راهکارهایی برای بهبود ریاضی دانش آموزان
بخش اول بهبود ریاضی دانش آموزان
? 1_ برای بهبود ریاضی دانش آموز، ابتدا باید ببینیم او با مفاهیم، مهارت ها و حل مساله آشنا هست یا خیر؟
?بعد از آن در مواردی که دانش آموز مشکل دارد، شروع به تمرین و بازپروری می کنیم.
? مفاهیم ریاضی مانند آجرهای یک دیوار هستند و کودک باید مفاهیم و مهارتهای لازم و پیش زمینه را یاد گرفته باشد.
در صورت نیاز، شما باید به پایه های قبل برگردید و مجدد آموزش را شروع کنید.
و بعد در کنار آموزش، دانش آموز را به استفاده از تمام حواس برای یادگیری ترغیب کنید .
?مثلا برای شمارش علاوه بر شمردن زبانی، چوب خط یا نقاشی بکشد ،
از وسایل استفاده کند ، روی شن با انگشت بنویسد و…
?2_ در گروهبندی کلاس، دانش آموز ضعیف را در کنار دانش آموز قوی تر قرار دهید.
یادگیری از طریق مشارکت و همکاری با همسالان موثرتر است .
? 3_ جهت یابی در ریاضی خیلی مهم است .با او جهت ها را همراه با شعر و بازی تمرین کنید.
? 4_ مسائل را از ساده به دشوار به او بگویید تا حل کند و در ضمن، مساله ها تک سوالی و مشخص باشند.
(یک صفحه مساله ندهید. یک مساله. یک جمع یک تفریق. و ..) بعد از پیشرفت می توانید تعداد تمرین ها را کم کم بیشتر کنید
? 5_ آموزش همراه با بازی ،از بهترین روشهای یادگیری است.
? 6_ روی تقویت حافظه فعال، حافظه دیداری و شنیداری و محاسبات ذهنی دانش آموز (از ساده به دشوار) کار کنید.
بخش دوم بهبود ریاضی دانش آموزان
? 7_یک صفحه کاغذی را با فاصله های منظم (یک سانتی متری) نقطه گذاری کنید
و آن را در داخل تلق قرار داده و رو آن با ماژیک وایت برد، نقطه ها رو به هم وصل کنید
و الگو ایجاد کنید تا دانش آموز مانند الگوی شما رسم کند.
این تمرین هر روز و به مدت ده تا بیست بار و هر نوبت ده دقیقه انجام شود.
? 8_ دستورالعمل های روشن و مختصر و ساده به دانش آموز بدهید.
? 9_ تکالیف را چند قسمت کنید. و برای هر قسمت زمان خاصی اختصاص بدهید.
? 10_ دانش آموز را برای پیشرفت و نقاط قوتش ، تحسین و تشویق کنید.
? 11_ از راهبردهای حل مساله بهره بگیرید.
? 12_ وسایل کمک آموزشی خیلی مهم هستند. از وسایل مناسب، ساده و در دسترس استفاده کنید.
? 13_ معمولا این گونه دانش آموزان در مهارت های عملی و حرکتی، نقاط ضعفی دارند، آنها را تشخیص داده و تقویت کنید.
? 14_ از کمک والدین بهره بگیرید. همکاری خانه ومدرسه در پیشرفت این دانش آموزان تاثیر زیادی دارد.
? 15_ فعالیت های زیر را در مدرسه یا منزل انجام دهد.
گیره زدن به لباس ها، بالا و پایین پریدن،
با اشاره مربی و خواندن شعر شادم و شادم، به تعدادی که به وی گفته می شود دست بزند،
با چشم بسته به صدای ضربه به میز یا طبل و… گوش داده و تعداد ضربات را بگوید، تعدادی لوبیا و نخود و..
در طرفی بریزید و او انها را جدا کند، برای هر پیچ یک مهره ببندد،
با چشم بسته و با دست اشیا را لمس کرده و نام ببرد و تعداد آن را بگوید، به کلاس یا خانه و…
دقت کرده و بگوید از هر چیزی چندتا داریم ، مساله های ساده را ذهنی حل کند و….
دادن تمرین های ریاضی یا تدریس مجدد برایشان نه تنها مفید نیست بلکه یک بیگاری