نگاره4 فارسی اول دبستان
اهداف درس نگاره4 فارسی اول دبستان :
- آشنایی با نهاد مدرسه و مقررات آن
۲. آشنایی با پرچم ایران و توجه به رنگهای آن
۳. آموزش و رعایت نظم و ترتیب و بهداشت فردی
- آشنایی با بخشهای مختلف، مدرسه ، نمازخانه، آبخوری، دستشویی و… و
- توانایی رسم خطوط خمیده و دندانهدار
- توانایی انطباق تصاویر با کلمات
7.توانایی تلفظ کلیدواژههای مدرسه، مدیر
8.ایجاد علاقه به کاربرد خواهم در بیان واژهها و
- ایجاد علاقه به گوش کردن و سخن گفتن درباره موضوع نگاره
مفاهیم و مهارتهای نگارهی4 فارسی اول دبستان
1.قوانین و مقررات مدرسه را بدانیم و در اجرای آن کوشا باشیم .
۲- آشنایی با امکانات موجود در مدرسه ( کتابخانه , کلاسها , آبخوریها و …)
۳- آموزش روش صحیح استفاده از امکانات مدرسه ک –
4.آشنایی با زنگ تفریح مدرسه
- زنگ تفریح دانش آموزان برای : (استراحت کوتاه , بازی , صحبت با همکلاسیها و خوردن صبحانه و نوشیدن آب آماده شدن برای کلاس بعدی مرور كوتاه برخی درسها و …
- در حیاط مدرسه از انجام کارهای خطرناک دوریکنیم
- در پاکیزگی کلام هار حیاط و محیط مدرسه کوشا باشیم .
- به بهداشت خود و همکلاسیها اهمیت بدهیم .
- بعد از دستشویی دستههای خود را با آب و صابون تمیز بشوییم
۱۰ – از وسایل شخصی دیگران استفاده نکنیم . ( ليوان, حوله یا دستمال , مسواک و …)
۱۱- در زنگهای تفریح میوه و خوراکیهای سالم استفاده کنیم .
۱۲- در زنگ تفریح آموزگاران در دفتر مدرسه استراحت میکنند .
۱۳- تا حد امکان در زنگ تفریح مزاحم استراحت آموزگاران نشویم .
14- از وسایل مدرسه بهخوبی استفاده کنیم و در حفظ و نگهداری آنها کوشا باشیم .
۱۵- فراگرفتن نام و آدرس مدرسه
16- شناخت پرچم ایران و رنگهای آن
۱۷- آشنایی با کادر مدرسه ( مدير ناظمی بهداشت بار مستخدم و…)
تدریس نگارهی۴ فارسی اول دبستان
ابتدا ارزشیابی از درس قبل ( نگارهی ۳)
١ – اسم چند چیز را که صدای اول شان (آ) است نام بیر؟ ني ، آزاده ، آتش و…
٢- چراغ راهنمایی دارای چه رنگهایی است ؟ قرمز، زرد، سبز
3 – مسجد محل انجام چهکارهایی است؟ نمازخواندن ، برای مشکلات محله ، باخبر شدن از احوالات یکدیگر و
میتوانیم دانش آموزان را به حیاط مدرسه ببریم و کارهایی را که زنگ تفریح انجام میدهند به نمایش بگذارند
برخی، سؤال و جوابهای رد و بدل شده بین معلم و دانش آموزان ( خاطرنشان میشود پاسخ دانش آموزان باید بهصورت جملههای کوتاه و کامل باشد.)
1- زنگ تفریح زمان انجام چهکارهایی است ؟
استفاده از آبخوری و سرویسهای بهداشتی استفاده از کتابخانهی آموزشگاه ، خوردت تغذيه ، بازی ، استراحت و صحبت با دوستان ، مطالعه ، توپبازی و …
2- در زنگ تفریح باید از انجام چهکارهایی دوریکنیم؟
بازیهای خطرناک ، آب پاشیدن رویهم ، دویدن، همراه با حواسپرتی ، لگدزدن ، مزاحم استراحت معلمان شدن ، ریختن زباله و..
3- چه نکاتی را باید در زنگ تفریح رعایت کنیم ؟
رعایت نوبت در استفاده از آبخوریها و سرویسهای بهداشتی ، صرفهجویی در مصرف آیا ، عدم استفاده از وسایل شخصی دیگران مانند لیوان و حوله و دهه، رعایت نکات ایمنی در انجام بازیها ، تغذیهی خود را در حالت دویدن و فعالیت نخوریم و…
4. چگونه می توانیم به تمیز بودن محیط مدرسه کمک کنیم ؟
زبالههای خود را در زبالهدان قرار دهیم، به دیگرانی که رعایت نمیکنند تذکر دهیم ، زبالههایی را توسط سهل انگاری دیگران و با باد وارد حیاط مدرسه اشاده جمع کنیم و ..
5.شما به چه نحوی بهداشت شخصیتان اهمیت میدهید؟
دستهای گچی خود را در زنگ تفریح با آب و صابون میشوییم از حوله و دستمال ، مسواک و لیوان مخصوص خود استفاده میکنیم
و اگر هوا سرد است برای جلوگیری از سرماخوردگی در کلام استراحت میکنیم و بعد از استفاده از سرویسهای دستشویی دستهای خود را با آب و صابون میشویم .
بههیچعنوان از وسایل شخصی دیگران استفاده نکنیم.
6- آیا از کتابخانهی مدرسه تاکنون کتابی امانتگرفتهاید ؟
بله یا خیر
٧- وقتی کتابی را امانت گرفتید چه میکنید ؟ به خانه میبریم تا بابا و مامان برایمان بخوانند
بچهها چه خوب است شما هم کتابهایی را که توی خانهدارید به کتابخانه بدهید تا در طول سال دوستانتان از آنها استفاده کنند و در پایان سال کتابها را از کتابخانه تحول بگیرید .
7- در مدرسه غیر از معلم چه کسان دیگری برای شما زحمت میکشند؟
مدیر مدرسه | ناظم ، مربی پرورشی ، بهداشت بار ، کتابدار استخدام مدرسه و… سپس تصویر نگاره را مقابل دیدگان آنها قرار میدهیم و با پرسش و پاسخی کوتاه به تکمیل مفاهیم درس میپردازیم . ( پاسخها بهصورت جملهی کامل )
– تصویر کجا را نشان میدهد ؟ حیاط مدرسه –
در حیاط مدرسه چه میبینید ؟ مدير ، ناظم ، بچهها، درخت، پرچم ، پنجرههای کلاس و …
– آیا همهی بچهها در حیاط مدرسه یک کار یکسانی را انجام میدهند؟ خبر بعضی قدم میزنند ، برخی بازی میکنند ، تعدادی هم از آبخوریها استفاده میکنند و ..
مطابقت تصویر با واژه و بیات شفاهی
گفتم این قسمت مطابقت تصور با واژه بهطور غیرمستقیم، رفع اشکالات تلفظی، تقویت بیات شفاهی و تصویری است.
بنابراین آموزگار باید دقت کند که هرگز به واژه زیر تصویرهای گونگی تأکید نکند،
هرچند دانشآموز ناخودآگاه میان تصویر و شكل خطوه ارتباط ایجاد میکند در تصاویر اگر دقت کنیم کلمات هم آغاز مدنظر است.
مدیر و مدرسه هم آغازند
صدای اولشون (م) کلاس و کتاب هم آغازند و صدای اولشون (ک) آب و آیی هم آغازند و صدای اوالشون (آ)
اکنون چند کلمهی ساده را بخش کرده و صدا کشی میکنیم ،
بخش و صدا کشی تنها یک وسیله است برای شناخت اجزای کلمه که بعدها در نگارش کلمات به دانش آموز کمک کند ,هدف نیست
سعی کنید در بخش و صدا کنی کودک را زیاد اذیت نکنید و با رغبت و به تدریج بیاموزد.
ببین و بگو نگاره4 فارسی اول دبستان
هدف از این بخش تصویرخوانی، بیان شفاهی و جمله سازی است
ببین و بگو نگاره4:تصويرا:
دانش آموزی زباله ای را در سطل زباله می ریزد. (آموزش بهداشت )
ببین و بگو نگاره4:تصویر۲:
معلم با دانش آموزان خداحافظی می کند. آموزش مهارت های اجتماعی
ببین و بگو نگاره4:تصویر۳:
دانش آموزان هنگام رفتن به منزل، از ناظم خداحافظی می کنند. آموزش مهارت های اجتماعی
ببین و بگو نگاره4:تصوير4:
دانش آموزان هنگام خارج شدن از مدرسه از یکدیگر خداحافظی میکنند. آموزش مهارتهای اجتماعی
جمعبندی: آموزگار ضمن جمعبندی مطالبی که دانش آموزان بیان کردهاند،
به اهمیت ادب و احترام تأکید میکند. دانش آموزان درباره تصویر در گروه بحث و گفتوگو میکنند و داستان کوتاهی میسازند.
نماینده هر گروه، داستان را در چهار مرحله بیان میکند.
گوش کن و بگو نگاره4 فارسی اول دبستان
با توجه به هدف هر سؤال، پاسخهای منطقی دانش آموزان پذیرفته میشود.
پیشنهاد میشود که جهت تمرين بیشتر کلمات هم بیابان و قم آغاز از تصاویر نگاره لقم| استفاده شود مانند: (آزاده، آبی، کیف، کتاب (هم آغاز
سوت ، درخت، کتاب ، آب) هم پایان در تصویر چه چیزهایی میبینی؟
حیاط مدرسه، پرچم، به خوری، درخت، برگ درخت، | کلام، تابلو، دفتر مدرسه، بچهها دانش آموزان ، مدير، توي، لیوان و… بچهها در حیاط مدرسه به کارهایی انجام میدهند ؟ بازی میکنند، کتاب میخوانند ، آب میخورند ، استراحت میکنند و …
پرچم ایران چه رنگهایی دارد؟ سبز، سفید، قرمز میتوان علاوه بر این سؤالات موارد دیگری را هم افزوده
بگرد و پیدا کن نگاره4 فارسی اول دبستان
دانشآموز کلماتی را که معلم نام میبرد پیدا و نشان میدهد. كلمات این بخش: کلام، لیوان، تو، مدیر، کتاب، آبی