مرجع تخصصی آموزش ابتدایی|اول|دوم|سوم|چهارم|پنجم|ششم|دبستان

درس ۱۱ مطالعات اجتماعی سوم ابتدایی منابع

0

انتظارات یادگیری درس ۱۱ مطالعات اجتماعی سوم ابتدایی منابع:

انتظار می رود دانش آموزان بتوانند:

انواع منابع را نام ببرند.

کتاب جامع سوم سری EQ

درس‌نامه کامل + سوالات فراوان + پاسخ‌های روان
  • &#۱۰۰۰۴;مورد تایید آموزش و پرورش
مشاهده

برای هریک از انواع منابع و وسایل و کالاهایی که از آنها به دست می آید مثال بزنند و توضیح دهند.

روی تصاویر یا در محیط واقعی زندگی، منابعی را که در تأمین نیازهای آنها مورد استفاده قرار می گیرد شناسایی و بیان کنند.

مواد و وسایل مورد نیاز: تصاویری که مواد و کالاهای مختلف و همچنین منابع مورد استفاده از آنها را نشان بدهد

در صورتی که می توانید در کلاس از لپ تاپ و پرده اسلاید استفاده کنید، تصاویر را از اینترنت جستجو و ذخیره کنید.

استفاده از پوسترهایی نیز که فرآیند تولید برخی محصولات مثل نان یا لبنیات را از راه کشاورزی و دامپروری نشان می دهد توصیه می شود

 

آموزش درس ۱۱ مطالعات اجتماعی سوم ابتدایی منابع

آماده کنید

دانش آموزان را به چند گروه تقسیم کنید و بخواهید هر گروه تعدادی مواد و وسایلی که درآن روز مصرف کرده و می کنند روی کاغذ بنویسد.

برای مثال نان، شیر، چای، لباس، کفش، کتاب،دفتر، خودکار

سپس فکر کنند هریک از آنها از چه موادی تهیه شده و نهایتاً به کدام منبع اولیه برخورد می کنند.
ممکن است خودتان روی چند برگ کاغذ تعدادی تصاویر بچسبانید جلوی هر تصویر علامت سؤال بگذارید.

به هر گروه یک برگ از تصاویر را بدهید و از آنها بخواهید

درباره اینکه این وسایل از چه چیزی تهیه می شوند هم فکری کنند.

ابتدا خودتان یک مثال بزنید و آنها مطابق با مثال شما سایر تصاویر نام و منبع را بیان کنند.

آموزش دهید

بگذارید هر گروه نتایجی را که به آن رسیده، بیان کند.
برای مثال یک گروه ممکن است بگوید مداد از چوب ساخته شده، چوب هم از درختان به دست می آید.
گروه دیگر بگوید، شیر را از گاو دوشیده اند، گاو هم با خوردن علف و آب به ما شیر می دهد و …

دانش آموزان را هدایت کنید با توجه به مراحل قبل تر سرانجام به منابع آب و خاک اشاره کنند.

به عبارت دیگر در ابتدا منبع آب و خاک را که برای بچّه ها ملموس تر است مطرح کنید.

با توجه به محدودیت صفحات کتاب درسی استفاده از تصاویر بزرگ تر به صورت پوستر یا نمایش روی پرده اسلاید کمک بیشتری به فهم موضوع می کند.

از هریک از گروه ها بخواهید یکی از کادرهای کتاب درسی را انتخاب و به ترتیب مراحل را توضیح دهند.

کادر اوّل مربوط به غذا است. لبنیات و گوشت بخشی از غذای ما را تشکیل می دهد.

این بخش از راه دامپروری به دست می آید. دام ها برای ادامه زندگی و رشد به آب و خاک و مرتع  نیاز دارند. غلات گندم، جو، برنج و …

حبوبات و سبزیجات بخش دیگری از غذای ما را تشکیل می دهد که از طریق کشاورزی به دست می آید.

داستان تولید نان یا برنج را با توجه به تصاویر تعریف کنید.

 

داستان را با توجه به تصاویر کتاب بخوانید.

مورد بعد پوشاک است. پوشاک ما از نخ درست شده است.

نخ ممکن است طبیعی یا مصنوعی باشد.

نخ طبیعی از گیاه پنبه یا پشم گوسفند به دست می آید.

پس در این جا نیز جانوران و آب و خاک مورد استفاده آنها منبع هستند.

نخ مصنوعی نیز از مواد نفتی تشکیل شده است و نفت نیز یک منبع مهم زیرزمینی محسوب می شود.

در مرحله بعد وسایل چوبی و کاغذ و دستمال کاغذی و همچنین وسایل فلزی را مطرح کنید که منبع اصلی آنها جنگل ها  و معادن هستند.

وسایلی را که با توجه گسترش صنعت پتروشیمی در اختیار بشر امروز قرار می گیرد

مانند انواع شوینده ها، لاستیک، پلاستیک و ظروف یکبار مصرف، نخ مصنوعی، رایانه و … را با توجه به منبع مهم نفت برای بچّه ها توضیح دهید.

به پایان ببرید

به منظور مرور از تعدادی از دانش آموزان بخواهید از روی تصاویر کتاب مراحل تولید وسایل مختلف را از منبع توضیح دهند؛

سپس نتیجه گیری کنید به خاک، آب، گیاهان و جانوران، نفت و فلزات منابع طبیعی می گویند
و ما غذا، لباس و وسایل زندگی خود را از منابع به دست می آوریم. این تعریف را روی تخته بنویسید.

به منظور تعمیق بیشتر یادگیری این درس از دانش آموزان بخواهید کاربرگه های شماره ١٠ و ١١ را در کلاس انجام دهند.

در کاربرگهٔ شمارهٔ ١٠ دانش آموزان نام منبع را از داخل پرانتز انتخاب و در جلوی تصویر می نویسند.

در کاربرگهٔ شمارهٔ ١١ انتظار می رود دانش آموزان به جز دو مثال مداد و شلوار، پنج مثال دیگر بزنند.

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.