مرجع تخصصی آموزش ابتدایی|اول|دوم|سوم|چهارم|پنجم|ششم|دبستان

راهکارهایی برای بهبود ریاضی دانش آموزان

1 ۱۹۱

بخش اول بهبود ریاضی دانش آموزان

? 1_ برای بهبود ریاضی دانش آموز، ابتدا باید ببینیم او با مفاهیم، مهارت ها و حل مساله آشنا هست یا خیر؟

?بعد از آن در مواردی که دانش آموز مشکل دارد، شروع به تمرین و بازپروری می کنیم.

? مفاهیم ریاضی مانند آجرهای یک دیوار هستند و کودک باید مفاهیم و مهارتهای لازم و پیش زمینه را یاد گرفته باشد.

در صورت نیاز، شما باید به پایه های قبل برگردید و مجدد آموزش را شروع کنید.

و بعد در کنار آموزش، دانش آموز را به استفاده از تمام حواس برای یادگیری ترغیب کنید .

?مثلا برای شمارش علاوه بر شمردن زبانی، چوب خط یا نقاشی بکشد ،

از وسایل استفاده کند ، روی شن با انگشت بنویسد و…

?2_ در گروهبندی کلاس، دانش آموز ضعیف را در کنار دانش آموز قوی تر قرار دهید.

یادگیری از طریق مشارکت و همکاری با همسالان موثرتر است ‌.

? 3_ جهت یابی در ریاضی خیلی مهم است .با او جهت ها را همراه با شعر و بازی تمرین کنید.

? 4_ مسائل را از ساده به دشوار به او بگویید تا حل کند و در ضمن، مساله ها تک سوالی و مشخص باشند.

(یک صفحه مساله ندهید. یک مساله. یک جمع یک تفریق. و ..) بعد از پیشرفت می توانید تعداد تمرین ها را کم کم بیشتر کنید

? 5_ آموزش همراه با بازی ،از بهترین روشهای یادگیری است.

? 6_ روی تقویت حافظه فعال، حافظه دیداری و شنیداری و محاسبات ذهنی دانش آموز (از ساده به دشوار) کار کنید.

بخش دوم بهبود ریاضی دانش آموزان

? 7_یک صفحه کاغذی را با فاصله های منظم (یک سانتی متری) نقطه گذاری کنید

و آن را در داخل تلق قرار داده و رو آن با ماژیک وایت برد، نقطه ها رو به هم وصل کنید

و الگو ایجاد کنید تا دانش آموز مانند الگوی شما رسم کند.

این تمرین هر روز و به مدت ده تا بیست بار و هر نوبت ده دقیقه انجام شود.

? 8_ دستورالعمل های روشن و مختصر و ساده به دانش آموز بدهید.

? 9_ تکالیف را چند قسمت کنید. و برای هر قسمت زمان خاصی اختصاص بدهید.

? 10_ دانش آموز را برای پیشرفت و نقاط قوتش ، تحسین و تشویق کنید.

? 11_ از راهبردهای حل مساله بهره بگیرید.

? 12_ وسایل کمک آموزشی خیلی مهم هستند. از وسایل مناسب، ساده و در دسترس استفاده کنید.

? 13_ معمولا این گونه دانش آموزان در مهارت های عملی و حرکتی، نقاط ضعفی دارند، آنها را تشخیص داده و تقویت کنید.

? 14_ از کمک والدین بهره بگیرید. همکاری خانه ومدرسه در پیشرفت این دانش آموزان تاثیر زیادی دارد.

? 15_ فعالیت های زیر را در مدرسه یا منزل انجام دهد.

گیره زدن به لباس ها، بالا و پایین پریدن،

با اشاره مربی و خواندن شعر شادم و شادم، به تعدادی که به وی گفته می شود دست بزند،

با چشم بسته به صدای ضربه به میز یا طبل و… گوش داده و تعداد ضربات را بگوید، تعدادی لوبیا و نخود و..

در طرفی بریزید و او انها را جدا کند، برای هر پیچ یک مهره ببندد،

با چشم بسته و با دست اشیا را لمس کرده و نام ببرد و تعداد آن را بگوید، به کلاس یا خانه و…

دقت کرده و بگوید از هر چیزی چندتا داریم ، مساله های ساده را ذهنی حل کند و….

1 دیدگاه
  1. همکار

    دادن تمرین های ریاضی یا تدریس مجدد برایشان نه تنها مفید نیست بلکه یک بیگاری

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.