مرجع تخصصی آموزش ابتدایی|اول|دوم|سوم|چهارم|پنجم|ششم|دبستان

درس سیزدهم فارسی پنجم ابتدایی روزی که باران

0 ۶,۵۲۶

اهداف درس سیزدهم فارسی پنجم ابتدایی روزی که باران

1 تقویت روحیهٔ توکلّ به خدا در همهٔ مراحل زندگی
2 شناخت امام زمان و ایجاد باور به نقش و حضور آن بزرگوار در زندگی
3 آشنایی با برخی از واژگان و مضامین اخلاقی و مفاهیم دینی تأثیرگذار در زندگی
4 افزایش توانایی درک متن
5 گسترش واژگان با فرایند واژه سازی با ترکیب از طریق«نویس »
6 تقویت درک دیداری و شنیداری
7 آشنایی با نشانه های ساختار بلاغی متن مانند «بعد، سپس »
8 تقویت مهارت نوشتن از طریق  شگرد«ادامه نویسی»

فعایت های درس سیزدهم فارسی پنجم ابتدایی روزی که باران

واژه آموزی:
کلمه + نویس: در این درس، یکی دیگر از شیوه های واژه سازی به کمک بهره گیری از قاعدهٔ ترکیب، در زبان فارسی، آموزش داده می شود.
لازم است در آموزش، همکاران گرامی با آوردن نمونه های مختلف از این ساخت زبانی(کلمه + نویس) و ساخت های دیگر، دانش آموزان را نسبت به شناخت و کاربرد ترکیب سازی با «نویس»  آشنا سازند.

تصویرخوانی و صندلی صمیمیت

نکتهٔ قابل درنگ در« تصویرخوانی»توجّه به فرایند آن است.
یعنی ما آموزش  تصویرخوانی را از سطح بیرونی و ساده آغاز کرده ایم و در گام های بعدی آن را کامل تر و پیچیده تر ارائه داده ایم؛
حرکتی از برون و سطح به درون و لایه های ژرف تر.
برای تفصیل مطالب در این زمینه، به توضیحات تصویرخوانی درس های پیشین مراجعه شود.
این سخن را هم نباید از یاد ببریم که تصویرخوانی، مقدّمه ای برای پرورش ذهن و زبان و رسیدن به گفتار و نوشتار مناسب، شمرده می شود.

بخوان و حفظ کن بال در بال پرستوها
بخوان و حفظ کن بال در بال پرستوها

ارزشیابی از فعّالیت های درس سیزدهم فارسی پنجم ابتدایی روزی که باران

در قسمت ارزشیابی می توان از آزمون عملکردی کتبی استفاده کرد و از دانش آموزان خواست تا مفهوم شعر را به نثر ساده و روان در قالب یک داستان کوتاهبنویسند.
پس از ارزشیابی و ارائهٔ بازخورد، این برگه ها در پوشهٔ کار نگهداری شود.
در بخش« بخوان و حفظ کن» انتظار داریم، دانش آموزان، آموخته های پیشینی را در هنگام خوانش متن، رعایت کنند.
رعایت نشانه های نگارشی و تأثیر آن در خواندنو توجّه به کاربست پاره مهارت های خوانداری در بلند خوانی، بسیار ضروری است؛ زیرا تأثیر زیادی در فهم و ادراک محتوا نیز دارد.

فعّالیت نوشتاری: نگارش درس سیزدهم فارسی پنجم ابتدایی روزی که باران

شیوه ای که در این درس، برای تمرین و مشق نوشتاری در نظر گرفته ایم؛ شیوهٔ« ادامه نویسی »است.
یعنی نوشته ای را ما آغاز کنیم؛ راه و چشم اندازی را ترسیم نماییم و دنباله و گام های پسینی مراحل پیمودن را به دانش آموزان واگذار کنیم.
برای آنکه شگرد«دنباله نویسی یا ادامه نویسی»برای دانش آموزان، ساده و تأثیرگذار باشد،
بهتر است که موضوع ها و سرخط های نوشتن از موضوع های متناسب با دنیای کودکان و نوجوانان باشد تا با ذوق موضوع و شوق نوشتن، دست به آفرینش بزنند.
بهره گیری از تخیّل و نشانه های نگارشی و رعایت هنجارهای درست نویسی،از اصولی است که لازم است همکاران در آموزش، بررسی نوشته و ارزشیابی کار دانش آموزان، بدان توجّه داشته باشند.

درسنامه درس روزی که باران می بارید پایه پنجم

واژه آموزی درس روزی که باران می بارید پایه پنجم

نویس بنِ مضارع از مصدرِ نوشتن می باشد که صَرفِ آن به این گونه است :
می نویسم                 می نویسیم
می نویسی                 می نویسید
می نویسد                  می نویسند
نویس ←در ترکیب با اسم یا صفت می آید و اسمِ مرکب یا صفتِ مرکب می سازد .
مثال : اسم مرکب : داستان + نویس ← داستان نویس
صفت مرکب : خوش + نویس ←خوش نویس

نکته ی نگارشی درس روزی که باران می بارید پایه پنجم

ادامه نویسی : یکی از تمرین هایی که به مهارتِ نگارش کمک می کند ، کامل کردنِ جملات یا متن هایی نیمه تمام است برایِ ادامه ی متن ها باید نکاتی را در نظر داشته باشیم :
1 – ابتدا متنِ موردِ نظر را به دقت بخوانید .
2 – درباره ی آن فکر کنید تا در فضایِ نوشته قرار بگیرید .
3 – با بهره گیری از تخیل ، متن را کامل کنید .
4 – از نشانه های نگارشی در جاهای مناسب استفاده کنید .
5 – نامِ مناسبی برای متن انتخاب کنید .
6 – نوشته ی خود را پاک نویس کنید .
ساختن ترکیب های جدید با کلمات درس گنجینه ی لغات شما را افزایش می دهد .

با افزودنِ پیشوند یا پسوند مناسب ترکیب جدید بسازید ، می توانید کلماتی از درس را که دارای ارزش املایی هستند روی کارت بنویسید و مرور

کنید تا املای شما تقویت شود .

تمرین درس روزی که باران می بارید پایه پنجم

1- معنی جمله ی « یا صاحب الزمان ؛ عَجل الله تعالی فرجه »  را بنویسید ؟

2 -شش کلمه ی ترکیب شده با «نویس » بنویسید که سه تا از آنها اسمِ مرکب و سه تایِ آنها صفتِ مرکب  باشد ؟

اسمِ مرکب :

صفتِ مرکب:

 

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.