آموزش نشانه ها فارسی اول دبستان

آموزش نشانهها فارسی اول دبستان: توضیحات کلی
هر تدریسی که در کلاس انحام میشود نیازمند این هست که یک سری فعالیتهای تکمیلی در منزل انجام شود تا حتماً در فرزند شما تثبیت اتفاق بیفتد
برای شروع نشانهها سعی شود از داستانهای مختلف استفاده کنیم چون بچهها علاقهی زیادی به داستان و شعر دارند
سعی میکنیم از این دو علاقه به نحو احسن استفاده کنیم. یک نمونه داستان که من در کلاس درس استفاده میکنم.
فقط لازم به ذکر هست که این تنها یک نمونه هست و شما میتوانید بهتر از این را خلق کنید.
جدول الفبا شامل دو قسمت هست یک قسمت مصوتها یا همان صداها و در قسمت پایی جدول مصوتها یا همان نشانهها یا به عبارتی حروف بیصدا
آموزش نشانهها فارسی اول دبستان: نمونه داستان نشانه ها
یکی بود یکی نبود یک شهری بود به اسم شهرک الفبا ,
توی این شهر بچهها یک گروه به اسم گروه نجات زندگی میکنند که همیشه توی شهرک برای کسی مشکلی پیش بیاد
از آنها کمک میگیرند و بعد آنها را روی جدول نشان بچهها میدهیم.
هرروز با یکی از اعضای این شهر آشنا میشویم اگه اون بالای جدول بود بارنگ قرمز تو جدول اومده بود جز این گروه هست
بقیه افراد هم توی خونه هاشون؛ پایین جدول رو نشان میدهید ، زندگی میکنند.
خب امروز میخواهیم چند کارت رو باهم بخوانید همه حاضرید و طبق روشی که قبلتر براتون گفتم صدای ب رو معرفی میکنید.
بچهها صدای ب رومیزاریم تو خونش . خونه اش کجاست؟
بله طبقه سوم
اولین خونه آفرین چه خوب آدرس دادید.
( آدرس دادن دقیق جز اهداف درس ریاضی میباشد حتماً بچهها باید یاد بگیرند
جای هر چیزی را با آدرس دقیق مشخص کنند این را بهعنوان یک بازی میتوانید استفاده کنید.
برو اون کارت قرمزی که کنار کمد دوم سمت راست نصب کردم بیاور.
برو بشقاب سفید که کنار سماور روی کاسه گذاشتم بزار روی قندان کنار کابینت دومی و……)
بعد از گذاشتن صدای ب میپرسیم بچهها این نشانهی جدید جز گروه نجاتمان هست یا نه؟
خب با توجه بهجایش خواهند گفت نه
ادامه میدیم خب یک روز ب که رفته بود به جنگ غول بیسوادی خسته و زار کنار خیابان ,
در حال که بالش گذاشته بود زیر کمرش افتاده بود. آ تا اونو دید گفت ایوای چی شده خدا بد نده !
ب گفت میخواهم بروم خونه اما نمیتونم کمکم میکنید آقای آ یک کم فکر کرد
گفت خب مگه اینکه شما پاهاتونو جمع کنید من بتونم دستتون رو بگیرم باهم بریم .
بچهها آ کلاهشو گذاشت کنار دست ب روگرفت ,
توی این فاصله با نقاشی سادهروی تابلو برای بچهها جریان قصه رو نشان میدهید
بچهها ببینید چه شکلی شدند با هرکی اونارو میدید چی میدید میتوانید بگویید؟
بله با پس ب با ا چی میشه با با با میشه بلند بگو چی میشه با با با میشه
بعد روی وایت برد کوچکی که با یک کاور کاغذ و یک برگه سفید خط دار درست کرده اید بچهها آن را تمرین کنند .
درسهای اول برای شما ساده ,اما برای بچهها بسیار پیچیده و سخت هست .
چون با یک سری علائم قراردادی که بهصورت خاص در کنار هممعنای مختلف میدهند ,آشنا میشود.
پس صبور باشید و اگر خوب نفهمید نگران نشوید از راه دیگر امتحان کنید.
تا اینجا برای همکاران عزیز که درخواست شیوه تدریس کرده بودند خیلی خلاصه بیان کردم.
اولیای عزیز, اگر فرزند شما پس از تدریس هنوز نشانهها را باهم اشتباه میگرفت ,
اصلاً نگران نشوید !
تکرار را به شیوههای مختلف که برایتان میگویم، انجام بدهید و اطمینان حاصل کنید که هر حرف را در زمان خودش یاد گرفته باشد.
آموزش نشانهها فارسی اول دبستان: روش های تمرین نشانه ها
با خمیربازی , با حبوبات , با دکمههای رنگی , با پولک , صدف . هر چیزی که در اختیار دارد،
نشانه جدید را روی کاغذ بسازد و بعد با انگشت ان را لمس کند و برایتان بخواند.
نشانه جدید را در روزنامه مجلات مختلف پیدا کند دورش خط بکشد
یا از تیترهای بزرگ ببرد و در دفترش بچسباند. حتی با بریدن و کنار هم گذاشتن کلمه بسازد.
اگر امکانات فراهم نبود روی کارتهای کوچک شما نشانههای مختلف را بنویسید او درس جدید را پیدا کند
بعد با کنار هم قرار دادن کارتها سعی کند, کلمه بسازد.
? بریدن و چسباندن استفاده از ابزار هست,
حتماً این کار را خودش انجام بدهد, تا دستانش قوی شوند و یاد بگیرد چه مقدار چسب بزند که کارش تمیز باشد
چگونه ببرد که راحت بتواند حرف را جدا کند.
ترکیبات از همین اول با شعر و تکرار باید خوب کار شوند تا بعداً بچهها راحت کلمه بسازند.
آموزش نشانهها فارسی اول دبستان: توصیه هایی در مورد تدریس نشانه ها
حرفهای خودمونی??? عزیزان رابطه خوب در درجه اول با بچهها ایجاد کنید, بعد آموزش بدهید.
وقتی محبت بین شما به وجود بیاید, نه زور لازم هست نه اجبار !!
با عشق مینویسد و با عشق گوش میدهد و با عشق آنچه را بخواهید,تحویل میدهد.
پس فراموش نکنید , اول با دانشآموز یا فرزندتان دوست شوید و بعد دنبال آموزش او باشید
وقتی بچهها نوشتن با, آ ا, ب را تمرین کردند برای آب میتوانید یک قطره آب در دفترش نقاشی کند
و با بیان یک داستان از همکاری کلمه آب را معرفی کنید و بخواهید داخل قطره بنویسد
مثلاً داستان زیر:
یکی بود یکی نبود یک رو یک جنگل سبزو زیبا که توی شهرک الفبا بود در اثر بیاحتیاطی یک بیسواد آتش گرفت
آ تا خبر را شنید آماده شد بره که ب گفت آ ی مهربون من امروز حالم خوبه باهات میام تا جنگل رو خاموشکنیم
دوتایی بهسرعت رفتن سوی جنگل , همه از دیدن اونها خوشحال شدند , یکصدا گفتن چی رسید؟
روی تخته یا همان قطره که روی تخته کشیدهاید آ ب را مینویسید
همه باهم بگین بچهها چی رسید بله آب همه تونستن به کمک آب جنگل رو نجات بدهند. چقدر خوبه که همه باهم مهربون باشیم و زود به هم کمک کنیم
اره بچهها خوب حالا توی قطرهای که کشیدهاید یک عکس یادگاری از این دو دوست کنار هم میگیریم ? آب
تمام درسها و واژههای اولیه رو با بازی و داستان بیاموزید , بعد که جلوتر بروند, خودشان زودتر از شما , میخوانند و مینویسند.
خواندن درس را به شیوه درس اول که گفتم حتماً انجام بدهند .
صدای جدید را در تصویرکها نشان بدهند.
بتوانند اسم آ اول ا غیر اول ب آخر و غیر از آخر را تشخیص بدهند. اگر دیرتر یاد گرفتند
به روشهایی که گفتم حتماً تمرین کنند, خواهند آموخت
آموزش نشانهها فارسی اول دبستان: سبک های یادگیری دانش آموزان
بچهها در آموختن سه گروه هستند ؛بعضی لمسی هستند باید عیناً لمس کنند, بازی کنند و بسازند تا یاد بگیرند
برخی کلامی هستند و با توضیح و گوش دادن میآموزند و حتی ممکن است حوصله بازی و کار اضافه نداشته باشند
برخی تصویری هستند و با نقاشی و به تصویر کشیدن مطلب , میتوانند یاد بگیرند.
هر سه گروه در یک کلاس وجود دارند و باید تدریس بهگونهای تلفیق از سه روش باشد تا همه خوب بیاموزند.
برای مثال نقاشی کارتونی از آ ا همراه بیان داستان و نمایش و در ضمن ساختن آ ا باخمیر بازی و یا چسباندن کاغذ رنگی شکل آ ا در دفتر و توضیح.
ممنون از مطالبتون
سلام ممنون از مطالب خیلی کمک کرد.
لطفا بازهم مطلب بگذارید .با تشکر