مرجع تخصصی آموزش ابتدایی|اول|دوم|سوم|چهارم|پنجم|ششم|دبستان

درس شانزده فارسی دوم ابتدایی

0

متن درس شانزده فارسی دوم ابتدایی:

۱ تأکید بر اینکه زندگی اولیهٔ موج در آسمان بوده و پس از طی مراحلی خاص (چرخهٔ آب) به زمین فرود آمده است.

۲ به طور ضمنی به چگونگی تشکیل باران اشاره شده است.

کتاب کاربرگ املا دوم ابتدایی

جزوه کاربرگ املای دوم درس به درس

مشاهده

۳ نقش خورشید در تبدیل آب دریاها به ابر و…

۴ یادآوری اینکه آب باران به هر جا ببارد به طرف دریاها سرازیر می شود.

۵ تأکید بر جا به جایی قطرات آب باران (ابر) به کمک باد در آسمان

۶ توجه به اینکه انسان ها می توانند در هر کجا که هستند بسیار مفید باشند

و به سود نیازمندان قدم بردارند و تلاش کنند که پرفایده و پر ثمر زندگی نمایند.

۷ آموزش قدردانی و سپاسگزاری به موقع در برابر رفتار نیک دیگران

آموزش درس شانزده فارسی دوم ابتدایی

روش تدریس:

کارایی تیم (مشارکتی) نمونه ای از این روش، در درس هشت ارائه شده است.

فعالیت ها درس شانزده فارسی دوم ابتدایی:

۱ درست، نادرست: ارزیابی از درک مطلب درس
۲ گوش کن و بگو: تقویت مهارت گوش کردن، سخن گفتن و ارزیابی از درک مطلب درس و معنی هر یک از واژه ها می باشد.

۳ واژه سازی: هدف از این فعالیت گسترش واژگان با استفاده از پیشوند نا مانند:

نامناسب یعنی چیزی که مناسب نباشد.
ناآشنا یعنی کسی که آشنا نیست.

نابینا یعنی کسی که بینا نیست.

۴ بیاموز و بگو: هدف از این فعالیت معرفی قید حالت است.
مانند: بلند بلند تند تند آرام آرام آهسته آهسته یواش یواش

۵ پیدا کن و بگو: هدف از این فعالیت تقویت مهارت خواندن و املانویسی با کلمه هایی است که دارای حرف ح  اُ استثنا می باشند.
مانند: ح ⇐ ناراحت،
و ← اُ ⇐ خورشید، دوباره

۶ فکر کن و بگو: هدف از این تمرین تقویت تفکر و مهارت سخن گفتن از طریق پاسخ دادن به سؤال هاست.
۷ بازی: هدف از این بازی کلام ی، پرورش نگارش از طریق افزودن پلکانی کلمه ها می باشد.
۸ حکایت: شیر و موش نوشتهٔ لئو تولستوی

درس شانزده نوشتاری دوم ابتدایی

صفحۀ اول درس شانزده نوشتاری دوم ابتدایی:

تمرین ۱: رجوع کنید به تمرین ۱ درس اول

تمرین ۲: هدف از این تمرین تقویت مهارت املانویسی و خواندن می باشد.

تمرین ۳: هدف از این تمرین دسته بندی کلمه های داده شده در جدول است.

تمرین ۴: هدف از این تمرین تقویت نگارش خلاق و تخیل است.

صفحۀ دوم درس شانزده نوشتاری دوم ابتدایی :

تمرین ۱: رجوع کنید به تمرین ۱ درس اول.

تمرین ۲: هدف از این تمرین تقویت مهارت خواندن و املانویسی و کامل کردن جمله با توجه به متن درس می باشد.

تمرین ۳: هدف از این تمرین گسترش واژگان از طریق پیشوند نا می باشد مانند: نابینا ناشنوا نامرتب

تمرین ۴: هدف از این تمرین تقویت مهارت جمله سازی است.

صفحۀ سوم درس شانزده نوشتاری دوم ابتدایی:

تمرین ۱: رجوع کنید به تمرین ۱ درس اول.

تمرین ۲: هدف از این تمرین دسته بندی کلمه ها در جدول پیشنهادی است. فیل و گرگ در این دسته بندی قرار نمی گیرند.

تمرین ۳: کامل کردن جمله، به صورت واگرا و با توجه به نظرات دانش آموزان می باشد. ممکن است از جملات متن درس هم استفاده شود .

تمرین ٤: هدف از این تمرین تقویت مهارت جمله سازی است

صفحۀ چهارم درس شانزده نوشتاری دوم ابتدایی:

تمرین ۱: رجوع کنید به تمرین ۱ درس اول.

تمرین ۲: هدف از این تمرین گسترش واژگان از طریق کلمات مخالف است.

تمرین ۳: هدف از این تمرین ساخت و گسترش جمله از طریق جایگزینی کلمات پیشنهادی در جمله می باشد.

تمرین ۴: هدف از این تمرین آموزش نگارش، از طریق جایگزینی ضمیر من به جای خورشید و تطابق افعال با ضمیر جدید می باشد.

صفحۀ پنجم صفحۀ چهارم درس شانزده نوشتاری دوم ابتدایی:

تمرین ۱: رجوع کنید به تمرین ۱ صفحهٔ پنجم درس اول.
تمرین ۲: هدف از این تمرین تقویت مهارت نگارش خلاق است

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.