مرجع تخصصی آموزش ابتدایی|اول|دوم|سوم|چهارم|پنجم|ششم|دبستان

درس هفتم هدیه ششم ابتدایی دست دوست

0 ۷۲۶

توضیحات درس هفتم هدیه ششم ابتدایی دست دوست

داستان درس، شرح واقعهٔ ملاقات علامهٔ حلی با امام زمان عج است.

ایشان در ابتدای ملاقات، نمی دانسته با چه کسیهمراه و هم زبان شده

اما موفق شده سؤالات خود را با امام زمان عج در میان بگذارد و پاسخ بگیرد؛

پاسخ های شگفتی که تنها از یک نفر می توان شنید کسی که آگاهی او از جنس و به اندازه اطلاعات دیگران نیست، جامع علوم است و از همه چیز همان گونه که هستند،خبر دارد

این درس ضمن اشاره بر مهربانی امام زمان عج به شیعیان، بر راه ارتباط با آن حضرت و ویژگی منتظران، تأکید می کند.

نکته: پیشنهاد می شود با توجه به پیمانه ای بودن آموزش درس هدیه های آسمان، در صورت امکان این درس را در ایام ولادت امام زمان عج یا زمان آغاز امامت ایشان، تدریس نمایید.

اهداف درس درس هفتم هدیه ششم ابتدایی
آشنایی با مهربانی امام زمان عج به شیعیان
احساس علاقه نسبت به امام زمان عج و ارتباط با ایشان
دعا برای ظهور امام زمان عج
مفاهیم کلیدی
امام زمان عج
ظهور
فرج

پیشنهادهایی برای تدریس درس هفتم هدیه ششم ابتدایی

تدریس خود را می توانید مستقیماً با فعالیت«همخوانی» شروع کنید.

می توانید با هماهنگی گروهی از دانش آموزان  کنیم آنها را آماده کنید که با آهنگ و لحن خاصی شعر را برای گروه های دیگر اجرا کنند.

زبان شعر، این امکان را به آموزگار می دهدکه دانش آموزان را با احساسات خود همراه ساخته و در آنان روح لطافت و ظرافت و دقت را بدمد.

شما  لازم است به ایجاد یک تصویر ذهنی زیبا از محتوای شعر، در ذهن کودکان کمک کنید.

به دنبال آن از دانش آموزان بخواهید که تا می توانند معنی شعر را بیان کنند

هرچه می خواهند بگویند، قرار نیست معنی خاصی از شعر داشته باشند، درحد خودشان کافی است که شما استفاده کنید و وارد موضوع درس شوید.

مناسب است از دانش آموزان بخواهید درک خود رااز معنا و مفهوم کلی شعر در قالب یک نوشته کوتاه یا به صورت شفاهی به کلاس ارائه دهند.

جمع بندی معنی شعر و آنچه که برداشت کرده اند می تواند شروع مناسبی برای تدریس شما باشد.

می توانید کلاس خود را با پخش دعای عهد و یا سرودی زیبا مانند چشم امید 1 و 2 یا کلیپ دختر بچه ای که برای امام زمان عج دکلمه ای را اجرا می کند شروع کنید.

این کلیپ را می توانید از سایت هدیه های آسمانی تهیه کنید.

قسمت دوم پیشنهاد ها

برای شروع این درس می توانید قبل از ورود دانش آموزان به کلاس جملهٔ آقاجان بیا یا آقا نمی آیی و….

را درپای تابلوی کلاس با خط زیبا بنویسید و یا در روی مقوایی نوشته و آن را در پای تابلوی کلاس نصب کنید و یا روی میز دانش آموزان قرار دهید

بگذارید تا دانش آموزان با دیدن آن هرچه به یاد می آورند و فکر می کنند بگویند:

از صحبت های آنان استفاده کنید و از آنها بخواهید که هر کدام نوشتهٔ خود را ثبت کنند و آن را به دیوار کلاس نصب کنید.

از دل نوشته های دانش آموزان می توانید به عنوان یک ایجاد انگیزهٔ خوب استفاده کرده و وارد درس شوید.

درصورت امکان دادن یک شاخه گل نرگس در بدو ورود دانش آموزان به کلاس می تواند باعث شود

که با پرسش و پاسخاز اینکه علت دادن گل به آنها به چه منظور است و چرا گل نرگس ؟ ایجاد انگیزه کنید.

اگر امکان تهیه گل نرگس را نداریدمی توانید تصویری از گل نرگس را به عنوان کارت در ورقه های معمولی چاپ کنید و یک جملهٔ زیبا زیر آن نوشته و به آنها بدهید

و از آنها بخواهید که در این مورد تحقیق کنند.

شاید بعضی از آنها بلافاصله بگویند اشکالی ندارد ولی از آنها بخواهید که تحقیق کامل تری انجام دهند

و نسبت به آن تصویر و یا گلی که داده اید نظرشان را بنویسند.

به این وسیله می توانید با اطلاعاتی که از دانش آموزان به دست آورده اید وارد موضوع درس شوید.

قسمت سوم پیشنهاد ها

می توانید به دانش آموزان بگویید که به تقویم مراجعه کنید و روز تولد امام زمان عج را پیدا کنید و بگویید چه روزی است

و آیا اطلاعاتی از ایشان دارید یا خیر؟

اجازه دهید تا آنها خاطرات و صحبت های خودشان را بیان کنند و از آنها سؤال کنید اگر این جمعه بیاید شما چه کار می کنید.

می توانید قبل از تدریس این درس به طور مثال یک هفته قبل برخی از خصایص و ویژگی های امام زمان عج را در اختیار آنها قرار داده

و بخواهید که جمع آوری اطلاعات داشته باشند ولی اسمی از نام این امام برده نشود

فقط چند نمونه ازویژگی های ایشان را بیان کنید تا آنها به دنبال اسم ایشان بروند.به طور مثال:

اسم پدرشان حسن ع است.
ایشان زمین را پر از عدل و داد می کنند پس از آنکه پر از ظلم و ستم شده باشد.
گذشت روزگار ایشان را پیر نمی کند.
ولادتش پنهانی است.
نهمین فرزند از فرزندان امام حسین ع است.
و…….

در آموزش این درس می توان از زنگ هنر دانش آموزان استفاده کرد و از آنها خواست یک سری پارچه رنگی، چوب، حصیر و… با خود بیاورند.

از آنها بخواهیم با این وسایل، پرچم و سربند درست کنند و در آن عباراتی بنویسند.

عباراتیمانند: مهدی بیا/ یا مهدی / یا مهدی ادرکنی/ سلام بر مهدی/ امام زمان عج و…

این عبارات می تواند برگرفته از درس و در راستای اهداف درس نیز باشد.

روز درس از آنها بخواهیم پرچم ها را آورده و به در و دیوار کلاس نصب کنند.

 

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.