مرجع تخصصی آموزش ابتدایی|اول|دوم|سوم|چهارم|پنجم|ششم|دبستان

سوالات درس به درس مطالعات اجتماعی پنجم ابتدایی

4 ۲۸,۸۶۶

عــناوینی که در ایــن آموزش مــی خــوانید :

درس اول مطالعات اجتماعی پنجم من با دیگران ارتباط برقرار می کنم…..

1 – اصطلاحات و مفاهیم زیر را تعریف کنید.
– گوینده:
– شنونده:
– حریم شخصی:
– ارتباط غیرکلامی:

2 – ما در هنگام نوزادی و کودکی با چه کسانی ارتباط داریم؟
3 – هنگامی که وارد مدرسه می شویم، با چه کسانی ارتباط برقرار می کنیم؟
4 – برای ارتباط با دیگران به چه مواردی باید توجه کرد؟
5 – وقتی کسی با ما صحبت می کند، لازم است به چه نکاتی توجه داشته باشیم؟  4 مورد
6 – در هنگام صحبت کردن با دیگران، لازم است به چه نکاتی توجه داشته باشیم؟ 5 مورد
7 – چرا ارتباط با پدر و مادر برای ما اهمیت دارد؟
8 – ما انسان ها برای زندگی به چه چیزهایی نیاز داریم؟
9 – اگر انسان ها با دیگران ارتباط نداشته باشند، چه می شود؟
10 – ما می توانیم با رفتار و حالت های صورت خود چه چیزهایی را نشان دهیم؟

 

درس دوم مطالعات اجتماعی پنجم احساسات ما

1.اصطلاحات زیر را تعریف کنید.
– احساس شادی:
– ترس بجا:
2 – سه نمونه از احساسات انسان ها را نام ببرید.
3 – احساسات خوشایند و ناخوشایند چه تأثیری در ما دارند؟
4 چهار نمونه از احساسات خوشایند را مثال بزنید.
5 – چهار نمونه از احساسات ناخوشایند را مثال بزنید.
6 – آیا کسی پیدا می شود که در زندگی خود احساس غم نکرده باشد؟ چرا؟
7 – ما در چه مواقعی احساس ناراحتی و اندوه می کنیم؟
8 – چند نمونه ترس داریم؟ نام ببرید.
9 –  چه راه هایی برای برطرف کردن احساس غم وجود دارد؟ چهار مورد
10 – چگونه و از چه راه هایی می توانیم با ترس های خود مقابله کنیم؟ چهار مورد
آموزش درس 2 مطالعات پنجم ابتدایی

درس سوم مطالعات اجتماعی پنجم  همدلی با دیگران…

1- وقتی کسی غمگین است، چه کارهایی می توانیم برای او انجام دهیم؟ چهار مورد
2 – همدلی یعنی چه؟
3 – دو نمونه از مؤسسه هایی که به افراد نیازمند یا کسانی که با مشکلات و حوادث روبه رو می شوند،کمک می کنند را نام ببرید.
4 – جمعیت هلال احمر در چه مواقعی به مردم کمک می کند؟
5 – جمعیت هلال احمر به افرادی که دچار حادثه شده اند، چه چیزهایی می رساند؟
6 – وظیفه ی سازمان انتقال خون چیست؟
آموزش درس 3 مطالعات پنجم ابتدایی

درس چهارم مطالعات اجتماعی پنجم من عضو گروه هستم

1- اصطلاحات زیر را تعریف کنید.
– گروه:
– شورا:
2 – چند نمونه گروه نام ببرید.
3 اعضای یک گروه در چه مواردی با هم مشورت می کنند؟
4 – همفکری و مشورت چه فایده ای دارد؟
5 – هدف از تشکیل شورای دانش آموزی چیست؟
6 – خداوند در قرآن درباره ی مشورت کردن چه فرموده است؟
7 – برای این که در گروه عضو مؤثری باشیم، چه کارهایی باید انجام دهیم؟ چهار مورد
آموزش درس 4 مطالعات پنجم ابتدایی

درس پنجم مطالعات اجتماعی پنجم جمعیت ایران

1- اصطلاحات روبه رو را تعریف کنید.
الف-جمعیت
ب-مهاجرت
2 – چرا ناحیه ی کناره ی دریای خزر با وجود وسعت کم، جمعیت زیادی را در خود جای داه است؟
3 – پرجمعیت ترین و کم جمعیت ترین ناحیه ی ایران به ترتیب کدام اند؟
4 – چرا تهران جمعیت زیادی را به خود جذب کرده است؟
5 – چرا در نواحی کوهپایه ای رشته کوه های البرز و زاگرس و کوه های آذربایجان و خراسان تعداد زیادی شهر و روستای پرجمعیت به وجود آمده است؟ سه مورد
6 دلایل بسیار کم جمعیت بودن نواحی داخلی ایران را نام ببرید. سه مورد –
7 – عوامل جذب کننده ی جمعیت را نام ببرید. پنج مورد
8 – عوامل دورکننده ی جمعیت را نام ببرید. چهار مورد
9 – دو دلیل افزایش جمعیت را نام ببرید.
10 – شهرها و روستاهای پرجمعیت ایران در نواحی کوهپایه ای در کدام رشته کوه ها قرار دارند؟
11 – افزایش جمعیت در کشور ما چه خوبی هایی دارد؟ سه مورد
12 – هر چه از ناحیه ی مرکزی ایران به سمت کوهپایه های البرز و زاگرس پیش برویم، تعداد شهرها و روستاها چه تغییری می کند؟ چرا؟
آموزش درس 5 مطالعات پنجم ابتدایی

درس ششم مطالعات اجتماعی پنجم منابع آب ایران…

1- اصطلاحات زیر را تعریف کنید.
– جویبار:
– رود:
– قنات:
– چشمه:
2 – چرا آب دریاها و اقیانوس ه برای آشامیدن، شست و شو و کشاورزی مناسب نیست؟
3 – منابع برف و باران در زمین به چند بخش تقسیم می شوند؟ نام ببرید و توضیح دهید.
4 – چرا میزان تبخیر و آلودگی آب قنات بسیار مهم است؟
5 – بیش تر رودهای ایران از کدام کوه ها سرچشمه می گیرند؟
6 – رودهای ایران به کجا می ریزند؟
7 – چرا بیش تر رودهای ایران فصلی و موقّتی هستند؟
8 – ویژگی رودهای فصلی و موقّتی چیست؟
9 – رودها چه نقشی در زندگی ما دارند؟ دو مورد
10 – چرا آب بعضی از رودهای کشور ما برای کشاورزی مناسب نمی باشند؟
11 – چرا نواحی کوهستانی برای ما اهمیت دارند؟
12 – وسعت کدام ناحیه ی آب و هوایی ایران بیش تر است؟ از این موضوع چه نتیجه ای می گیرید؟
13 – روستانشینان و شهرنشینان برای چه کارهایی از آب رودها استفاده می کنند؟
14 – چه عواملی موجب آلودگی آب ها می شود؟ سه مورد
15 – کدام رودها به دریاچه ی ارومیه می ریزند؟
16 – سه رودی را که به دریای خزر می ریزند، نام ببرید.
17 – چه عواملی باعث به هدر رفتن آب می شود؟
18 – نحوه ی تولید برق را توضیح دهید.
آموزش درس 6 مطالعات پنجم ابتدایی

درس هفتم مطالعات اجتماعی پنجم نواحی صنعتی مهمّ ایران

1 – اصطلاحات زیر را تعریف کنید.
– صنعت:
– صنایع مادر:
– صنایع مصرفی:

2 – اوّلین کارخانه ی ذوب آهن ایران، در نزدیکی کدام شهر ساخته شده و سنگ آهن مورد نیاز خود را از کجا تأمین می کند؟
3 – چرا صنایع ماشین سازی و ذوب آهن، در گروه صنایع مادر قرار می گیرند؟
آموزش درس 7 مطالعات پنجم ابتدایی

درس هشتم مطالعات اجتماعی پنجم راه ها و حمل و نقل 1

1- اصطلاحات زیر را تعریف کنید.
– وسایل حمل و نقل:
– بازرگانی:
– صادرات:
– واردات:
– آزادراه:
2 – راه ها برای چه کالاهایی لازم هستند؟
3 – امروزه برای جابه جا شدن در شهرها از چه وسایلی استفاده می کنند؟
4 – در گذشته قبل از اختراع اتومبیل، مردم از چه وسایلی برای حمل و نقل استفاده می کردند؟
5 – کدام یک از وسایل حمل و نقل زیر برای سفرهای درون شهری مناسب ترند؟ چرا؟
6 – اگر در یک ناحیه، محصولی بیش تر از نیاز مردم تولید شود، چگونه از باقی مانده ی آن استفاده می کنند؟
7 – اگر در یک ناحیه، شرایط آب و هوایی و خاک مناسب برای کشت بعضی از محصولات وجود نداشته باشد، چه اقداماتی صورت می گیرد؟
8 – صادرات استان گیلان را نام ببرید. سه مورد
9 – واردات استان گیلان را نام ببرید. چهار مورد
10 – انواع راه ها را نام ببرید.
11 – حمل و نقل زمینی از چند طریق انجام می شود؟ نام ببرید.
12 – رانندگان و مسافران در سفرهای جادّه ای چه نکات ایمنی را باید رعایت کنند؟ سه مورد
13 – بیش تر نواحی ایران برای کشت چه محصولاتی شرایط مناسبی ندارد؟
آموزش درس 8 مطالعات پنجم ابتدایی

درس نهم مطالعات اجتماعی پنجم راه ها و حمل و نقل 2

– اصطلاحات زیر را تعریف کنید.
– لوکوموتیوران:
– ناخدا:
– بندر:
2 – صادرات ایران را نام ببرید.
3 – واردات ایران را نام ببرید.
4 – وظیفه ی ناخدا در کشتی چیست؟ سه مورد
5 – امروزه چگونه می توانیم مسیرها و فاصله ی آن ها را در دریا پیدا کنیم؟
6 – خلبان قبل از پرواز چه کارهایی انجام می دهد؟ سه مورد
7 – چهار شهر نام ببرید که دارای فرودگاه بین المللی هستند.
8 – چهار شهر نام ببرید که دارای فرودگاه داخلی هستند.
آموزش درس 9 مطالعات پنجم ابتدایی

درس دهم مطالعات اجتماعی پنجم کشور ما چگونه اداره می شود؟

1- مهم ترین وظایف حکومت ها را بنویسید. پنج مورد
2 – جمهوری اسلامی چه نوع حکومتی است؟
3 – در قانون اساسی هر کشوری چه چیزی مشخّص شده است؟
4- چه کسانی کشور ما را اداره می کنند؟
5 – برطبق قانون اساسی، رهبری جامعه ی اسلامی ما بر عهده ی کیست؟
6 – رهبر جامعه ی اسلامی چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟ چهار مورد
7 – قوای سه گانه را نام ببرید.
8 – چهار نمونه از کارهای دولت را بنویسید.
9 – نمایندگان مجلس شورای اسلامی هر چند سال یک بار و چگونه انتخاب می شوند؟
10 – رئیس جمهور در کشور ما چگونه انتخاب می شود؟
11 – در تاریخ 12 فروردین 1358 در ایران چه اتّفاقی افتاد؟
12 – وظیفه ی مقام رهبری در کشور ما چیست؟
آموزش درس 10 مطالعات پنجم ابتدایی

درس یازدهم مطالعات اجتماعی پنجم کشورهای همسایه  1

1- همسایگان شمالی ایران را نام ببرید.
2- کدام کشورها در غرب ایران قرار دارند؟
3 – چرا کشور ارمنستان به این نام، نامیده شده است؟
4 – کدام یک از کشورهای همسایه ی ایران به دریای خزر راه دارند؟
5 – ایران از طریق کدام دریا و به کدام اقیانوس راه دارد؟
6 – کدام کشورها در شرق ایران قرار دارند؟
7 – کدام کشورهای عربی در کنار خلیج فارس واقع شده اند؟
8 – ترکیه از شمال و جنوب به کدام دریاها راه دارد؟
9 – چرا ماهیگیری در جمهوری آذربایجان رونق دارد؟
10 – چرا کشاورزی در جمهوری آذربایجان بسیار پررونق است؟
11 – چرا ارمنستان بیشتر موادّ اولیّه ی کارخانه های خود را از خارج وارد می کند؟
آموزش درس 11 مطالعات پنجم ابتدایی

درس دوازدهم مطالعات اجتماعی پنجم کشورهای همسایه 2

1 – چرا بندکراچی در پاکستان اهمّیت جهانی دارد؟
2 – چرا کشت برنج و پنبه در پاکستان رونق دارد؟
3 – چر کوه نوردان کشورهای مختلف، به سفر به پاکستان علاقه مندند؟
4 – پایتخت و یک شهر مهمّ ترکمنستان را نام ببرید.
5 – چرا قالی بافی از صنایع دستی عمده ی کشور ترکمنستان است؟
6 – مردم ترکمنستان به کدام ورزش علاقه ی زیادی دارند؟ چرا؟
آموزش درس 12 مطالعات پنجم ابتدایی

درس سیزدهم مطالعات اجتماعی پنجم حرکت های زمین…

1 – اصطلاحات زیر را تعریف کنید:
– حرکت چرخشی:
– حرکت انتقالی:
– ظهر:
– نیمکره:
– خطّ استوا:
– مدار:
– نصف النّهار:
2 – شب و روز چگونه به وجور می آیند، توضیح دهید.
3 – جغرافی دانان برای اینکه بتوانند سطح زمین را بهتر مطالعه کنند، چه کارهایی انجام می دهند؟
4 – نصف النّهار مبدأ چند درجه است و چگونه تقسیم شده است؟
5 – مدار استوا چند درجه است و چگونه تقسیم شده است؟
6 – مهم ترین نصف النّهار چه نام دارد؟
7 – نام دیگر نصف النّهار مبدأ چیست؟ چرا؟
آموزش درس 13 مطالعات پنجم ابتدایی

درس چهاردهم مطالعات اجتماعی پنجم زندگی در نواحی مختلف جهان

1- اصطلاحات زیر را تعریف کنید.
قاره
اقیانوس
2 – قارّه های جهان را روی نقشه نام  ببرید.
3- اقیانوس های جهان را نام ببرید.
4 – اروپاییان چگونه قارّه های آمریکا و استرالیا را به تصرّف در آوردند؟
5 – نواحی مختلف جهان از چه نظر باهم تفاوت دارند؟ سه مورد
6 – کدام قارّه ی جهان از دو تکّه تشکیل شده است؟ نام دو تکّه ی آن را بنویسید.
7 – کدام قارّه ها به یکدیگر نزدیک ترند؟
8 – انسان ها برای رفع کدام نیازهای خود از محیط طبیعی استفاده می کنند؟ چهار مورد
9 – چرا شیوه های مختلف زندگی زندگی بر روی سیّاره ی زمین به وجود آمده است؟
10 – نواحی مختلف زندگی مردم را نام ببرید.
11 – اسکیموها برای حمل و نقل از چه چیزهایی استفاده می کردند؟
آموزش درس 14 مطالعات پنجم ابتدایی

درس پانزدهم مطالعات اجتماعی پنجم بازگشت از سفر حج…

1- اصطلاحات زیر را تعریف کنید.
طواف:
شبه جزیره:
2 – مهم ترین شهرهای مقدّس مسلمانان جهان کدام اند و در کدام کشور قرار دارند؟
3- چرا شهر مکّه در زمان ظهور اسلام، مهم ترین شهر عربستان بود؟
4 – ما چگونه و با چه وسیله ای می توانیم جهت قبله را پیدا کنیم؟
5 – چرا غار حرا از مکان های مقدّس است؟
6 – پیامبر اسلام ص چند سال و چه کسانی را به صورت پنهانی به دین اسلام دعوت کردند؟
7 – وقتی خبر ظهور اسلام در عربستان پیچید، کافران و ثروتمندان مکّه چه کردند؟
8 – وقتی کافران فهمیدند که حضرت محمد ص از مبارزه با بت پرستی دست برنمی دارد، به چه فکری افتادند و چه کردند؟
9 – چرا پیامبر به جمعی از مسلمانان دستور دادند که به حبشه هجرت کنند؟
10 – دریاهای اطراف شبه جزیره ی عربستان را نام ببرید.
11 – کافران برای جلوگیری از گسترش اسلام به وسیله ی پیامبر و یارانش با هم چه پیمانی بستند؟
12 – کافران عهدنامه را در کجا گذاشتند و چه اتّفاقی برای آن افتاد؟
13 – کافران بعد از شنیدن درستی خبر خورده شدن عهدنامه توسّط موریانه، چه کردند؟
14- پیامبر ص در برابر آزار و اذیّت کافران چگونه رفتار می کردند؟
15- چه زمانی طواف می کنیم و به چه معنی است؟
16 – چرا کافران از گسترش دین اسلام احساس خطر می کردند؟
17 – کافران بعد از شنیدن درستی خبر خورده شدن عهدنامه به وسیله ی موریانه، چه کردند؟
آموزش درس 15 مطالعات پنجم ابتدایی

درس شانزدهم مطالعات اجتماعی پنجم مدینه، شهر پیامبر ص

1- اصطلاحات زیر را تعریف کنید.
هجرت:
جهاد در راه خدا:
2 – وقتی پیامبر ص به وسیله ی خداوند از تصمیم قتل خود توسّط کافران آگاه شدند، چه کردند؟
3 – نخستین کار پیامبر در شهر مدینه چه بود؟
4 – مسجد در زمان پیامبر ص محلّ چه کارهایی بوده است؟ چهار مورد
5 – مهم ترین جنگ هایی که پیامبر در آن شرکت داشتند را نام ببرید.
6 – پس از فتح مکّه، حضرت محمّد ص چه کردند؟
7 – مکّه چگونه به دست مسلمانان فتح شد؟ توضیح دهید
8 – دو مسجد مهمّ مسلمانان جهان را نام ببرید.
9 – چهار ویژگی اخلاقی پیامبر ص را بنویسید.
آموزش درس 16 مطالعات پنجم ابتدایی

درس هفدهم مطالعات اجتماعی پنجم سفر به کربلا 1

1- جلگه ی پهناور عراق از آبرفت کدام رودها پدید آمده است؟
2 – شهرهای مقدّس و زیارتی عراق را نام ببرید. چهار مورد
3 – دو شهر عراق که چاه نفت دارند را نام ببرید.
4 – ایران و عراق در صادرات کدام کالا، شبیه به هم هستند؟
5 – چرا کشور عراق آثار باستانی زیادی دارد؟
6 – چرا کردم عراق در شرایط سختی زندگی می کنند؟
آموزش درس 17 مطالعات پنجم ابتدایی

درس هجدهم مطالعات اجتماعی پنجم سفر به کربلا 2

1- قبل از ورود به حرم امامان چه کارهایی انجام می دهیم؟
2 – ما برای زیارت چه کسانی به شهر کربلا می رویم؟
3 – یزید چگونه مردی بود و چه می کرد؟
4 – امام حسین )ع( درباره ی دلیل قیام خود چه فرموده اند؟
5 – واقعه ی کربلا چه تأثیرات و نتایجی داشت؟ دو مورد
6 – امام حسین ع و یارانش در چه تاریخی و در کجا به شهادت رسیدند؟
7 – حرم کدام معصومین ع در شهر کربلا قرار دارد؟
آموزش درس 18 مطالعات پنجم ابتدایی

درس نوزدهم مطالعات اجتماعی پنجم ایرانیان مسلمان حکومت تشکیل می دهند  

1- چرا قیام های زیادی علیه بنی امیّه صورت گرفت؟ سه مورد
2- خاندان بنی عبّاس چگونه توانستند در میان ایرانیان طرف دارانی پیدا کنند و چه می گفتند؟
3 – ابومسلم خراسانی که بود و چه کرد؟
4 – آیا با روی کار آمدن حکومت بنی عبّاس، وضع مسلمانان نیز تغییر کرد؟ چرا؟
5 – به پیروان ابومسلم خراسانی چه می گفتند؟ چرا؟
6 – کدام امامان شیعه به دست بنی عبّاس به شهادت رسیدند؟
7 – چرا امامان شیعه به دست بنی عبّاس به شهادت رسیدند؟
آموزش درس 19مطالعات پنجم ابتدایی

درس بیستم مطالعات اجتماعی پنجم وزیران کاردان، شهرهای آباد

1- ترکان به چه شکل زندگی می کردند و کار اصلی شان چه بود؟
2 – برخی از قبایل ترک چگونه در داخل ایران رفت و آمد می کردند؟
3 – برخی از ترکان چگونه توانستند به مقامات مهمّی چون فرماندهی سپاه برسند؟
4 – سلسله های ترک که بر ایران حکومت می کردند را نام ببرید.
5 – سلطان محمود در لشکرکشی خود به هند چه کرد؟
6 – در زمان سلطان ملکشاه سلجوقی، قلمرو سلجوقیان در ایران تا کجا گسترش یافت؟
7 – در زمان حکومت سلسله های ترک تبار، ایرانیان چه نقشی در اداره ی امور کشور داشتند؟ چرا؟
8 – مدارس نظامیه در کدام دوره و به دستور چه کسی ساخته شد؟
9 – حکومت خوارزمشاهیان چگونه تشکیل شد؟ توضیح دهید.
10 – علاوه بر مدارس نظامیه چه چیزهای دیگری در دوره ی سلجوقیان ساخته شد؟
11 – در زمان سلطان محمّد خوارزمشاه قلمرو ایران چه تغییری کرد؟
12 – در دوره ی سلسله های ترک چه شغل هایی در شهرهای بزرگ ایران رواج داشت؟
13 – کدام شاعر معروف ایرانی در دوره ی غزنویان بود و نام اثر معروف او چیست؟
14 – کدام یک از سه حکومت غزنویان، سلجوقیان و خوارزمشاهیان، اهمّیت بیش تری دارند؟
چرا؟
آموزش درس 20 مطالعات پنجم ابتدایی

درس بیست یکم مطالعات اجتماعی پنجم کشور گشایان بی رحم

1 – در زمان خوارزمشاهیان کدام سرزمین در شرق ایران و شمال چین قرار داشت؟
2 – مغولستان چگونه سرزمینی بود و مردم آن چگونه زندگی می کردند؟
3 – چنگیزخان چگونه مردی بود؟
4 – چرا چنگیزخان به ایران حمله کرد؟ توضیح دهید.
5 – هلاکوخان چگونه حکومت عبّاسیان را برانداخت؟
6 – تیمور که بود و چه کرد؟
7 – هلاکو پس از فتح ایران چه کرد؟
8 – در پی حمله ی تیمور و سپاهیانش به ایران، چه اتّفاقی افتاد؟
9 – حمله ی مغول ها به ایران چه تأثیری بر زندگی مردم داشت؟
10 – حمله ی چنگیز و تیمور چه نتایجی برای ایران داشت؟ توضیح دهید.
آموزش درس 21 مطالعات پنجم ابتدایی

درس بیست و دوم مطالعات اجتماعی پنجم بازسازی ویرانه ها

1- ایرانیان چه تأثیراتی بر جانشینان چنگیز، هلاکو و تیمور گذاشتند؟ توضیح دهید.
2 – وزیران ایرانی با مغولان چگونه رفتار می کردند؟
3 – خواجه رشیدالدّین فضل الله همدانی که بود و چه کرد؟
4 – در زمان جانشینان چنگیز، هلاکو و تیمور مردم ایران چه کردند؟
5 – چند نمونه از شاعران بزرگ ایرانی در دوره های مغول و تیموری را نام ببرید. چهار مورد
آموزش درس 22 مطالعات پنجم ابتدایی

۴ دیدگاه ها
  1. دلارا می گوید

    عالی هستش اما اگه با جواب باشه بهتره??

  2. ایلتای می گوید

    خوبه من بهش ۳ ستاره میدم چونکه جواب نیست و ما فقط جواب را میخواهیم چونکه میخواهیم آن سوالات را بخونیم

  3. نهال می گوید

    سلام این سوالات بهترین سوالات که تا حالادیدم

  4. رویا می گوید

    دقیقاً عین نمونه سوالات امتحانی هست و خیلی واضح هست سوال

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.