مرجع تخصصی آموزش ابتدایی|اول|دوم|سوم|چهارم|پنجم|ششم|دبستان

درس هشتم علوم اول ابتدایی چه می خواهم بسازم

1

درس هشتم علوم اول ابتدایی چه می خواهم بسازم در یک نگاه

دانش آموزان با فراگیری بخش فناوری به اهمیت به کارگیری ابزار در زندگی و چگونگی سهولت کارها آشنا می شوند.

آن ها با استفاده از ابزار در انجام کار های روزمره خود درک خواهند کرد که چگونه ابزار ها می تواند در وقتیا انرژی، کیفیت و کمیت روش های انجام کار و رسیدن به هدف مؤثر باشد.

کاربرگ تصویری علوم اول

جزوه کاربرگ تصویری علوم اول ابتدایی

مشاهده

اهداف/پیامدها درس هشتم علوم اول ابتدایی چه می خواهم بسازم

در پایان این درس انتظار می رود دانش آموزان بتوانند:

سطح ۱ در یک نمونه از کار های شخصی خود چگونگی تأثیر ابزار را در آسان تر شدن کارها به نمایش بگذارند.

سطح ۲ با بررسی وسایلی که به طور روزمره با آن سروکار دارند

تغییراتی را در یک نمونه از وسایل برای ساده تر شدن کار ها پیشنهاد دهند.

سطح ۳ با ساخت یک وسیله چگونگی تأثیر ابزار را در ساده نمودن کار ها یا صرفه جویی در زمان به نمایش بگذارند.

نکات و فعالیت های پیشنهادی درس هشتم علوم اول ابتدایی چه می خواهم بسازم

پیدا کردن ارتباط هر شغلی با وسایل مربوط به آن، ضرورت استفاده از ابزار، امکان جایگزینی یک وسیله با وسیله دیگر با همانکارکرد،

توجه به مکانیزم فیزیکی ابزار ها و… صد ها نکته جالب و مفید دیگر در پرتو توجه به ابزار های پیرامون ما حاصل می گردد.

جلب توجه دانش آموزان به وسایلی که به طور روزمره از آن استفاده می کنند

و تغییراتی که می توان در آن ها داد به پرورش قدرت خلاقیت آنان کمک خواهد کرد.

به عنوان مثال: فرض کنید شما پرنده ای هستید که خوراک خوشمزه ای را در سوراخ تنه درختی می بینید و منقارتان به آن نمی رسد.

چه راه هایی برای بدست آوردن آن می توانید پیدا کنید؟

از چه ابزار هایی استفاده خواهید کرد؟

با طرح چنین پرسش هایی کنجکاوی کودکان را برانگیزید.

می خواهید ساعتی را / تابلویی را به دیوار نصب کنید. چه می کنید؟

آیا میخ را با دستان خود می توانید در دیوار فرو کنید؟

اگرچکش نباشد، چه چیزی را جایگزین می کنید؟

اگر میخ در محل نامناسبی کوبیده شده چگونه آن را از دیوار جدا می کنید؟

در هیچ یک از این پرسش ها به دنبال پاسخ واحدی نباشید و مرتباً به دانش آموزان بگویید دیگر چی؟

هیچ گاه پاسخی را که صحیح می دانید مطرح نکنید و در مقابل پاسخ های غلط فقط بپرسید چرا فکر می کنید این وسیله چنین کار می کند؟

کشف ذهنیات بچه ها از پاسخ های صحیح و غلط مهم تر است.

فسمت دوم نکات درس هشتم علوم اول ابتدایی چه می خواهم بسازم

سپس از بچه ها بپرسید من برای انجام این کار  از چه ابزاری استفاده کردم؟

اگر شما جای من بودید، از چه چیزی استفاده می کردید؟

از آن ها بخواهید در هر محیطی که وارد شدند تا می توانند ابزار پیدا کنند و نشان دهند.

و در مقابل درخواست شما برای ساخت چیزی ملاحظه کنید

آیا به دنبال ابزار می گردند و یا از شما درخواست ابزار می کنند یا به جای این دو کار خود ابزاری را طراحی می کنند.

در آن ها نیاز ایجاد کنید و گاهی ابزار های موجود را به چالش بکشید.

مثلاً بگویید مردم بیهوده از چنگال / قیچی استفاده می کنند

و منتظر بمانید تا آن ها نظر شما را رد کنند و در مقابل استدلال شما استدلال منطقی دیگری ارائه کنند.

خلاصه آن که برای ارزشیابی مطمئن شوید که بچه ها معتقد به آسان شدن کار ها با استفاده از ابزار هستند و ابزار ها را شناسایی می کنند

و راه استفاده از آن ها را طالب هستند. مسلماً اسامی ابزار ها اهمیت بسیار کمی خواهد داشت.

1 دیدگاه
  1. زهرا رسولی می گوید

    خیلی خیلی تشکر میکنم از شما . من به کمک نکات جالبی که در مبحث سنگ ها اشاره کردین تونستم یک جزوه ی کامل و عالی برای پسرم آماده کنم و پسرم به زیبایی تحقیق و بررسی خودشو ارایه داد . قصد دارم کلاس دوم و هم تمام کتاب هاشو از شما بخرم که واقعا در مقابل مطالب شما ، رقمی نیست امیدوارم موفق و موید باشین

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.