بینید ؟ مدير ، ناظم ، بچه‌ها، درخت، پرچم ، پنجره‌های کلاس و …

– آیا همه‌ی بچه‌ها در حیاط مدرسه یک کار یکسانی را انجام می‌دهند؟ خبر بعضی قدم می‌زنند ، برخی بازی می‌کنند ، تعدادی هم از آبخوری‌ها استفاده می‌کنند و ..

مطابقت تصویر با واژه و بیات شفاهی

تصویرک های نگاره4 فارسی اول دبستان
گفتم این قسمت مطابقت تصور با واژه به‌طور غیرمستقیم، رفع اشکالات تلفظی، تقویت بیات شفاهی و تصویری است.

بنابراین آموزگار باید دقت کند که هرگز به واژه زیر تصویرهای گونگی تأکید نکند،
هرچند دانش‌آموز ناخودآگاه میان تصویر و شكل خطوه ارتباط ایجاد می‌کند در تصاویر اگر دقت کنیم کلمات هم آغاز مدنظر است.

مدیر و مدرسه هم آغازند

صدای اولشون (م) کلاس و کتاب هم آغازند و صدای اولشون (ک) آب و آیی هم آغازند و صدای اوالشون (آ)

اکنون چند کلمه‌ی ساده را بخش کرده و صدا کشی می‌کنیم ،

بخش و صدا کشی تنها یک وسیله است برای شناخت اجزای کلمه که بعدها در نگارش کلمات به دانش آموز کمک کند ,هدف نیست

سعی کنید در بخش و صدا کنی کودک را زیاد اذیت نکنید و با رغبت و به تدریج بیاموزد.

ببین و بگو نگاره۴ فارسی اول دبستان

ببین و بگو نگاره4 فارسی اول دبستان
هدف از این بخش تصویرخوانی، بیان شفاهی و جمله سازی است

ببین و بگو نگاره۴:تصويرا:

دانش آموزی زباله ای را در سطل زباله می ریزد. (آموزش بهداشت )

ببین و بگو نگاره۴:تصویر۲:

معلم با دانش آموزان خداحافظی می کند. آموزش مهارت های اجتماعی

ببین و بگو نگاره۴:تصویر۳:

دانش آموزان هنگام رفتن به منزل، از ناظم خداحافظی می کنند. آموزش مهارت های اجتماعی

ببین و بگو نگاره۴:تصوير۴:

دانش آموزان هنگام خارج شدن از مدرسه از یکدیگر خداحافظی می‌کنند. آموزش مهارت‌های اجتماعی

جمع‌بندی: آموزگار ضمن جمع‌بندی مطالبی که دانش آموزان بیان کرده‌اند،
به اهمیت ادب و احترام تأکید می‌کند. دانش آموزان درباره تصویر در گروه بحث و گفت‌وگو می‌کنند و داستان کوتاهی می‌سازند.

نماینده هر گروه، داستان را در چهار مرحله بیان می‌کند.

 

گوش کن و بگو نگاره۴ فارسی اول دبستان

گوش کن و بگو نگاره4 فارسی اول دبستان
با توجه به هدف هر سؤال، پاسخ‌های منطقی دانش آموزان پذیرفته می‌شود.

پیشنهاد می‌شود که جهت تمرين بیشتر کلمات هم بیابان و قم آغاز از تصاویر نگاره لقم| استفاده شود مانند: (آزاده، آبی، کیف، کتاب (هم آغاز

سوت ، درخت، کتاب ، آب) هم پایان در تصویر چه چیزهایی می‌بینی؟

حیاط مدرسه، پرچم، به خوری، درخت، برگ درخت، | کلام، تابلو، دفتر مدرسه، بچه‌ها دانش آموزان ، مدير، توي، لیوان و… بچه‌ها در حیاط مدرسه به کارهایی انجام می‌دهند ؟ بازی می‌کنند، کتاب می‌خوانند ، آب می‌خورند ، استراحت می‌کنند و …

پرچم ایران چه رنگ‌هایی دارد؟ سبز، سفید، قرمز می‌توان علاوه بر این سؤالات موارد دیگری را هم افزوده

بگرد و پیدا کن نگاره۴ فارسی اول دبستان

بگرد پیدا کن نگاره4 فارسی اول دبستان
بگرد پیدا کن نگاره۴ فارسی اول دبستان

دانش‌آموز کلماتی را که معلم نام می‌برد پیدا و نشان می‌دهد. كلمات این بخش: کلام، لیوان، تو، مدیر، کتاب، آبی

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.