مرجع تخصصی آموزش ابتدایی|اول|دوم|سوم|چهارم|پنجم|ششم|دبستان

درس ده علوم اول ابتدایی در اطراف ما هوا وجود دارد

0 ۲,۷۳۴

درس ده علوم اول ابتدایی در اطراف ما هوا وجود دارد در یک نگاه

در این درس دانش آموزان به کمک مشاهده، جمع آوری اطلاعات نشان می دهند:

که هوا برای ما، جانوران و گیاهان بسیار مهم است،

هوا در همه جا وجود دارد.

هم چنین کارهایی که در انجام دادن آن ها ، هوا به ما کمک می کند را فهرست می کنند

و راه هایی برای جلوگیری از آلودگی هوا ارائه می دهند.

 

اهداف/پیامدها درس ده علوم اول ابتدایی در اطراف ما هوا وجود دارد

در پایان این درس انتظار می رود دانش آموزان بتوانند

سطح ١ با مثال یا آزمایش نشان دهند که در محیط اطراف ما هوا وجود دارد،

چند مورد محدود در استفادهاز هوا و نیز جلوگیری از آلوده کردن هوا پیشنهاد می کنند.

سطح 2 با مثال های متعدد نشان دهند که در محیط اطراف هوا وجود دارد

و موارد استفاده های مختلف آنبرای موجودات زنده را نام ببرند

و نیز به بعضی موارد جلوگیری از آلودگی هوا اشاره کنند.

سطح 3 ضمن بیان موارد متعدد استفاده جلوگیری از آلودگی هوا به روش های خلاق نشان دهند هوا درانجام کارها می تواند به ما کمک کند.

 

نکات  و فعالیت های پیشنهادی درس ده علوم اول ابتدایی در اطراف ما هوا وجود دارد

1 یک بادکنک و مقداری لوله ی نازک پلاستیکی تهیه کنید. یک سمت لوله را داخل دهانه ی بادکنک کنید

و دهانه ی بادکنک را با نخ به دور لوله محکم کنید.

بادکنک را بین دو کتاب هم ضخامت که از هم کمی فاصله دارند قرار دهید.

یک کتاب را هم روی دو کتاب دیگر قرار دهید.

حال دهانه ی دیگر لوله را یکی از دانش آموزان در دهان قرار دهد و در آن بدمد.

احتمالاً بیشتر دانش آموزان علت را توضیح خواهند داد.

از دانش آموزان بخواهید در چه جاهایی مانند این آزمایش، هوا سبب حرکت یک جسم می شود؟

اگر تلمبه و لاستیک تویی اتومبیل دارید می توانید این فعالیت را با آن انجام دهید

در صورت داشتن تشک بادی، بالش بادی، صندلی بادی می توانید از آن استفاده کنید.

بیشتر دانش آموزان به باد کردن لاستیک اتومبیل و دوچرخه اشاره خواهند کرد

تعداد اندکی از دانش آموزان ممکن است به جک های بادی اشاره کنند،

٢. دوحباب شیشه ای یکی بزرگ و یکی کوچک به کلاس ببرید،

٢ شمع یک اندازه را روشن کنید و در زیر هر یک از حباب ها قرار دهید.

دانش آموزان خواهند گفت که کدام شمع زودتر خاموش خواهد شد،

و علت آن را توضیح خواهند داد.

وقتی در زمستان درهای اتاق ها را کاملاً می بندیم، چرا شعله های اجاق گاز خاموش نمی شود؟

در چه حالتی ممکن است روشن بودن شعله های اجاق گاز در زمستان برای ما خطرناک باشد؟

توجه داشته باشید، سطح زیر تماس حباب را از موادی انتخاب کنید که لبه ی حباب داخل آن فرو رود تا هوا وارد حباب نشود

(روزنامه ی خیس می تواند به شما کمک کند)

از خمیر مجسمه سازی می توانید استفاده کنید. لازم نیست دانش آموزان به اکسیژن اشاره کنند.

از این فعالیت می توانید دانش آموزان را به خطرات روشن بودن بخاری ها در فضاهای بسته آشنا سازید.

 

 

 بازی با هوا

برخی معلمان پیشنهاد دادند برای بهتر شدن این فعالیت داخل لوله آب رنگی ریخته شود

ولی این کار درست نیست و حتماً باید دانش آموزان بفهمند که این هوا است که سرنگ را از طرف دیگر به سمت بیرون می راند.

توجه داشته باشید قبل از این که لوله ها را به سرنگ ها وصل کنید، دسته ی یکی ازسرنگ ها را کاملاً به داخل فشار داده باشید

و دسته ی سرنگ دیگری را بیرون بکشید تا آزمایش به خوبی انجام گیرد.

آیا می دانید جاروبرقی چگونه کار می کند؟

می توانید از کاری که خود دانش آموزان به هنگام نوشیدن با نی انجام می دهند، کمک بگیرید. هیچ توضیح دیگری لازم نیست.

 

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.