مرجع تخصصی آموزش ابتدایی|اول|دوم|سوم|چهارم|پنجم|ششم|دبستان

درس چهاردهم فارسی پنجم ابتدایی شجاعت

1

اهداف درس چهاردهم فارسی پنجم ابتدایی شجاعت

۱ آشنایی با مفهوم شجاعت اخلاقی و کاربرد آن در زندگی
۲ آشنایی دانش آموزان با کاربرد شیوهٔ گسترش واژه در جمله
۳ تقویت درک شنیداری با فعّالیت«گوش کن وبگو»
۴ تقویت مهارت نوشتن در زمینهٔ«گزارش نویسی»
۵ بهبود سواد خواندن و تقویت درک متن

فعالیت های درس چهاردهم فارسی پنجم ابتدایی شجاعت

دانش زبانی: گسترش واژه

در این درس، یکی دیگر از راه های گسترش واژه در زبان فارسی را آموزش می دهیم.

کتاب جامع پنجم سری EQ

درس‌نامه کامل + سوالات فراوان + پاسخ‌های روان
  • &#۱۰۰۰۴;۲۶۱۹ پرسش استاندارد
مشاهده

گاهی می توانیم با افزودن یک واژه به واژه دیگر، بافت ها و ترکیب های تازه ایبسازیم؛

در این صورت، معمولا از نشانهٔ اضافه ( ِ ) در خطّ فارسی یا در تلفّظ، بهره می گیریم و کلمهٔ دوم را به کلمهٔ نخست اضافه می کنیم.
مثال: هوای تمیز  هوا + ِ ی + تمیز .
دیوار باغ  دیوار + ِ + باغ .

املا

چون متن درس، دارای کلمات متنوّعی است، برای ایجاد مهارت درست نویسیدر دانش آموزان، تمرین بیشتری لازم است.

تداعی معانی کلمات، به تقویت املای دانش آموزان کمک می کند.

املای دو قسمتی شامل املای تقریری و فعّالیت های املایی مثل دروس گذشته با هدف ارزشیابی و سنجش میزان پیشرفت مهارت املانویسی و آموزش املا، انجام می شود.

فعّالیت نوشتاری نگارش درس چهاردهم فارسی پنجم ابتدایی شجاعت

گزارش نویسی: گزارش نویسی یعنی نوشتن اخبار، اطّلاعات، رویدادها و تجزیه و تحلیل آنها به شکل روشن و کوتاه، با رعایت چند اصل زیر:
ساده نویسی
کوتاه و گزیده نویسی

درست نویسی
توجّه به مخاطب گزارش
ذکر عنوان، موضوع، مکان و زمان گزارش
حفظ ارتباط طولی و انسجام نوشته
تهیهٔ پیش نویس، انتخاب سبک گزارش، چگونگی به کاربردن واژه ها،
جمله بندی ها، بازبینی و اصلاح متن از مراحل گزارش نویسی است.

گزارش باید روشنو دقیق باشد. گزارشگر باید بکوشد با حفظ جنبهٔ رسمی و علمی، مستند بودن، رعایت سلامت و صداقت در گزارش بر اعتبار و صحت آن بیفزاید.

ارزشیابی از فعّالیت های  درس چهاردهم فارسی پنجم ابتدایی شجاعت

در ارزشیابی، استفاده از ابزار آزمون عملکردی نمونهٔ کار در این درس، کاربرد دارد.

معلّم از دانش آموز می خواهد تا متون کهن درس را به صورت نثر امروزی برگرداند و بنویسد.

درسنامه درس شجاعت پایه پنجم

دانش زبانی درس شجاعت پایه پنجم

گسترش واژه  به ترکیب های زیر توجه کنید .

الف :

هنگام رانندگی – سردار لشکر – قدرت بدنی – شجاعت اخلاقی

ب :

وظیفه ی مردم – حادثه ی تلخ – موفقیت های رزمندگان – ترس های نادرست

در ترکیب های ردیف ( ب )صدای پایانی واژه های وظیفه و حادثه ( ه , ) است

و صدای پایانی واژه های موفقیت ها و ترس ها صدای ( آ ) است .

بنابراین باید بینِ دو صدای ( , ) حرفِ میانجیِ ( ی ) قرار بگیرد چون هیچ گاه دو صدا کنارِ هم قرار نمی گیرد .

در ترکیب های ردیف (الف) آوردنِ حرفِ میانجی (ی) لازم نیست .

نکته : در زبان فارسی هیچ گاه دو صدا از شش صدای ( اَ ، اِ ، اُ ، آ ، ای ، او ) کنارِ هم قرار نمی گیرد ،

اگر دوتا از این صداها بخواهند کنارِ هم بیایند باید یک حرف از پایین شهرک الفبا بینِ دو صدا قرار گیرد که به آن حرفِ میانجی می گویند و قبلا درباره ی حروفِ میانجی توضیح داده ایم .
مثال : شعله ی آتش← شعله + ی + آتش . خدایِ مهربان ←خدا + ی + مهربان .
در سخن گفتن و نوشتن گاهی با استفاده از صفت و مضاف الیه در موردِ واژه ای توضیح می دهیم ،

گسترشِ واژه در یک متن موجبِ درکِ بهتر آن می شود .

علاوه بر این ، آن را دلنشین تر و گیراتر می سازد .

مثال : دانش آموز کتاب را برداشت← دانش آموز کلاس پنجمِ مدرسه ی دخترانه ی صبا کتاب زیبای دوستش را برداشت

نکته : با دقت در بعضی از جمله های درس درمی یابیم که نویسنده برای توضیح بیشتر یک واژه آن را در حدِ نیاز گسترش داده است .
مثال : ریشه ی اصلیِ ترس های نادرست جهل و نادانی است .
در جمله ی بالا واژه های اصلی ( صفت )، ترس ها (مضاف الیه ) ، نادرست ( صفت ) ، واژه ی ریشه را گسترش داده اند ، اگر نویسنده این واژه را گسترش نمی داد ، این جمله چندان مفهوم نبود .

بیشتر بدانیم درس شجاعت پایه پنجم

۱- گویندگان و نویسندگان ، گاهی در سخن و نوشته های خود از واژه های هم معنی استفاده می کنند که این کلماتِ هم معنی با (واو عطف ) به هم مربوط می شوند مانند نکوهیده و ناپسند / جهل و نادانی .
۲- گزارش نویسی : گزارش نوشته ای است که نویسنده در آن به توضیح و بیانِ ویژگی ها و جزئیاتِ شنیده ها و دیده های خود می پردازند . لازمه ی نوشتنِ یک گزارش خوب دیدن ، خوب شنیدن و دقت کردن در دیده ها و شنیده هاست .

برایِ نوشتن گزارش ابتدا باید از گزارش های ساده و کوتاه شروع کنیم مانند گزارشِ انجام یک آزمایش در آزمایشگاه .

نکته ی مهم : خواندن گزارش های گوناگون از مجله و روزنامه و شنیدن و دیدنِ گزارش های رادیویی و تلویزیونی ما را در نوشتنِ گزارش تواناتر می کند .
برای نوشتن گزارش ، موارد زیر بهتر است رعایت شود :
۱ – موضوع گزارش را معرفی کنید .
۲ – مکان و زمان رویداد را بیان کنید .
۳ – جزئیات رویداد را دقیق بنویسید .
۴ – گزارش خود را مختصر و کوتاه بنویسید .
۵ – فقط به اصل موضوع بپردازید .
۶ – منبع یا منابع را ذکر کنید .

تمرین درس شجاعت پایه پنجم

۱ – از متنِ درس ۱۴ کلماتِ هم معنی را پیدا کن و بنویس ؟

۲-شجاع چه کسی است ؟

۳- سه نمونه از ترس های موهوم که نباید به آنها بی اعتنایی کرد را بنویسید ؟

۴- درمورد یکی از رشته های ورزشی که دوست دارید یک گزارش بنویس ؟

1 دیدگاه
  1. سبحان می گوید

    هم‌ خانواده ها
    خطر: خطرناک
    متانت:متین
    شجاع:شجاعت
    وظیفه:وظایف
    تفکر:فکر

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.