مرجع تخصصی آموزش ابتدایی|اول|دوم|سوم|چهارم|پنجم|ششم|دبستان

درس 21 مطالعات سوم ابتدایی جهت های اصلی

0 ۲,۳۰۰

انتظارات یادگیری درس 21 مطالعات سوم ابتدایی جهت های اصلی:

انتظار می رود دانش آموزان بتوانند:
جهت های اصلی را در محیط واقعی بیابند و نشان دهند.
جهت های اصلی را روی تصویر یا نقشه نشان دهند.

مواد و وسایل مورد نیاز: کتاب درسی، قطب نما، حیاط مدرسه و گچ برای ترسیم جهت ها رویزمین، کپی از نمونه تصاویری که دانش آموزان باید جهت ها را روی آن مشخص کنند.

 

[Stellar_video_player id=”29″]

آموزش درس 21 مطالعات سوم ابتدایی جهت های اصلی

آماده کنید درس 21 مطالعات سوم ابتدایی جهت های اصلی

برای ایجاد آمادگی در این درس بهترین روش ایجاد سؤال و کنجکاوی در ذهن دانش آموز دربارهٔ جهت هایی مثل غرب، شرق، شمال و … است.

برای طرح سؤال می توانید از مقدمه و تصاویر درس که پرسیدن نشانی اداره پست را نشان می دهد استفاده کنید.

دانش آموزی سؤال می کند و آقایی نشانی را می گوید اما در بیان نشانی او واژگانی مثل به سمت شرق بپیچ به سمت غرب برو و … وجود دارد.

این بخش را بخوانید یا از طریق ایفای نقش، اجازه بدهید دانش آموزان از شما نشانی جایی را سؤال کنند و شما پاسخ دهید

اما در پاسخ خود از واژگانی چون شمال، جنوب، شرق و … استفاده کنید

تا دانش آموزان بپرسند منظور از شمال و جنوب وشرق و … چیست؟

آموزش دهید درس 21 مطالعات سوم ابتدایی جهت های اصلی

برای آموزش این درس یعنی جهت های اصلی، بردن دانش آموزان به حیاط مدرسه در یک صبح آفتابی کاملاً ضروری است.

به عبارت دیگر شما باید به طور عملی این جهت یابی را آموزش دهید.

آموزش جهت یابی و جهات اصلی و فرعی عموماً از دبستان آغاز می شود.

با این حال، برخی از دانش آموزان در این امر مشکل جدی دارند که شاید ناشی از نحوهٔ آموزش این امر باشد.

معمولاًدیده می شود که بچّه ها جهت شمال را بالای سر خود فرض کرده،

تصور می کنند که منظور از جنوب،پایین است.

محل طلوع خورشید را در صبح آفتابی به بچّه ها نشان بدهید و بگویید همواره خورشید از مشرق طلوع می کند

و در مغرب غروب می کند در هنگام ظهر خورشید بالای سر ما و در وسط آسمان است.

حال در موقع جهت یابی طوری می ایستیم که دست راست ما به طرف محل طلوع خورشید یعنی مشرق باشد.

در این حال سمت دست چپ مغرب خواهد بود. روبه روی ما اگر امتداد بدهیم به جهت شمال و پشت سرمان جهت جنوب خواهد بود.

بازی جهت ها را پیدا کن

پس از آموزش، بازی جهت ها را پیدا کن را با دانش آموزان انجام دهید

و طبق جهت یابی که انجام داده اید مطابق تصویر کتاب جهت ها را روی زمین رسم کنید و بازی کنید.

برای مثال: حسن دو قدم به سمت شمال برو، دو قدم به سمت مشرق برو. دست راست به کدام سمت است؟ و …

کار جهت یابی را در چند جای حیاط مدرسه انجام دهید و به دانش آموزان بفهمانید

که در هرجای حیاط، شهر یا روستا، این جهت ها یکسان هستند.

در این مرحله به دانش آموزان بگویید که یک راه دیگر جهت یابی استفاده از قطب نما است.

قطب نما را به آنها نشان بدهید و بگویید قطب نما دارای یک عقربه است

که همواره در جهت معین یعنی شمال زمین البته شمال مغناطیسی زمین قرار می گیرد.

البته نشان دادن قطب نما کافی است و در این مرحله لازم نیست دانش آموزان بتوانند با قطب نما کار کنند

به پایان ببرید درس 21 مطالعات سوم ابتدایی جهت های اصلی

اکنون که دانش آموزان به طور عملی با جهت یابی در محیط واقعی آشنا شدند،

فعالیّت های جهت یابی را روی نقشه تمرین کنید.

نقشهٔ فعالیّت شمارهٔ  ٢ و کاربرگهٔ شمارهٔ ١٧ در این زمینه طراحی
شده است.

شما می توانید به جهت آزمون یا تمرین خودتان نمونه های دیگری طراحی کنید:

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.