درس بيست و دوم فارسی اول ابتدایی نشانه ظ

اهداف درس بيست و دوم فارسی اول ابتدایی نشانه ظ
۱ آموزش صدا ونشانهٔ (ظ)
۲ آشنايی با اعياد مذهبی (عيد مبعث و..)
۳ توانايی خواندن و نوشتن کلمات با حروف خوانده شده
۴ تشخيص نشانهٔ (ظ) درکلمات مختلف
آموزش شکل وصدای ظ
فعاليّت
الف) مفاهيم درس را به شکل متنوّع وخلّاق درکلاس روشن می کنيم وکلمات کليدی درس،
مثل: مواظبت، ظلم را روی تابلو می نويسيم.
تصويرهای پيشنهادی
۱ بچه ها درحال تزيين کردن کوچه
۲ پدر با جعبهٔ شيرينی به منزل می آيد
۳ پدر به بچه ها هديه می دهد.
۴ روی هديه، کارتی است که برروی آن عبارت عيد مبعث مبارک نوشته شده است.
ب) معلّم ازتصاوير بالا به عنوان جورچين نيز می تواند استفاده کند.
فعّاليّت های درس بيست و دوم فارسی اول ابتدایی نشانه ظ
۱ گوش کن و بگو: پاسخ پرسش های مطرح شده در درس (درک مطلب)
۱ پيامبر (ص) در چه شهری به دنيا آمد؟ مکّه
۲ روز مبعث چه روزی است؟ بيست وهفتم رجب روزی که حضرت محمد (ص) به پيامبری رسيد.
۲ ببين و بگو: بيان تصاويری که صدای (ظ)در آنها می باشد.
تصوير ۱ ظرف (آشنايی با وسايل آشپزخانه ) تصوير ۲ خداحافظی (تقويت مهارت های اجتماعی و رعايت ادب هنگام خروج)
نکته: بهتر است معلّم يا شاگرد،کلمات استخراج شده از تصاوير را روی تابلو بنويسند.
۳ بگرد وپيدا کن: پيدا کردن کلماتی که صدای (ظ)دارند.
۱ کلمه هايی که شکل (ض ض) دارند؛ مانند: حضرت، مريض، بعضی.
کلمه هايی که شکل (ظ) دارند؛ مانند: اعظم، ظلم
۴ به دوستانت بگو: آشنايی با جشن ها واعياد ملی و مذهبی و بيان داستانی دربارهٔ حضرت محمد (ص)
۱ چه روزهايی را می شناسی که مردم در آن روزها جشن می گيرند؟ جشن های مذهبی مانند مبعث، غدير، قربان، فطر و جشن های ملّی مانند نوروز، ۲۲ بهمن.
۲ داستانی که دربارهٔ حضرت محمّد(ص) می دانی، بگو.(باتوجه به سطح درک و دانش بچه ها)
۵ نمايش: شستن ظرف در آشپزخانهدانش آموزان شستن ظرف در آشپزخانه را نمايش می دهند.
۶ کتاب خوانی: نام بردن اسامی داستان های هفتهٔ گذشته
فعّاليّت های کتاب نگارش درس بيست و دوم فارسی اول ابتدایی نشانه ظ
۱ بنويس: نوشتن کلمه ها و جمله های مربوط به درس
۲ کامل کن: کامل کردن جملات ناقص باتوجه به فعل جمله
۳ جمله سازی: جمله سازی دربارهٔ تصويرها وکلمات
۴ مرتب کن: مرتب کردن کلمات درهم ريخته و ساختن جملات مناسب.
۵ پاسخ به پرسش های مطرح شده درکتاب و درک مطلب