مرجع تخصصی آموزش ابتدایی|اول|دوم|سوم|چهارم|پنجم|ششم|دبستان

درس نهم علوم اول ابتدایی زمین خانه ی خاکی ما

0 ۳,۰۵۰

درس نهم علوم اول ابتدایی زمین خانه ی خاکی ما در یک نگاه

در این درس دانش آموز با مشاهده، فهرست کردن، جمع آوری اطلاعات، مقایسه کردن، گفت و گو و فعالیت های گروهی ضمن درک با ارزش بودن خاک نشان می دهند:

که در روی بیشتر خشکی های زمین خاک وجود دارد،

خاک ها متفاوت اند،

موارد استفاده از خاک را فهرست می کند

و به کمک آب و خاک وسایل مختلف می سازند.

اهداف ها/پیامد ها درس نهم علوم اول ابتدایی زمین خانه ی خاکی ما

در پایان این درس انتظار می رود دانش آموزان بتوانند:

سطح ۱ با بررسی محیط اطراف بعضی از جاهایی که در آن جا ها خاک یافت می شود و نیز برخی از موارداستفاده را نام ببرند.

سطح ۲ با بررسی و مطالعه ی محیط اطراف خود، جاهایی که خاک به فراوانی یافت می شود

و موارد استفاده از خاک را با مشارکت یکدیگر فهرست کنند،

خاک های مختلف را با هم مقایسه و تفاوت های آشکار آن هارا مشخص کنند.

سطح 3 با بررسی و مطالعه ی محیط اطراف خود، جاهایی که خاک به فراوانی یافت می شود

و موارداستفاده از خاک را با مشارکت یکدیگر فهرست کنند،

خاک های مختلف را با هم مقایسه و تفاوت های آشکار و پنهان آن ها به خصوص از نظر استفاده را مشخص کنند.

نکات آموزشی و فعالیت های پیشنهادی درس نهم علوم اول ابتدایی زمین خانه ی خاکی ما

١ بچه ها خاک می سازند.

چند تکه آجر شکسته شده (چند تکه گلدان شکسته شده) چند تکه سنگ آذرین (سنگ پا)، مقداری برگ و ساقه های خشک، یک هاون فلزی دانش آموزان قطعات آجر شکسته یا گلدان شکسته را داخل هاون می اندازند

و آن ها را به خوبی می کوبند، تا کاملاً به صورتپودر درآیند. آن ها را از هاون خارج کنند.

سپس تکه های سنگ پا (یا سنگ های آذرین هوازده) را هم به خوبی بکوبند

تا آن ها هم به صورت ذرات زبر ریز در آیند. آن هارا هم از هاون خارج کنند.

در آخر برگ ها و ساقه های خشک را هم داخل هاون می کوبند تا دیگر شکل برگ و ساقه نداشته باشند.

حالا همه ی مواد را با هم مخلوط می کنند و یک خاک خوب درست می کنند.

احتمالا برخی از دانش آموزان توضیح می دهند که خاک در طبیعت چگونه به وجود می آید

 که خاک بیابان کدام ماده را کم دارند؟

احتمالاً بیشتر دانش آموزان می توانند پاسخ دهنده خاک جنگل کدام ماده را بیشتر دارند.

٢ در ۵ ظرف هم شکل خاک بریزید، کمی خاک ها را فشار دهید.
ظرف شماره ( ١) فقط خاک خشک دارد.
ظرف شماره ( ٢) خاک کمی مرطوب است.
ظرف شماره ( ٣) داخل خاک گیاه دارد.
ظرف شماره ( ۴) خاک خشک
ظرف شماره ( ۵) خاک خشک

دانش آموزی یک بار روی خاک خشک فوت می کند، یک بار روی خاک مرطوب و یک بار روی خاک با گیاه.

بیشتر دانش آموزان می توانند داده هایی برای جلوگیری از هدر رفتن خاک پیشنهاد کنند

و احتمالا همه می دانند چه موقع هوای شهر پر گرد و غبار خواهد شد.

در مرحله ی بعد

روی ظرف ( ۴) به آرامی و با آب پاش آب می ریزیم و بر روی ظرف ( ۵) باشلنگ.دانش آموزان مقایسه می کنند.

برخی دانش آموزان به شیب هم اشاره خواهند کرد.
بیشتر دانش آموزان مقایسه را برای بارندگی هم به کار می برند.

همه ی دانش آموزان می گویند، آبیاری باشلنگ خاک بیشتری را با خود خواهد برد.

غذای ما و همه ی جانوران دیگر به وسیله گیاهان درست می شود:

درست است که ما ممکن است از انواع غذاهای جانوری هم استفاده کنیم

ولی به طور غیرمستقیم این غذاها هم به گیاهان وابسته هستند.

کدام جانوران در خاک زندگی می کنند:

برخی از جانوران به جز خاک محل زندگی دیگری ندارند مانند کرم خاکی

ولی برخی جانوران دیگر ممکن است در محل های دیگر به جز خاک هم زندگی کنند

به طور مثال ممکن است موش داخل تنه ی درخت هم زندگی کند.

آیا خاک همه ی گلدان های خانه ی شما باید شبیه به هم باشد؟

باید توجه کنید که معمولاً گیاهان آپارتمانی را از محل های مختلف تهیه می کنند

به طور مثال برخی از گیاهان در خاک های رسی خوب رشد می کنند و همیشه باید محیط خاکی آن ها گلی باشد،

برخی ازگیاهان در خاک هایی که آبکشی خوبی لازم دارند (خاک، ماسه و شن فراوان داشته باشد) برخی به کود فراوان نیاز دارند.

بنابراینبرخی از دانش آموزان می توانند به این موارد اشاره کنند و همه ی دانش آموزان لازم نیست که همه ی این موارد را بدانند

محصولات کشاورزی هم به همین طریق است مثلاً در زمینی که برنج می کارند نمی شود سیب زمینی کاشت.

آب از کدام خاک زودتر عبور می کند؟

عبور کردن آب از خاک به میزان فضاهای خالی خاک وابسته است

تقریباً بیشتردانش آموزان باید به این مورد اشاره کنند ولی باید توجه داشته باشید که میزان فضاهای خالی یک شرط است

ولی اگر این فضاها به همراه نداشته باشند (مانند سنگ پا) آنوفت آب از خاک عبور نخواهد کرد

بنابراین شرط لازم این است که فضاها به هم مرتبط باشند

اینموضوع را فقط تعداد اندکی اشاره می کنند

مسلماً کشاورزان قبل از کشت دانه ها زمین را شخم می زنند تا بین ذرات خاک فضای خالی ایجاد شود

تا آب و هوا به خوبیاز آن عبور کند.

انتظار می رود بیشتر دانش آموزان به این موضوع اشاره کنند.

توجه داشته باشید در این آزمایش لیوان ها را از داخل به بیرون با میخ داغ سوراخ کنید.

اگر از خارج به داخل سوراخ کنید ممکن است لبه های محل سوراخ از خروج آب جلوگیری کنند.

بهتر است خود شما در انتخاب خاک ها دخالت کنید تا آزمایش نتیجه ی بهتری داشته باشد.

مثلاً خاک رس نسبتاً خالص،ماسه ی خالص و مخلوطی از رس و ماسه را انتخاب کنید تا دانش آموزان موضوع را بهتر درک کنند.

خاک استفاده زیادی برای ما دارد:

برخی وسایل خانه با خاک ساخته می شوند، سپس آن ها را در کوره می پزند و رنگ آمیزیمی کنند و دوباره می پزند

(قندان ظروف چینی، کاسه ی توالت، دستشویی، سرامیک) به این موارد تقریباً بیشتر دانش آموزان اشاره خواهند کرد.

برای کارهای بهتر و ظریف تر بهتر است از گل آماده استفاده کنید.

فعایت های پیشنهادی درس نهم علوم اول ابتدایی زمین خانه ی خاکی ما

فعالیت پیشنهادی شماره  ۱

توجه داشته باشید یک خاک خوب کشاورزی یا باغچه یا گلدان باید نسبتی مساوی از رس، ماسه و گیاخاک باشد.

گیاخاکهمان باقیمانده ی اجزای گیاهان و جانوران است که طوری تغییر کرده باشد که دیگر گیاه و جانور بودن را در آن تشخیص ندهیم

دراین آزمایش از تکه های گلدان های شکسته یا آجر برای تهیه ی رس استفاده می کنیم

از سنگ پا برای تولید ماسه وشن و ساقه و برگخشک را برای قسمت آلی خاک یا همان گیاخاک در نظر گرفته ایم.

در خود فعالیت به ارزشیابی اشاره شده است.

فعالیت پیشنهادی شماره  ۲

هدف از این فعالیت چگونگی از بین رفتن خاک (باد، بارندگی شدید) و راه های نگه داری از خاک (پوشش گیاهی) است.

بهتر است به هنگام آبیاری با آب پاش و شلنگ یکبار ظرف ها را تخت و یکبار شیب دار قرار دهید و نقش شیب را هم بیان کنید.

این آزمایش را بیرون از کلاسی انجام دهید، تا گل درست شده کلاس و میز را آلوده نکند.

بهتر است از قبل داخل یک ظرف مقداری ماش یا عدس بکارید.

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.