مرجع تخصصی آموزش ابتدایی|اول|دوم|سوم|چهارم|پنجم|ششم|دبستان

درس ۵ علوم سوم ابتدایی آب مادۀ با ارزش

0

 درس ۵ علوم سوم ابتدایی آب مادۀ با ارزش در یک نگاه

در این درس، دانش آموزان ابتدا با چرخهٔ آب به عنوان یک کل آشنا می شوند،

سپس به مقایسه سطح آب ها و خشکی های روی زمین پرداخته می شود

کتاب جامع سوم سری EQ

درس‌نامه کامل + سوالات فراوان + پاسخ‌های روان
  • &#۱۰۰۰۴;مورد تایید آموزش و پرورش
مشاهده

و در مورد تبخیر آب ها و تهیه آب شیرین و چگونگی تشکیل ابر اشاره می شود.

پرسش های خود را مطرح کرده و سپس برای یافتن پاسخ پرسش ها، وسیله می سازد یا تهیه می کند،

به منابع مختلف مراجعه کرده و پس از انجام آزمایش ها، گزارش کار خود را ارائه می دهند.

در نهایت با همهٔ این فعالیت ها می خواهیم که دانش آموز به ارزش آب پی ببرد.

هدف های پیامد محور درس ۵ علوم سوم ابتدایی آب مادۀ با ارزش

در پایان این درس انتظار می رود دانش آموزان بتوانند:

۱ برای پاسخ به پرسش ها، منابع را شناسایی کرده و از ابزار جمع آوری اطلاعات استفاده کنند،

اما در گزارش تنظیم شده، هماهنگی لازم بین مسئله موضوع و منابع و ابزارها وجود ندارد.

٢ برای پاسخ به پرسش ها و موضوع مورد مطالعه، چند منبع را شناسایی کرده و ابزار متناسب با منابع مورد نظر را تهیه کرده و گزارشی که بیانگر پاسخ های مستندی به پرسش های مورد نظر است را تنظیم کنند و در گزارش تنظیم شده، هماهنگی بین ابزار و منابع وجود دارد.

٣ برای پاسخ به پرسش های موضوع مورد مطالعه، منابع متعددی را شناسایی کرده و ابزار متناسب با هر یک از منابع را تهیه کنند.

گزارش تنظیم شده به خوبی بر روی پرسش های مورد مطالعه متمرکز است و اطلاعات جمع آوری شده به صورت منسجم و در راستای پرسش ها، گزارش شده است و انتظارات مورد نظر در گزارش نویسی را رعایت کنند.

[Stellar_video_player id=”13″]

دانستنی ها درس ۵ علوم سوم ابتدایی آب مادۀ با ارزش

آب همواره در اتمسفر و روی خشکی ها در حال جابه جایی است.

انرژی تابشی خورشید سبب تبخیر آب دریاها می شود.

برای برقراری چرخهٔ آب وجود دو فرایند تبخیر و میعان ضرورت دارد.

معمولاً کوتاه ترین مسیر چرخهٔ آب، در روی خود دریا صورت می گیرد.

بلندترین مسیر این چرخه، انتقال بخار آب از دریا به خشکی، در یک محل سرد مانند قطب است

میزان شوری آب اقیانوس ها در نقاط مختلف فرق می کند.

در هر لیتر آب دریا به طور متوسط۳۵ گرم نمک وجود دارد.

حدود ۷۵ درصد یا سه چهارم سطح زمین را آب پوشانده است

که حدود ۹۷ درصد آن را،آب های شور اقیانوس و دریاها و تنها ۳ درصد آب موجود در روی خشکی ها را آب شیرین تشکیل می دهد.

از این مقدار بسیار کم نیز بخش عمده ای در کوه ها، قطب شمال و جنوب زمین

به صورت یخچال های بزرگ و کوچک ذخیره اند که قابلیت استفاده ندارند.

تبخیر عملی است که آب را از حالت مایع به گاز غیرقابل دیدن تبدیل می کند.

عمل تبخیر همیشه از سطح آب انجام می شود و هر چه سطح وسیع تر باشد، تبخیر زیادتری صورت می گیرد

تشکیل ابر و مه: در هوا همیشه مقداری بخار آب وجود دارد. که حاصل تبخیر آب از روی دریاهاو کوه ها و خشکی هاست.

دیدن ابرها دلیل واضحی بر وجود رطوبت در هواست، هر اندازه مقدار ابر بیشتر باشد، رطوبت هوا زیادتر است

هم اکنون مسئلهٔ کم آبی در بسیاری از نقاط کشور ما کاملاً آشکار است

و با ازدیاد جمعیت از یک طرف و یا مدرن شدن زندگی از طرف دیگر احتیاج به آب زیاد و زیادتر می شود.

به طور متوسط یک نفر در روز از راه آشامیدنی ها و غذا در حدود ۴ لیتر آب وارد بدنش می کند.

یا یک دوش گرفتن در حدود ۲۰ لیتر آب مصرف می شود.

به این مقدار باید آبی را هم که برای شستن دست و روی، ظروف، سبزی ها، لباس ها و… به کار می رود،

فعالیت خارج از کتاب

از دانش آموزان بخواهید به مدت یک هفته، هر روز در ساعت معین از خانه بیرون بروند

و به ابرها نگاه کنند و شکل آن را در جدولی رسم کنند و نوع هوا را هم یادداشت کنند.

در پایان هفته یادداشت های خود را ببینند و گزارش دهند

تا خودشان پی ببرند که ابرهای مختلف چه نوع هوایی را نشان می دهد.

راه های گوناگونی برای اندازه گیری مقدار مصرفی آب برای شستشوی دست و صورت ومسواک زدن وجود دارد.

مثلاً دانش آموزان می توانند بر روی یک بطری بنویسند

آب آشامیدنی، بطری دیگر شستن دست و صورت و بطری سوم مسواک زدن و به مدت یک هفته در مدرسه یا خانه ازآب هر بطری استفاده کنند و تعداد بطری های آب را در جدولی بنویسند.

در پایان هفته مقدار آب مصرف شده را در گروه مقایسه کنند.

[Stellar_video_player id=”14″]

فعالیت های یادگیری درس ۵ علوم سوم ابتدایی آب مادۀ با ارزش

در شروع آموزش این درس، از دانش آموزان بخواهید در دفتر علوم خود، شکل چرخه آب را رسم کنند

و برای هر یک از علامت پیکان ها، تعریفی بنویسند

و سپس در طی آموزش این درس و پس از انجام هر فعالیت، مجدداً به تصویر رسم شده و نوشته های اولیهٔ خود مراجعه کنند

و با مقایسهٔ اطلاعات جدیدی که جمع آوری کرده اند، مواد نوشته شده را تأیید، اصلاح یا بازنویسی کنند.

در صورت داشتن علاقه به انجام فعالیت های عملی،

می توانید با ساختن یک دستگاه، مراحل تبخیر، میعان و بارش را به دانش آموزان به طور علمی نشان دهید.

روش کار:

ابتدا مقداری آب را در ظرف بریزید و آن را در داخل دستگاه قرار دهید.

درپوش شیشه ای یا هر درپوش شفاف دیگری را بر روی دستگاه بگذارید.

مقداری یخ را در یخدان گذاشته و در آن را ببندید. یک چراغ مطالعه را که دارای لامپ حبابی است

طوری خم کنید که نور فقط به قسمتی از دستگاه که دارای آب است، بتابد.

پس از مدتی، آب تبخیر شده از دستگاه با برخورد به محدودهٔ یخدان ابتدا تشکیل ابر می دهد و سپس بارندگی اتفاق می افتد، تا زمانی که یخ در یخدان وجود دارد،

دانش آموزان می توانند چرخهٔ آب(تبخیر، میعان و بارش ) را به خوبی مشاهده کنند.

انجام این فعالیت و بحث دربارهٔ چرخهٔ آب این کمک را به دانش آموزان می کند تا دریابند که در طبیعت چرخهٔ آب یک سیستم بسته است.

با انجام فعالیت های این دو درس به نقش انسان در حفظ و ایجاد تعادل در طبیعت پی خواهند برد.

مراحل انجام آزمایش:

۱ ملاقه را در قسمت یخ ساز یخچال قرار دهید تا سرد شود.

۲ کتری را روی اجاق بگذارید تا آب جوش بیاید (تا جوش آمدن آب کتری ملاقه را از یخ ساز خارج نکنید).

پس از جوش آمدن آب و خارج شدن بخار از لولهٔ کتری، ملاقه سرد را روی بخار آبی که از لوله خارج می شود، نگه دارید.

چند ثانیه بعد خواهید دید که باران می بارد.

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.