مرجع تخصصی آموزش ابتدایی|اول|دوم|سوم|چهارم|پنجم|ششم|دبستان

درس ۱۵ مطالعات سوم ابتدایی خانه ها تفاوت دارند

0

انتظارات یادگیری درس ۱۵ مطالعات سوم ابتدایی خانه ها تفاوت دارند:

انتظار می رود دانش آموزان بتوانند:
شکل خانه ها را در نواحی مختلف جغرافیایی باهم مقایسه کنند.

خانه های نواحی مختلف را با توجه به شکل و ویژگی ها تشخیص بدهند و مربوط کنند.

کتاب جامع سوم سری EQ

درس‌نامه کامل + سوالات فراوان + پاسخ‌های روان
  • &#۱۰۰۰۴;مورد تایید آموزش و پرورش
مشاهده

ویژگی های خانه های عشایری، آپارتمانی، نواحی پرباران و خشک را بیان کنند.

مواد و وسایل مورد نیاز: کتاب درسی، کاربرگه های شمارهٔ ١٢ و ١٣، تصاویری از خانه های مختلف از روزنامه ها و مجلات، تصاویری از انواع خانه ها

آموزش درس ۱۵ مطالعات سوم ابتدایی خانه ها تفاوت دارند

آماده کنید درس ۱۵ مطالعات سوم ابتدایی خانه ها تفاوت دارند

برای شروع درس و ایجاد انگیزه می توانید از روش های مختلف استفاده کنید:

١ تصاویری از خانه های مختلف را از طریق عکس های مجلات و روزنامه ها و یا اینترنت جمع آوری و کپی کنید

و به هر گروه از دانش آموزان مقداری تصویر بدهید و از آنها بخواهید خانه های مشابه یکدیگر را طبقه بندی کنند.

آنها را ببرند و در یک بخش جداگانه کنار هم بچسبانند.

٢ در صورتی که بافت شهر یا روستایی که در آن زندگی می کنید یک دست نیست و اشکال مختلفی از خانه ها در آن ناحیه وجود دارد،

بچّه ها را برای یک بازدید کوتاه به کوچه و خیابان ببرید و توجه آنها را با تفاوت های خانه ها و طرح پرسش در این باره جلب کنید.

٣ تصاویری از انواع خانه ها در محل زندگیتان و همچنین نواحی مختلف ایران جمع آوری کنید و نمایش دهید.

در صورتی که به اینترنت دسترسی دارید می توانید تصاویر زیادی را از این راه فراهم کنید و از طریق پرده اسلاید در کلاس نمایش بدهید.

٤ با همکاری بچّه ها مدل ها و ماکت هایی از خانه های آپارتمانی، حیاط دار، عشایری و … بسازید و به کلاس ببرید

آموزش دهید درس ۱۵ مطالعات سوم ابتدایی خانه ها تفاوت دارند

از بچه ها سؤال کنید آیا تاکنون درسفرها، خانه هایی متفاوت یا خانه های محل زندگی شان دیده اند؟

حتی اگر یکی دو نفر نیز اشاره به این موضوع کردند شروع خوبی برای ادامه بحث است.

با توجه به عکس ها و تصاویری را که در اختیار دانش آموزان گذاشته اید، ویژگی های خانه ها و ملاک طبقه بندی آنها را بپرسید.

تصویر اشکال خانه ها را روی مقوا بچسبانید و یا از طریق لپ تاپ و پرده اسلاید نمایش دهید.

٭ توجه کنید که کتاب گنجایش محدودی برای درج تصویر انواع خانه ها دارد و در شرایطی که واقعاً به هیچ یک از موارد بالا دسترسی نباشد باید به تصاویر کتاب رجوع کنید.

٭ عکس ها در این درس یک منبع اطلاعات برای مهارت های کاوشگری  می باشند و باید به پرورش مهارت های عکس خوانی همت بگمارید.

بررسی ویژگی های خانه ها را در سه مرحله انجام دهید:

الف در مورد خانه های ویلایی و آپارتمانی به تصویر کتاب بسنده نکنید.

حتی خودتان از این نوع خانه ها عکس هایی بگیرید و نمایش دهید.

بپرسید کدام بچّه ها در خانه حیاط دار و کدام در آپارتمان زندگی می کنند؟

ب در مورد خانه های روستایی و عشایری استفاده از مدل و ماکت و همچنین تصاویر متعدد بسیار مؤثر است.

اگر در منطقه ای نزدیک به محل زندگی شما زندگی عشایری وجود دارد بازدید علمی ترتیب دهید

و بچّه ها را به دیدن خانه های عشایری ببرید که خیلی جذاب خواهد بود.

شما می توانید داستانی تحت عنوان داستان کوچ طراحی کنید

و نحوهٔ برپاکردن چادر عشایر، نحوهٔ دامداری چرای گوسفندان، دوشیدن شیر و وسایل و ابزار زندگی آنها را در داستان خود بگنجانید.

شایان ذکر است که تصاویر خوبی را در این زمینه می توانید از اینترنت دریافت کنید.

ج در زمینه رابطه آب و هوایی و شکل خانه ها، خانه های نواحی مرطوب و خشک را با توجه به فرم، شکل و مصالح سقف، شیروانی، کارکرد بادگیر و گنبد، سفال و خشت و … توضیح دهید.

به پایان ببرید درس ۱۵ مطالعات سوم ابتدایی خانه ها تفاوت دارند

با جمع بندی و مرور مطالب درس نتیجه بگیرید شکل، فرم و مصالح خانه ها در نواحی مختلف ایران فرق دارد.

به منظور تعمیق بیشتر یادگیری از دانش آموزان بخواهید کاربرگه های ١٢ و ١٣ را در کلاس انجام دهند.

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.