مرجع تخصصی آموزش ابتدایی|اول|دوم|سوم|چهارم|پنجم|ششم|دبستان

درس ۱۱علوم سوم ابتدایی بکارید و ببینید

0

درس ۱۱علوم سوم ابتدایی بکارید و ببینید در یک نگاه

دانش آموزان در سال اول با قسمت های مختلف گیاه و کاشت دانه آشنایی پیدا کردند.

در سال گذشته نیز با استفاده های مختلف از دانه ها و به ویژه دانه های غذایی آشنا شدند.

کتاب جامع سوم سری EQ

درس‌نامه کامل + سوالات فراوان + پاسخ‌های روان
  • &#۱۰۰۰۴;مورد تایید آموزش و پرورش
مشاهده

بخش های تشکیل دهنده یک دانه را آموختند و با انجام فعالیت، چرخه زندگی یک دانه را به خوبی شناختند.

همچنین آنها یادگرفتند که گیاهان به جز از طریق دانه می توانند با قلمه زدن نیز تکثیر شوند.

در این درس دانش آموزان ضمن انجام فعالیت هایی با انواع ریشه ها، ساقه ها، برگ ها، گل ها و دانه ها آشنا می شوند.

به تفاوت بین گیاهان دانه دار پی می برند. با برخی بخش های خوراکی گیاهان آشنا شده و چرخه زندگی گیاهان گل دار و مخروط دار را می شناسند.

هدف های پیامد محور درس ۱۱علوم سوم ابتدایی بکارید و ببینید

در پایان این درس انتظار می رود دانش آموزان بتوانند:

۱ گل ها، میوه ها و دانه های گیاهان آشنا را طبقه بندی کنند.
۲ گیاهان تک لپه و دولپه محل زندگی خود را شناسایی و طبقه بندی کنند.
۳ گیاهان دانه دار را به دو گروه گل دار و مخروط دار طبقه بندی کنند و چرخه زندگی گیاهان آشنا را رسم کنند.

[Stellar_video_player id=”9″]

دانستنی ها درس ۱۱علوم سوم ابتدایی بکارید و ببینید

برای کاشتن دانه ها وجود خاک، نور، دمای مناسب و آب کافی لازم است.

برخی از گیاهان را می توان حتی در آب کشت کرد.این محیط های کشت را محیط آب کشت یا هیدروپونیک می نامند.

معمولاً در این روش در آبی که به عنوان محیط کشت گیاه به کار می رود، از مواد معدنی شیمیایی که در آب محلول هستند، استفاده می شود.

این گونه محیط های کشت، امروزه در رشد بسیاریاز گیاهانی مانند توت فرنگی که ما از آنها استفاده غذایی می نماییم، مورد بهره برداری قرار می گیرند.
هر ریشه از ریشه اصلی و تعدادی ریشه فرعی تشکیل شده است.

ریشه ها ممکن است به دو صورت مشاهده شوند، افشان و راست.

بعضی ریشه ها خوراکی اند. این ریشه ها در خود ترکیبات مختلفی را ذخیره می کنند. مثلاً در ریشه هویج و چغندر، قند ذخیره شده است.

برخی ساقه ها مانند لوبیا نرم و علفی هستند و بعضی دیگر مانند همه درختان و درختچه ها چوبی اند.

در گیاهان گل دار، اجزای گل شامل کاسبرگ، گلبرگ، پرچم و مادگی می باشد.

عمل گرده افشانی  ممکن است توسط باد، آب، حشرات، سایر جانوران و انسان صورت گیرد

فعالیت های یادگیری درس ۱۱علوم سوم ابتدایی بکارید و ببینید

هدف این درس به هیچ عنوان به حافظه سپردن تفاوت های گیاهان مخروط دار و گلدار یا تفاوت های گیاهان تک لپه و دولپه نیست.

زیرا دانش آموزان بایستی با انجام فعالیت هایی که خودشان انجام می دهند،

ضمن پی بردن به عظمت خداوند از طریق مشاهده نظم حاکم بر طبیعت از جمله گیاهان،علاقه مندی به گیاهان و کوشیدن در حفظ و تکثیر آنها، قادر شوند که تفاوت های این گیاهان را درشرایط واقعی زندگی خویش درک نمایند

و توانایی شناسایی این گیاهان را در طبیعت یا در محل زندگی خویش داشته باشند.

در این صورت خواهند توانست به مهارت طبقه بندی کردن که از اهداف مهم این درس است، دست یابند.

فعالیت های اجرایی درس ۱۱علوم سوم ابتدایی بکارید و ببینید

از این رو می توانید:

با اجرای گردش های علمی در طبیعت یا در بوستان های نزدیک به مدرسه به این اهداف برسید.

از طرفی با کاشت دانه های مختلف در ظروف یک بار مصرف در کلاس یا در منزل نیزمی توانید

دامنه یادگیری دانش آموزان خود را در مورد انواع گیاهان گلدار و بخش های تشکیل دهنده آنها و مقایسه آنها با یکدیگر افزایش دهید.

زیرا با ملموس کردن محتوای درس، یادگیری تعمیق بیشتری می یابد.

در راستای اجرای چنین فعالیت هایی می توانید از بچه ها بخواهید:

در مورد گیاهانی که کاشته اند یا تکثیر کرده اند، گزارش تهیه کنند.

در مورد آنها با طراحی یک پوستر یافته های خود را به کلاس ارائه دهند.

یکی دیگر از اهداف این درس، تقویت مهارت جمع آوری اطلاعات است که می تواند

با راهنمایی معلمان از منابع مختلف شامل کتاب ها، مجلات، اینترنت، خانواده، باغبان یا خود معلم انجام شود

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.