مرجع تخصصی آموزش ابتدایی|اول|دوم|سوم|چهارم|پنجم|ششم|دبستان

درس 7 مطالعات سوم ابتدایی از بزرگ ترها قدردانی کنیم

0 297

انتظارات یادگیری درس 7 مطالعات سوم ابتدایی از بزرگ ترها قدردانی کنیم:

انتظار می رود دانش آموزان بتوانند:

از طریق گفت وگو، ضرورت و علل قدردانی از پدربزرگ ها و مادربزرگ ها و افراد سالمند و احترام به آنها را بیان کنند.

نسبت به قدردانی و همدلی و کمک به سالمندان خانواده حساس شوند

و با کمک پدر و مادر، فعالیتی را برای قدردانی از آنها طراحی کنند و انجام دهند.

مواد و وسایل موردنیاز: کتاب درسی، نمایش فیلم کوتاه از قدردانی یا محبت به سالمندان خانواده

[Stellar_video_player id=”24″]

آموزش درس 7 مطالعات سوم ابتدایی از بزرگ ترها قدردانی کنیم

آماده کنید

برای شروع می توانید از راهکارهای مختلف استفاده کنید:

١ اگر فیلم کوتاه یا بخشی از یک فیلم را که در آن محبّت، همدلی یا قدردانی بچّه ها از یک سالمند خانواده را نشان می دهد در اختیار دارید نمایش دهید.

٢ اگر دانش آموزانی را می شناسید که می توانند خوب ایفای نقش کنند، نمایشنامه ای ترتیب دهید، سناریوی کوتاهی بنویسید

و بچّه ها را تمرین بدهید تا در نقش یک پدربزرگ یا مادربزرگ و نوه، ایفای نقش کنند.
٣ یکی از روش های مؤثر دیگر این است که ابتدا خودتان با صدای بلند و با به کارگیری لحن را برای بچّه ها بخوانید.

شما  باید به طریقی داستان را بخوانید که آنها بتوانند به خوبی فضای داستان را مجسّم کنند.

آموزش دهید

پس از خواندن داستان پرسش های بخش گفت وگو کنید را دربارهٔ داستان، مطرح کنید.

منظور مادربزرگ از این که به نوه اش می گفت تو دست منی، تو پای منی … چه بود؟ و …
از دانش آموزان بخواهید نظرات پسر و دختر را دربارهٔ پدربزرگ و مادربزرگ در صفحه ١٨ بخوانند و خود نیز اظهار کنند.

از آنها بخواهید دربارهٔ پدربزرگ و مادربزرگشان صحبت و یا خاطره ای تعریف کنند.

نکته: توجه کنید که در یک کادر صحبت از مادربزرگی است که خدماتی به فرزند و نوه های خود می کند

و در کادر دیگر پدربزرگی که بیمار است و نمی تواند دیگر خدماتی داشته باشد بلکه نیاز به مراقبت نیز دارد.

بچّه ها نباید توقع داشته باشند که همواره پدربزرگ و مادربزرگ را به عنوان کسانی که قرار است نیازی از آنها رارفع کنند ببینند.

فعالیت شماره ٢ گفت وگو کنید یک موضوع چالش برانگیز است.

ممکن است هریک از بچّه ها دلیلی برای بردن یا نبردن مادر بزرگ به سفر بیاورند.
اجازه بدهید آنها نظرات خود را بیان کنند

سپس به طور ظریف با استفاده و تکیه بر نظرات دانش آموزانی که معتقدند باید مشکلات مادربزرگ را تحمل کرد و صبور بود،

آنها را به این موضوع حساس نمایند که تنها نباید به فکر خود باشند.

به پایان ببرید

با مرور و جمع بندی مطالب درسی از دانش آموزان بخواهید

فعالیت شماره  ١ به کار ببندیم را انجام دهند.

در جلسه ای که با خانواده ها گذاشته اید و یا طی یک یادداشت از والدین بخواهید

اجازه بدهند بچّه به ابتکار و سلیقهٔ خود راهی را برای قدردانی از پدربزرگ و مادربزرگ انتخاب کند،
و سپس به او کمک کنند تا این کار را انجام دهد

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.