راهکارهای مدیریت کلاس درس کنترل بی نظمی ها

راهکارهای مدیریت کلاس درس کنترل بی نظمی ها

۱٫ اصول انضباطی در کلاس تعیین کنید

اطمینان حاصل نمودن از اینکه همه دانش آموزان همواره در کلاس از ایمنی برخوردار هستند،

باید در برنامه های کاری شما در اولویت قرار گیرد.

تا آنجا که امکان دارد، از بدرفتاری با دانش آموزان بپرهیزید.

شما می توانید این کار را از طریق آگاهی یافتن از هر آنچه که در هر لحظه در کلاس رخ می دهد، به طور دقیق انجام دهید.

شما باید کنترل مشکلات انضباط کلاس ( کنترل بی نظمی ) را خود به تنهایی برعهده بگیرید.

تنها در موراد خاص و جدی، دانش آموزان را به دفتر و یا مسئولان انضباطی ارجاع دهید.

به طور مداوم و واقع بینانه، دانش آموزان را مجاب به رعایت و اجرای قوانین، خط مشی ها و دستورالعمل های مدرسه و کلاس نمایید.

عواقب و پیامدهای حاصل از سوءرفتار دانش آموزان باید متناسب با بدرفتاری و بی انضباطی آنان باشد.

وسایل شخصی، پول و جواب سؤالات امتحانی را در دسترس دانش آموزان قرار ندهید

تا آنان به دست زدن به چنین وسایلی وسوسه نشوند.

به یاد داشته باشید که همه دانش آموزان حق دارند به انجام کارهای مجاز دست بزنند.

از شما به عنوان یک معلم انتظار می رود که به منظور ارتقای پیشرفت اخلاقی در دانش آموزان با والدین، مدیران و تمام مسئولان مربوطه همکاری کنید.

هرگز کلاس درس خود و دانش آموزان تان را بدون سرپرست رها نکنید.

از اصول و قوانین انضباطی آگاهی یابید تا در برخورد با سوءرفتار دانش آموزان، قادر به استفاده از سودمندترین و مؤثرترین روش باشید.

۲٫ حل مشکل و مسأله در کلاس به جای تنبیه

گاهی اوقات وادار نمودن دانش آموزان در پرهیز از سوءرفتار، به منظور ایجاد تغییرات پایا و ثابت در رفتار آنها کافی نیست.

قبل از اینکه با عصبانیت واکنشی در برابر رفتار آنها نشان دهید و یا دست به اقدامی تنبیه آمیز بزنید، از راهبرد حل مسأله استفاده کنید.

۳٫ راهبردهای حل مسأله در کلاس درس

گام اول: با دانش آموزان درباره اینکه دقیقاً چه اتفاقی افتاده و دلیل بدرفتاری آنها چه عاملی بوده است،صحبت کنید.

سعی کنید کاملاً آشکار و صریح به صحبت با آنان بپردازید و عذر و بهانه هایشان را نپذیرید.

گام دوم: با دانش آموزی که دچار سوءرفتار است، به گونه ای رفتار کنید که با یافتن راه حل های ممکن، دوباره به سوءرفتار ترغیب نشود.

سعی کنید راه حلها را روی کاغذ یادداشت کنید.

گام سوم: با دانش آموزان درباره چندین راه حل کاربردپذیر صحبت کنید. یک یا دو راه حل را به منظور جلوگیری از بروز بدرفتاری در آینده انتخاب کنید.

گام چهارم: درباره اینکه در صورت مشاهده دوباره بدرفتاری از سوی دانش آموز، چه اقدامی باید انجام دهید، به بحث بپردازید.

گام پنجم: سعی کنید در اجرای برنامه ها با همکاری یکدیگر به توافق برسید.

۴٫ راهبردهای کلی در جهت کاهش اختلال و بی نظمی در کلاس

گاهی اوقات برخی از دانش آموزان، با وجود پیش بینی های دقیق و تلاش های ما در جلوگیری از بروز بدرفتاری، از همان ابتدا شروع به بدرفتاری در کلاس می کنند.

در چنین شرایطی، مسئولیت کاهش اختلال و کنترل بی نظمی به عهده شما گذارده شده است

تا حتی الامکان اثرات و پیامدهای ناخوشایند حاصل از بدرفتاری بر محیط یادگیری به حداقل برسد.

از راهبردهای زیر به منظور کاهش بروز بدرفتاری، مدیریت و یا کنترل آن استفاده کنید:

در برابر نشانه ها و علامت های اولیه بدرفتاری هشیار باشید. در صورت امکان برخی از بدرفتاری ها را نادیده  بگیرید.

در صورت مشاهده و روبرو شدن با نیاز دانش آموزان، فوراً مداخله کنید

سعی کنید در جلوگیری از بروز بدرفتاری در بین دانش آموزان مصصم باشید و قاطعانه عمل کنید.

نحوه برخورد با سوءرفتار را از قبل پیش بینی کنید و بر اساس پیش بینی های خود رفتار کنید.

آرامش و خونسردی خود را حفظ کنید. اگر بیش از اندازه در برخورد

با بدرفتاری حساسیت نشان دهید، تنها وضعیت موجود وخیم تر خواهد شد.

فوراً از دانش آموزان متخلف بپرسید که آیا نیازمند کمک شما هستند؟

دانش آموزان را از عوامل بروز سوءرفتار و مخاطبین آنها دور کنید.

تمام تلاش خود را در ادامه تدریس هنگام بروز بدرفتاری انجام دهید

و یا از اینکه دانش آموزان مشغول به انجام فعالیتهای خود هستند، اطمینان حاصل کنید.

سعی کنید همواره به دانش آموزان متخلف نزدیک باشید. با صدای آرام به آنان هشدار دهید.

زمانی را به استراحت دانش آموزان اختصاص دهید تا آنان فرصت مدیریت خویش و تجدید نیرو داشته  باشند.

تا آنجا که میتوانید نشان دادن عکس العمل در برابر بدرفتاری را به تأخیر بیاندازید و اجازه دهید شاگردان دیگر به ادامه کار خویش بپردازند.

به منظور حل برخی از مشکلات اخلاقی و انضباطی حاد، با والدین دانش آموزان تماس حاصل نمایید.

فراموش نکنید شما فرد بالغ و مسئول کلاس تلقی می شوید و آماده کردن تمهیدات لازم جهت حل مشکلات، برعهده شماست.

۵٫ کنترل عکس العمل در برابر بدرفتاری دانش آموزان

با صدای بلند صحبت نکنید. اگر با صدای آرام حرف بزنید، حتی اگر عصبانی هستید،

از نظر دانش آموزان فرد متین و آرامی جلوه خواهید کرد

و فراگیران مجبور خواهند شد به منظور گوش دادن به صحبتهای شما، ساکت باشند.

به طور ذهنی از یک تا ده بشمارید. اگر قصد دارید بیش از این بر نفس خود مسلط شوید، بیشتر درنگ کنید.

چند نفس عمیق بکشید و به آرامی نفس خود را بیرون دهید.

دلایل اینکه اهمیت خویشتن داری را در ذهن خود مرور کنید.

تدابیر لازم را در برخورد مناسب با سوءرفتار تنظیم کنید.

به خاطر داشته باشید که دانش آموزانی که در کلاس بدرفتاری نمی کنند، سزاوار بهترین ها از جانب شما هستند.

دانلود رایگان نمونه سوال کاربرگ ابتدایی

مقاله های مرتبط :

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *