مرجع تخصصی آموزش ابتدایی|اول|دوم|سوم|چهارم|پنجم|ششم|دبستان

درس ۱۰ مطالعات اجتماعی چهارم ابتدایی مورخان

1

انتظارات یادگیری درس ۱۰ مطالعات اجتماعی چهارم ابتدایی مورخان

انتظار می رود دانش آموزان بتوانند:

١ کار مورخ را در مطالعهٔ تاریخ بیان کنند.
٢ کار باستان شناس را بیان کنند.
٣ کاربردهای موزه را بیان کنند و اهمیت آن را بگویند.
٤ در صورت امکان به همراه معلم از یک موزه بازدید و آداب و رفتارهای مناسب درموزه را رعایت کنند و گزارشی کوتاه بنویسند.
٥ به کمک بزرگ ترها موزه ای در شهر یا استان محل زندگی خود شناسایی کنند.
٦ با توجه به تصاویر به جامانده از تمدن باستانی بتوانند چیستی آثار و اشیای قدیمی راحدس بزنند و بررسی کنند.

جزوه پاسخ فعالیت های مطالعات اجتماعی چهارم ابتدایی

جزوه پاسخ فعالیت های کتاب اجتماعی چهارم ابتدایی

مشاهده

مواد و وسایل مورد نیاز:

کتاب درسی، گِل سفال، تصاویری از اشیای درون یک موزه، پاکت کاغذی، سنگ های ریز و درشت و نسبتاً صاف برای درست کردن اجاق سنگی،

آموزش درس ۱۰ مطالعات اجتماعی چهارم ابتدایی مورخان

آماده کنید

به دانش آموزان یادآوری کنید که در سال گذشته با آوردن وسایل دوران نوزادی و کودکی شانبه کلاس پی بردند

که این وسایل مدارک و شواهدی مبنی بر رشد آنها و چگونگی وضعیت آنها در هرمرحله از زندگی شان بوده است.

سپس نتیجه بگیرید که برای مطالعه تمدن هایی که در گذشته به وجود آمده نیز ما به مدارک و شواهدی نیاز داریم

در درس قبل با تمدن ایلام آشنا شده اید اکنون بگویید:

از کجا فهمیده اند که تمدن ایلام دارای خط بوده است؟

چه کسانی چنین موضوعی را فهمیده اند؟
از کجا می دانیم که تمدن ایلام مذهب و پرستشگاه داشتند؟
به نظر شما چه کسانی این اشیا و وسایل را کشف کرده و مطالعه می کنند؟

آموزش دهید

از تصاویر مورخ و باستان شناس در کتاب استفاده کنید و گفته های آنها را درباره کارشان بخوانید.
بسیار مناسب است برای آموزش این درس، دانش آموزان را به موزه ای ببرید.

از دانش آموزان بپرسید که آیا تا به حال از موزه ای بازدید کرده اند؟
آیا می توانند درباره آن توضیح دهند؟

به آنها بگویید موزه مکانی است که اشیای باارزش که مربوط به گذشته است،

در آنجا نگهداری می شود و با رفتن به موزه ها با زندگی مردم در گذشته بیشتر آشنا می شویم.

به دانش آموزان تأکید کنید که در موزه، مقرراتی وجود دارد که بازدیدکنندگان ملزم به رعایت آنها هستند، مثلا :

۱ باید بلیت تهیه کنیم؛
۲ وقتی راهنمای موزه توضیح می دهد، سکوت کنیم
۳ اگر در مکانی نوشته شده که عکسبرداری ممنوع است از آنجا عکس نگیریم؛
۴ در فضای موزه ندویم؛
۵ در فضای موزه بلند حرف نزنیم؛
۶ به اشیای موزه دست نزنیم.
یکی از مهار تهای مهم این درس بررسی و مشاهده دقیق آثار تاریخی است،
به همین دلیل فعالیت صفحهٔ ۴۳ طراحی شده است

به پایان ببرید

با مرور و جمع بندی وظایف و کارهای یک باستان شناس و مورخ و با انجام فعالیت های به کار ببندیم فصل ۳ و درس ۱۰ را به پایان می بریم.

اگرچه در فعالیت  ۱ از دانش آموزان خواسته شده که دربارهٔ موزه ای که در شهر یا استان آنها وجود دارد پرس وجو کنند

و بزرگ ترها بچه ها را به آنجاببرند اما همکار گرامی در صورت امکان خود شما با نزدیک ترین موزه تماس گرفته و بچه ها را به دیدن آنجا ببرید.

به عنوان تکلیف پایانی از بچه ها بخواهید که وسیله ای قدیمی در منزل و یا خانه پدربزرگ و مادربزرگ خود را مشاهده کنند

و در صورت امکان آن را به کلاس بیاورند و یا از آن عکس بگیرند

گزارشی از آن به کلاس ارائه کنند.

در بخش دوم، سؤال، برای مثال باستان شناسان با کشف و بررسی این وسایل پی می برند که ایلامی ها داد و ستد می کردند،

با همسایه ها می جنگیدند، تمدن داشتند و … آنها ساختن ظروف و نخ ریسی را بلد بودند و دامن لباس های زنان، بلند بوده است و … .

به عنوان فعالیت پایانی از دانش آموزان بخواهید فعالیت شمارهٔ ۳ صفحهٔ ۴۴ به کار ببندیم را انجام دهند. نمایشگاهی از آثار آنها در مدرسه ترتیب دهید.

1 دیدگاه
  1. Amirsam می گوید

    نام دیگر مورخان چیست؟

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.