مرجع تخصصی آموزش ابتدایی|اول|دوم|سوم|چهارم|پنجم|ششم|دبستان

درس پنجم هدیه ششم ابتدایی شتربان با ایمان

0

توضیحات درس پنجم هدیه ششم ابتدایی شتربان با ایمان

در این درس در قالب یک داستان دانش آموزان ضمن آشنایی با موضوع تولی و تبری و برخی از مصادیق آن؛

با استناد بهآیات قرآن، تولی و تبری را به عنوان یکی از وظایف مسلمانان قلمداد می نمایند.

کتاب جامع ششم سری EQ

کتاب جامع ششم سری EQ

درس‌نامه کامل + سوالات فراوان + پاسخ‌های روان
  • &#۱۰۰۰۴;
مشاهده

این درس با تأکید بر مسئله تولی و تبری به دنبال توجه دادن مخاطبان به این مطلب است

که هرچند ممکن است ما فردی ظالم و ستمگر نباشیم،

اما اگر در قلب خود ظالمی رادوست داشته باشیم و یا به نوعی به او یاری و کمک رسانیم

و یا کاری کنیم که تأییدی بر اعمال و رفتار آنها باشد ما نیز مانند خود او هستیم؛

همان گونه که صفوان ظالم نبود، اما در قلب خود مایل بود که هارون سالم از حج برگردد و پول او را بپردازد.

این درس در ادامه دو درس گذشته همچنین بر ارتباط تولی و تبری با امر به معروف و نهی از منکر و قیام عاشورا، تأکید می کند.

نکته: پیشنهاد می شود با توجه به پیمانه ای بودن آموزش درس هدیه های آسمان،

در صورت امکان این درس را در ایام حج که مراسم برائت از مشرکین در آن انجام می شود

یا روز سیزده آبان که یکی از بارزترین مصادیق انقلابی تولی و تبری است،
تدریس نمایید.

اهداف درس درس پنجم هدیه ششم ابتدایی

  • آشنایی با مفهوم دینی تولی و تبری مبتنی بر قرآن کریم
  • توانایی تشخیص برخی از مصادیق تولی و تبری
  • تقویت حس تولی نسبت به امامان ع و تبری از ظالمان
  • تلاش برای الگوگیری از پیشوایان دین در موضوع تولی و تبری
  • توانایی تفکر در پیام قرآنی و درک ارتباط آن با موضوع درس

مفاهیم کلیدی
تولی
تبری

پیشنهادهایی برای تدریس درس پنجم هدیه ششم ابتدایی

می توانید کلاس خود را با پخش قسمت هایی از فیلم راهپیمایی سیزده آبان شروع کنید

ودر مورد شعارهایی مانند مرگ بر آمریکا و اسرائیل با دانش آموزان به گفت وگو بپردازید.

می توانید کلاس خود را با پخش سرود هایی همراه با تصویر از جمله آمریکا، آمریکا ننگ به نیرنگ تو و امثال آن آغاز کنید

و در مورد مضمون شعر با دانش آموزان به گفت و گو بپردازید.

می توانید آموزش این درس را در ایام سیزده آبان قرار دهید و برای دانش آموزان این فرصت را فراهم کنید تا در راهپیمایی سیزده آبان شرکت کنند

و از نزدیک با شعارهایی مانند مرگ بر آمریکا و اسرائیل، بیزاری خود را از دولت های زورگو و ستمگر اعلام کنند.

متن درس می تواند شروع خوبی برای تدریس باشد.

می توانید از قبل، گروهی از دانش آموزان را برای اجرای نمایش
داستان درس آماده نموده و در تهیه وسایل مورد نیاز و گریم به آنها کمک کنید.

خواندن درس می تواند به صورت ایفای نقش اجرا شود.

می توانید داستان درس را با لحن زیبا برای بچه ها بخوانید یا برای آنها تعریف کنید و درحین تعریف باهماهنگی لازم با دو دانش آموز آن را جذاب تر اجرا کنید

به این صورت که معلم راوی و برای نقش صفوان و… از دانش آموزان استفاده کنید.

سعی کنید تا نقش امام توسط معلم یا یکی از دانش آموزان نمونه و خوش اخلاق کلاس اجرا گردد.

متن درس پنجم هدیه ششم ابتدایی

خواندن متن درس می تواند توسط معلم در قالب یک داستان و با احساس صورت پذیرد.

شیوه قصه گویی، مهم ترینراه ارائه برخی مفاهیم و پیام های آموزشی به دانش آموز است.

دانش آموز با شنیدن قصه، به خواندن آن نیز علاقه مند می شود

و قدرت تخیل به کمک او می آید تا از شنیدن قصه لذت ببرد و خود را جانشین قهرمان قصه کند.

ابزار اصلی قصه گو برایانتقال داستان به شنونده، صدا و کلمه هایی است که ادا می شود.

اگر قصه گو در استفاده مؤثر از کلمه ها و صدای خود دقت کافی نداشته باشد، حتی بیان بهترین و هیجان انگیزترین داستان ها هم ضعیف از کار درخواهد آمد.

به طور کلی رفتار، به ویژه چهره قصه گوی خوب، کمک بسیار مؤثری به شنونده می کند.

شنونده ضمن اینکه به کلمه هایی که به تصاویر داستان جان می بخشد

توجه دارد، در تمام مدت به قصه گو نیز چشم می دوزد.

چهره قصه گو اغلب آیینه تمام نمای آن قصه است و به آنچه شنونده می شنود، جان می بخشد.

قصه گوی خوب باید چهره ای قابل انعطاف داشته باشد تا اخم و لبخند، ترس و بیم و سایر عواطف را نشان دهد و بر تأثیر قصه گویی بیفزاید.

حالات چهره باید منطبق بر حالت های داستان باشد.

قصه گو گاهی می تواند در حالی که تأثیر خود را همچنان حفظ می کند چشم از چشم شنوندگان برگیرد

و نگاه خود را ورای آنها، به پدیده ای خیالییا مکانی که در داستان توصیف می کند، بدوزد.

او می تواند با شنوندگان رابطه مستقیم و چشم در چشم برقرار نکند و نگاه خود را به طور مؤثر بر صحنه های خیالی و جزئیات رنگارنگ متوجه سازد.

داشتن حافظه خوب از ضروریات یک قصه گوی موفق است.

البته نباید قصه را حفظ کند، بلکه دانستن چارچوب قصه کافی است.

می توانیم پس از خواندن متن درس از دانش آموزان بخواهیم، درس ها و نکاتی که هر کدام از متن خوانده شده برداشت نموده اند را بیان نمایند.

ممکن است نکته ای برای دانش آموز شما جالب توجه باشد که شما به آن توجهی نداشته بودید.

سپس با جمع بندی نظرات می توانید محتوای درس را در قالب این نظرات به دانش آموزان منتقل نمایید.

 

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.