مرجع تخصصی آموزش ابتدایی|اول|دوم|سوم|چهارم|پنجم|ششم|دبستان

آموزش روخوانی فارسی اول ابتدایی (صدا کشی)

2

آموزش روخوانی فارسی اول ابتدایی: توضیح صداکشی

صداکشی در پایه اول از بخش ۲ کتاب فارسی خوانداری یعنی آموزش نشانه ها  و همزمان با آموزش دومین نشانه یعنی  بـ ب مربوط به درس باران انجام می شود .
با آموختن اولین کلمه یعنی …آب… می توان کار صداکشی را آغاز کرد. …

در نگاره ها نیازی به صداکشی نیست  چون هدف ما در نگاره ها یافتن کلمات هم آغار و هم پایان است .

کتاب دیکته شب اول ابتدایی

کتاب دیکته ی شب اول ابتدایی

مشاهده

برای کشیدن صدای آب باید کمی صدای آ را کشیده تلفظ،کنیم
زیرا معمولا بچه ها صدای اول را  کمی سخت تر از صدای آخر  تشخیص می دهند . اما این کشیده گفتن نباید زیاد باشد ..
از صداکشی زیاد پرهیز کنید.
زیرا صداکشی توجه دانش آموزان را بیش از حد به اجزاء  کلمه معطوف می کند تا جاییکه از شناختن کل کلمه عاجز می ماند  …
مثلا معلمی که با صداکشی به دانش آموزان دیکته می گوید برای کلمه ای مثل ….
کلاس… باید به این گونه عمل کند … کـ… ـ….ِ لـ ..ا ..س  دانش آموز چنان درگیر اجزای کلمات می شود
که ساختار کلی کلمه را فراموش می کنند …و چه بسا در نوشتن حروف را جا می اندازند …
اگر دانش آموز در جریان  آموختن نشانه ها ترکیبها را یاد بگیرد
و بداند چه صداهایی با هم دوست می شوند تا کلمه ای ساخته شود …  نیازی به صداکشی  بیش از حد نمی باشد .
چه کلماتی صداکشی ندارند؟
کلمات استثناء ..تشدید …ونشانه های ۲ که از طریق کلی آموزی و تقویت حافظه دیداری آموخته می شوند .

آموزش روخوانی فارسی اول ابتدایی: صداکشی نشانه های ۱

نشانه های ۱ به جهت قرار گرفتن یک نشانه در برابر یک صدا بچه ها میتونن کلمه سازی کنند
و چون  از بخش و صداکشی خیلی استفاده میکنیم پس اگر کلمه ای جدید گفته بشه که بچه ها اون رو در کلاس تمرین کرده اند مشکلی به وجود نمیاد
هر چند در دو کتاب کار و خواندن به حدوافی کلمه وجود داره.

آموزش روخوانی فارسی اول ابتدایی: صداکشی نشانه های ۲

اما در بخش نشانه های ۲ به جهت تعدد نشانه ها در برابر یک صدا فقط و فقط از کلمات داخل دو کتاب فارسی
(کلمات داخل متن درس و تصاویر ببین و بگو و تمرینات کتاب کار)استفاده میکنیم.
اما اینکه کلمات را در قالب جملات جدید بکار ببریم اشکالی ندارد .

آموزش روخوانی فارسی اول ابتدایی: جدول انطباق

از جدول های انطباق املا غفلت نورزیم.به ویژه برای تثبیت واژگان نشانه های دو

جدول انطباق :ابزار لازم

یک مقوای,بزرگ خط کشی شده .باخانه های پنج در ده
کارت واژکان در اندازه ی پنج در ده

جدول انطباق :روش استفاده

در خانه ها وروی کارت ها کلمات دارای حروف هم صدامانند صابون,لذت ,حوله را می نویسیم
از بچه ها می خواهیم یک کارت را از روی میز بردارند
آن را بخوانند
به دیگران نشان دهند
و سپس روی همان کلمه در مقوای بزرگ قرار دهند
روی تخته هم می توان جدول بزرگ را رسم کرد
نوشتن آن واژه روی,تخته,جمله سازی با آن وتفکیک نشانه های آن نیز,می تواند مدنظر باشد
باید امکان تغییر به تناسب یادگیری واژگان وجود داشته باشد
یعنی هر چند روز کارت ها عوض شود
دوست عزیز بهتر است جملات در دیکته تا آنجا که ممکن است به هم مربوط بوده و متن ارائه شده به صورت داستان و انشا باشد.
اوایل سال چون نمیشه جملات زیادی ساخت از جملات پراکنده استفاده می کنیم
و کم کم با ارائه ی متون داستان گونه به صورتی انشا نویسی را نیز آموزش می دهیم .
خلاصه آنکه چون معمولا منن دیکته یک بار به طور کامل خوانده می شود بجه ها علاقه ی بیشتری به نوشتن آن متن مفهوم دار نشان می دهند

2 دیدگاه ها
  1. بهار می گوید

    جدول انطباق رو نفهمیدم

    1. admin می گوید

      سلام کاربر گرامی
      جدولی تهیه کنید به طور مثال ۱۰ در ۵ یعنی ۱۰ردیف و ۵ ستون داشته باشد.در ستون اول کلمات مهم املایی بنویسید یا کارت تصویری آن را قرار دهید. و از دانش آموز بخواهید در ستون های بعدی و در مقابل هر کلمه یا کارت تصویری، کلمات دارای حروف هم صدا قرار دهد.مثلا مقابل لذت:لذیذ-ذرت-اذیت-گذشته و…
      انجام جدول انطباق در پایان نشانه های ۲ بیشتر توصیه می شود.

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.