مرجع تخصصی آموزش ابتدایی|اول|دوم|سوم|چهارم|پنجم|ششم|دبستان

درس دوم فارسی دوم ابتدایی

0

متن درس دوم فارسی دوم ابتدایی

۱. دانش آموزان با اهمیت برگزاری نماز جماعت در مسجد آشنا می شوند.

۲. دانش آموزان با امام جماعت یا پیش نماز و نقش او در اطلاع رسانی امور مذهبی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی آشنا می شوند

کتاب کاربرگ املا دوم ابتدایی

جزوه کاربرگ املای دوم درس به درس

مشاهده

و به اهمیت همکاری و مشارکت مردم در امور خیر از جمله ساخت مساجد پی می برند.
۳. این متن دانش آموزان را با کلیهٔ فعالیت هایی که در مسجد انجام می گیرد،

از قبیل کلاس های آموزشی، ترویج فرهنگ مطالعه و کتاب خوانی و برگزاری مراسم ملی و مذهبی آشنا می سازد.

٭ روش گردش علمی:

روش گردش علمی گاهی برای مطالعهٔ جامعه است که با توجه به هدفهای معین آموزشی، از طرف معلم و شاگرد طراحی و تنظیم می شود.

اجرای این روش، مستلزم توجه به موارد مختلفی است که معلم و شاگرد باید آنها را رعایت کنند.

اولین مسئله ای که باید مورد توجه واقع شود، میزان ارزش، ظرفیت و کیفیت گردش علمی است.

این روش از نظر زمان اجرا چهار نوع می باشد:

۱. گردش علمی کوتاه مدت و سریع:

در این نوع گردش علمی، یک یا دو نفر از شاگردان در طول ساعت درسی انتخاب می شوند تا تجربه ای رادر خارج از کلاس کسب کنند.

برای این کار چند نفر از دانش آموزان پاسخ مسئله را عملاً پیدا می کنند.

اگر چه این عمل ممکن است بیش از چند دقیقه طول نکشد،

اما به دلیل این که این کار محیط کلاس را با محیط خارج از کلاس پیوند داده است، گردش علمی نامیده می شود.

۲. گردش علمی یک یا دو ساعتی :

تحقیقات اثربخشی که در محیط مدرسه یا اطراف آن انجام می گیرد، از این نوع گردش علمی است.

مثلاً: دانش آموزان گیاهان حیاط مدرسه یا زمین های اطراف مدرسه را مورد مطالعه قرار داده و گزارش تهیه کنند.

۳. گردش علمی روزانه

این نوع گردش علمی شامل بازدید از یک نمایشگاه یا کارخانه می شود

که محیط مدرسه را با محیط زندگی واقعی شاگردان پیوند می دهد.

۴. گردش علمی هفتگی و ماهانه:

این نوع گردش در مدارس ابتدایی مورد استفاده قرار نمی گیرد.

لازم به یادآوری است که همکاران محترم می توانند دانش آموزان را به نزدیک ترین مسجد محلهٔ خود برده

و آنها را با قسمت های مختلف و فعالیت های گوناگون مسجد آشنا سازند.

فعالیت های درس دوم فارسی دوم ابتدایی

۱. نگاه کن و بگو درس دوم فارسی دوم ابتدایی:

چهار تصویر این بخش، نشانگر فعالیت هایی است که در مسجد انجام می گیرد.

مانند برگزاری نمازجماعت، خواندن قرآن، مطالعه در کتابخانهٔ مسجد و تصویری از کلاس نقاشی مسجد.

هدف این فعالیت مشاهدهٔ دقیق تصاویر و برقراری ارتباط منطقی بین آنها و بیان داستان مربوط به تصاویر است.

آموزگار محترم نباید در اولویت بندی تصاویر، دانش آموزان را وادار به رعایت یک الگوی مشخص بنماید.

۲. درست، نادرست درس دوم فارسی دوم ابتدایی:

ارزیابی از درک مطلب درس

۳. واژه سازی درس دوم فارسی دوم ابتدایی:

هدف از این بخش، آموزش غیرمستقیم ساختن صفت مشتق با پیشوند با است.

ساختمان این نوع صفت مشتق به این ترتیب است: با + اسم = صفت مشتق

دانش آموز از طریق الگوهایی مشابه یاد می گیرد که می تواند کلمات تازه ای از طریق افزودن پیشوند بسازد

معلم می تواند در فرصت های پیش آمده تمرین هایی برای گسترش واژگان در نظر بگیرد

مثال:

  • به کسی که هوش زیادی دارد چه می گویند؟ باهوش
  • به کسی که اطلاعات و معلومات داشته باشد چه م یگویند؟ با معلومات

یا می تواند سؤالات را به گونه ای دیگر طرح کند، مثال:

  • با حوصله یعنی کسی که حوصله دارد
  • با ایمان یعنی کسی ک هایمان دارد.
  • با حجاب یعنی کسی که حجاب دارد و پوشیده است.
  • با ادب یعنی کسی که ادب دارد.
  • با سلیقه یعنی کسی که سلیقه دارد.
  • با محبت یعنی کسی که نسبت به دیگران محبت دارد.
  • با مزه یعنی چیزی که مزهٔ خوبی دارد.
  • با عرضه یعنی کسی که توانایی انجام کاری را دارد.
  • با اهمیت یعنی چیز یا کسی که ارزش و اهمیت دارد.

۴.بیاموز و بگو درس دوم فارسی دوم ابتدایی:

در این بخش دانش آموزان به صداهای مختلف شکل (و) پی می برند. (یک علامت در مقابل چند صدا)
مثال:
(v) = و (در کلمات: گاو، ورزش )صدای صامت
(u) = او  (در کلمات: دود، گردو )صدای مصوت
(o) = اُ  (در کلمات: خویش، خود )صدای مصوت
(ow) =  او  (در کلمات: نو، جو )صدای مصوت

در کلمات: خویش، خواهش (صدایی ندارد و خوانده نمی شود.)

۵ بازی درس دوم فارسی دوم ابتدایی :

این نمایش از داستان بخوان و بیندیش چغندر پربرکت طراحی می شود

و بچه ها به ایفای نقش می پردازند. توصیه می شود در انجام این نمایش از ریتم، قصه گویی و…. استفاده گردد.

نوشتاری درس دوم فارسی دوم ابتدایی

صفحۀ اول درس دوم نوشتاری دوم ابتدایی :

تمرین ١: رجوع کنید به تمرین یک درس اول.

تمرین ۲: هدف از این تمرین تقویت مهارت خواندن و املانویسی است.

دانش آموزان با مراجعه به متن درس کلماتی را که هستند، پیدا می کنند و می نویسند.

مانند: محله، مسجد و … .  ﺟ ج  یا  ح ح

تمرین ۳: هدف از این تمرین کامل کردن جمله با کلماتی است که پیشوند
با ادب، با سواد.

تمرین ۴: هدف از این تمرین تقویت مهارت جمله نویسی است.

دانش آموزان با کلمه های پذیرایی، حوض و پیش نماز جمله های
متفاوت می نویسند.

صفحۀ دوم درس دوم نوشتاری دوم ابتدایی :

تمرین ۱: رجوع کنید به تمرین یک درس اول.

تمرین ۲: هدف از این تمرین تقویت مهارت خواندن و املانویسی است.

دانش آموزان با مراجعه به متن درس کلمه هایی را که هستند، پیدا می کنند و می نویسند.

تمرین ۳: هدف از این تمرین گسترش واژگان از طریق پیدا کردن معنی کلمه های داده شده است.

مانند: با دقت: یعنی کسی که در کارهایش دقت دارد.

تمرین ۴: هدف از این تمرین تقویت جمله نویسی و انشانویسی می باشد.

صفحۀ سوم درس دوم نوشتاری دوم ابتدایی:

تمرین ۱: رجوع کنید به تمرین یک درس اول

تمرین ۲: هدف از این تمرین تقویت مهارت خواندن و املانویسی است.

دانش آموزان با مراجعه به متن درس باید کلمه هایی را هستند، پیدا کنند و بنویسند.

تمرین ۳: هدف از این تمرین تقویت مهارت خواندن و املانویسی است.

دانش آموزان با مراجعه به متن درس باید کلمه هایی مانند کمک و همکاری، خوب و بزرگ و….. پیدا کنند و بنویسند.

تمرین ۴: هدف از این تمرین تقویت تخیل و تصویرسازی ذهنی و نگارش خلاق است.

صفحۀ چهارم درس دوم نوشتاری دوم ابتدایی:

تمرین ۱: رجوع کنید به تمرین یک درس اول

تمرین ۲: هدف از این تمرین تقویت مهارت خواندن و املانویسی است.

دانش آموزان با مراجعه به متن درس کلمه های مناسب را پیدا می کنند و در جاهای خالی قرار می دهند.

تمرین ۳: هدف از این تمرین مهارت دسته بندی و تشخیص صداهای مختلف مربوط به نشانهٔ

تمرین ۴: هدف از این تمرین تقویت جمله سازی و مهارت ابتکار و خلاقیت است.

صفحۀ پنجم درس دوم نوشتاری دوم ابتدایی:

تمرین ۱: رجوع کنید به تمرین یک صفحهٔ پنجم درس اول. (خوش نویسی)

تمرین ۲: هدف از این تمرین تقویت مهارت حل جدول و کسب اطلاعات عمومی در قالب سرگرمی است.

دانش آموزان باید این کلمه ها را در جدول قرار دهند. (با توجه به نشانه های داده شده)

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.