درس شانزده فارسی دوم ابتدایی
متن درس شانزده فارسی دوم ابتدایی:
۱ تأکید بر اینکه زندگی اولیهٔ موج در آسمان بوده و پس از طی مراحلی خاص (چرخهٔ آب) به زمین فرود آمده است.
۲ به طور ضمنی به چگونگی تشکیل باران اشاره شده است.

جزوه کاربرگ املای دوم درس به درس
مشاهده۳ نقش خورشید در تبدیل آب دریاها به ابر و…
۴ یادآوری اینکه آب باران به هر جا ببارد به طرف دریاها سرازیر می شود.
۵ تأکید بر جا به جایی قطرات آب باران (ابر) به کمک باد در آسمان
۶ توجه به اینکه انسان ها می توانند در هر کجا که هستند بسیار مفید باشند
و به سود نیازمندان قدم بردارند و تلاش کنند که پرفایده و پر ثمر زندگی نمایند.
۷ آموزش قدردانی و سپاسگزاری به موقع در برابر رفتار نیک دیگران
آموزش درس شانزده فارسی دوم ابتدایی
روش تدریس:
کارایی تیم (مشارکتی) نمونه ای از این روش، در درس هشت ارائه شده است.
فعالیت ها درس شانزده فارسی دوم ابتدایی:
۱ درست، نادرست: ارزیابی از درک مطلب درس
۲ گوش کن و بگو: تقویت مهارت گوش کردن، سخن گفتن و ارزیابی از درک مطلب درس و معنی هر یک از واژه ها می باشد.
۳ واژه سازی: هدف از این فعالیت گسترش واژگان با استفاده از پیشوند نا مانند:
نامناسب یعنی چیزی که مناسب نباشد.
ناآشنا یعنی کسی که آشنا نیست.
نابینا یعنی کسی که بینا نیست.
۴ بیاموز و بگو: هدف از این فعالیت معرفی قید حالت است.
مانند: بلند بلند تند تند آرام آرام آهسته آهسته یواش یواش
۵ پیدا کن و بگو: هدف از این فعالیت تقویت مهارت خواندن و املانویسی با کلمه هایی است که دارای حرف ح اُ استثنا می باشند.
مانند: ح ⇐ ناراحت،
و ← اُ ⇐ خورشید، دوباره
۶ فکر کن و بگو: هدف از این تمرین تقویت تفکر و مهارت سخن گفتن از طریق پاسخ دادن به سؤال هاست.
۷ بازی: هدف از این بازی کلام ی، پرورش نگارش از طریق افزودن پلکانی کلمه ها می باشد.
۸ حکایت: شیر و موش نوشتهٔ لئو تولستوی
درس شانزده نوشتاری دوم ابتدایی
صفحۀ اول درس شانزده نوشتاری دوم ابتدایی:
تمرین ۱: رجوع کنید به تمرین ۱ درس اول
تمرین ۲: هدف از این تمرین تقویت مهارت املانویسی و خواندن می باشد.
تمرین ۳: هدف از این تمرین دسته بندی کلمه های داده شده در جدول است.
تمرین ۴: هدف از این تمرین تقویت نگارش خلاق و تخیل است.
صفحۀ دوم درس شانزده نوشتاری دوم ابتدایی :
تمرین ۱: رجوع کنید به تمرین ۱ درس اول.
تمرین ۲: هدف از این تمرین تقویت مهارت خواندن و املانویسی و کامل کردن جمله با توجه به متن درس می باشد.
تمرین ۳: هدف از این تمرین گسترش واژگان از طریق پیشوند نا می باشد مانند: نابینا ناشنوا نامرتب
تمرین ۴: هدف از این تمرین تقویت مهارت جمله سازی است.
صفحۀ سوم درس شانزده نوشتاری دوم ابتدایی:
تمرین ۱: رجوع کنید به تمرین ۱ درس اول.
تمرین ۲: هدف از این تمرین دسته بندی کلمه ها در جدول پیشنهادی است. فیل و گرگ در این دسته بندی قرار نمی گیرند.
تمرین ۳: کامل کردن جمله، به صورت واگرا و با توجه به نظرات دانش آموزان می باشد. ممکن است از جملات متن درس هم استفاده شود .
تمرین ٤: هدف از این تمرین تقویت مهارت جمله سازی است
صفحۀ چهارم درس شانزده نوشتاری دوم ابتدایی:
تمرین ۱: رجوع کنید به تمرین ۱ درس اول.
تمرین ۲: هدف از این تمرین گسترش واژگان از طریق کلمات مخالف است.
تمرین ۳: هدف از این تمرین ساخت و گسترش جمله از طریق جایگزینی کلمات پیشنهادی در جمله می باشد.
تمرین ۴: هدف از این تمرین آموزش نگارش، از طریق جایگزینی ضمیر من به جای خورشید و تطابق افعال با ضمیر جدید می باشد.
صفحۀ پنجم صفحۀ چهارم درس شانزده نوشتاری دوم ابتدایی:
تمرین ۱: رجوع کنید به تمرین ۱ صفحهٔ پنجم درس اول.
تمرین ۲: هدف از این تمرین تقویت مهارت نگارش خلاق است