مرجع تخصصی آموزش ابتدایی|اول|دوم|سوم|چهارم|پنجم|ششم|دبستان

درس ۱۷ هدیه ششم ابتدایی دانش آموز نمونه

0

توضیحات درس ۱۷ هدیه ششم ابتدایی دانش آموز نمونه

در این درس دانش آموزان ضمن آشنایی با آداب علم جویی و دانش آموزی با ویژگی های یک دانش آموز نمونه آشنا می شوند

تا زمینه دستیابی به این مقام و رفع برخی اشتباهات رفتاری که مانع رسیدن به این جایگاه می شود، فراهم گردد.

کتاب جامع ششم سری EQ

کتاب جامع ششم سری EQ

درس‌نامه کامل + سوالات فراوان + پاسخ‌های روان
  • &#۱۰۰۰۴;
مشاهده

نکته: پیشنهاد می شود با توجه به پیمانه ای بودن آموزش درس هدیه های آسمان، در صورت امکان این درس را در روز دانش آموز، تدریس نمایید.

اهداف درس ۱۷ هدیه ششم ابتدایی دانش آموز نمونه
آشنایی با آداب علم جویی و دانش آموزی
توجه به آداب علم جویی و دانش آموزی
کوشش برای اکتساب آداب علم جویی و دانش آموزی
توانایی تفکر در پیام های دینی و درک ارتباط آنها با موضوع درس

مفاهیم کلیدی 
آداب علم جویی

پیشنهادهایی برای تدریس درس ۱۷ هدیه ششم ابتدایی دانش آموز نمونه

•اجرای نمایش توسط بچه ها در کلاس، با هماهنگی قبلی و آمادگی لازم می تواند شروع مناسبی برای تدریس باشد.

پیش از خواندن متن می توانید خود نمایش درس را در کلاس پیاده کنید.

•از دانش آموزان خواسته شود درباره دانش آموز نمونه داستان کوتاه، نمایشنامهٔ شعر بنویسند

که از خلال این شیوه ها، نمونه هایی از خصوصیات فردی نیز بازتاب پیدا می کند.

•راهبردهایی مانند تکمیل جملاتی که در آنها ویژگی یک دانش آموز نمونه مطرح شده، تکمیل داستان های ناتمام پیرامون این موضوع و… بسیار راه گشا است؛

که به این ترتیب پاسخ دهنده، افکار، احساس ها و اعتقادات خود را بروز خواهد داد.

تمام اینها می تواند نه تنها شروعی مناسب برای تدریس باشد بلکه محتوای درس را نیز تثبیت نماید.

برای مثال: داستان نیمه تمامی بگویید و موقعیتی را ترسیم کنید که مستلزم تصمیم گیری شخصیت داستان و انتخاب بهترین رفتار پسندیدهٔ ناپسند باشد.

سپس از دانش آموزان بخواهید آن را تمام کنند و دلایل خود را برای انتخابی که کرده اند توضیح دهند.

از دانش آموزان می خواهیم با کلمات داده شده، یک جملهٔ زیبا در رابطه با دانش آموز نمونه بسازند:

فرصت، برنامه ریزی،احترام، مهربان و رعایت. بهترین جمله پس از انتخاب به تابلوی کلاس نصب می گردد.

این کار می تواند شروعی مناسب برای تدریس باشد.

از دانش آموزان سؤال شود که اگر بخواهند کسی را به عنوان دوست انتخاب کنند،

چه کسی را انتخاب می کنند؟

•خواندن متن درس به صورت ایفای نقش می تواند شروع خوبی برای تدریس باشد.

می توانید از دانش آموزان بخواهیدخود را به جای شخصیت های داستان بگذارند و احساس خود را بازگو کنند.

دانستنی های درس ۱۷ هدیه ششم ابتدایی دانش آموز نمونه

۱ در این درس توجه داشته باشید که هیچ یک از دانش آموزان کلاس را به عنوان دانش آموز نمونه نسبت به سایرین مورد توجه و تشویق قرار ندهید؛

بلکه می توانید از نمونه های شناخته شده برای دانش آموزان استفاده کنید

مانند معرفی یک دانشمند نمونه، معرفی شهید محمد حسین فهمیده به عنوان یک دانش آموز نمونه و….

۲ قالب روایی در این درس به گونه ای تنظیم شده که دانش آموزان به چند گروه تقسیم شدندو هر گروه مطالبی را بیانکردند.

۳ در بیان ویژگی اسراف می توانیم تذکر دهیم که برخی دانش آموزان از وسایل آموزشی خود مانند دفتر و مداد و… به خوبی استفاده نمی کنند

و موجب هدر رفتن آنها می شوند. خداوند اسراف کاران را دوست ندارد.

۴ در پایان درس،  همه دانش آموزان می توانند یک دانش آموز نمونه شوند
به شرط آنکه سعی کنند به این رفتارهایی که در درس به آن اشاره شد عمل کنند.

ذکر این نکته موجب تشویق دانش آموز برای عمل به این رفتار ها می شود

و این حس که فقط افراد خاصی دانش آموز نمونه هستند را از او دور می کند.

۵ دانش آموزان را توجیه نمایند که دانش آموز نمونه فقط از نظر تحصیلی و در محیط مدرسه مورد ارزیابی قرار نمی گیرد بلکه در محیط های مختلف و از جنبه های گوناگون به او توجه می شود.

 

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.