درس سیزده فارسی دوم ابتدایی

0 2,009

متن درس سیزده فارسی دوم ابتدایی

۱ جلب توجه دانش آموزان به کشور ایران و جاهای دیدنی آن مانند مناظر طبیعی، آثار باستانی، زیارتگاه ها و… می باشد.

۲ تقویت حسّ وطن دوستی و عشق ورزیدن به ایران و افتخار به سرزمین آبا و اجدادی

۳ تقویت حسّ حفظ وطن و دفاع از آن در برابر دشمنان و بیگانگان

۴ آشنایی با بناها و آثار باستانی ایران که نشانهٔ تمدن کهن ایران زمین می باشد.

۵ آشنایی دانش آموزان با تنوع آب و هوایی ایران که موجب پیدایش مناظر متناسب با آن آب و هواست، مانند

آب و هوای کوهستانی شمال غرب کشور با کوه های سر به فلک کشیده، آب و هوای معتدل شمال و جنوب کشور کناره های دریاهای خزر، عمان و خلیج فارس مناطق کویری، مرکز و شرقی کشور.

روش تدریس: نمایشی، پرسش و پاسخ منظور از روش نمایشی استفاده از تصاویر مربوط به مناطق، مناظر و آثار باستانی ایران می باشد که زمینهٔ بحث و گفت وگو را در کلاس ایجاد کند.

فعالیت ها درس سیزده فارسی دوم ابتدایی:

۱ درست، نادرست: ارزیابی از درک مطلب درس

۲ گوش کن و بگو:

تقویت مهارت گوش کردن، سخن گفتن و ارزیابی از درک مطلب درسی

۳ واژه سازی: گسترش واژگان با استفاده از پسوند گاه مانند: آرامگاه، زیارتگاه، نمایشگاه، دانشگاه، آزمایشگاه، پرورشگاه، زیستگاه، پژوهشگاه. در این تمرین،گاه به معنی مکان می باشد.

۴ بیاموز و بگو: در این فعالیت دانش آموزان با نشانهٔ (ان) به عنوان یکی از نشانه های جمع بستن در زبان فارسی، آشنا می شوند.

از این نشانه ها بیشتر برای جمع بستن اسم انسان، جانوران و گیاهان استفاده می شود. مانند مردان، زنان، کودکان، درختان،
گیاهان، گوسفندان و … . (ان) بعد از (ها) پرکاربردترین نشانهٔ جمع در زبان فارسی است.

۵ پیدا کن و بگو: هدف این فعالیت تقویت مهارت خواندن، سخن گفتن و املا، با پیدا کردن کلمه هایی که(ان) و (ها) دارند،
مانند دیدنی ها، کوه ها، دریاها و همچنین مردان، زنان و دشمنان است.

۶ فکر کن و بگو: هدف این فعالیت، تقویت تفکر و مهارت سخن گفتن با استفاده از سؤال هایی است که در ارتباط با سفر می باشند. (پاسخ های واگرا)
۷ بازی: هدف این فعالیت ایفای نقش با استفاده از کارت واژه هایی است که بین دانش آموزان توزیع می شود.
همچنین این فعالیت موجب شاداب سازی فضای عاطفی کلاس و دانش آموزان می گردد

درس سیزده نوشتاری دوم ابتدایی

صفحه اول درس سیزده نوشتاری دوم ابتدایی:

تمرین ۱: رجوع کنید به تمرین ۱ درس اول.

تمرین ۲: هدف این فعالیت تقویت مهارت واژه سازی با حروف درهم ریخته و تقویت املا می باشد.
مانند: شیراز، اصفهان، کرمان، سنندج

تمرین ۳: هدف از این فعالیت تقویت مهارت املا نویسی و جمله سازی با استفاده از واژه هایی است که پسوند گاهدارند.
مانند: زیارتگاه، آموزشگاه، آزمایشگاه

تمرین ۴: هدف این فعالیت تقویت مهارت انشانویسی و تقویت حس میهن دوستی می باشد.

صفحۀ دوم درس سیزده نوشتاری دوم ابتدایی:

تمرین ۱: رجوع کنید به تمرین ۱ درس اول.

تمرین ۲: هدف این فعالیت تقویت مهارت واژه سازی و املا با استفاده از جدول پیش بینی شده می باشد. مانند:

دشمن ها،جنگل ها، دانش ها، دانشگاه

تمرین ۳: هدف این فعالیت تقویت مهارت املانویسی و جمله سازی با استفاده از معانی واژه های پیش بینی شده است. مانند:

پناهگاه، جایی است که در آن پناه می گیرند.
گردشگاه، جایی است که در آن گردش می کنند.
ورزشگاه، جایی است که در آن ورزش می کنند.
کارگاه، جایی است که در آن کار می کنند.

تمرین ۴: هدف این تمرین تقویت مهارت نوشتن با استفاده از چیزهایی است که آنها را خوانده و یا دیده است.

صفحۀ سوم درس سیزده نوشتاری دوم ابتدایی:

تمرین ۱: هدف این تمرین تقویت مهارت خواندن و املانویسی با استفاده از کلمه هایی است که حروف چسبان دارند.
مانند: جنگل، کنیم، حمله، قسمت، شهر، مشهد

تمرین ۲: هدف تقویت مهارت نوشتن از طریق مرتب کردن واژه ها از کوچک به بزرگ است.
مانند: کشور، شهر، روستا
قطار، اتوبوس، دوچرخه
دریا، رود، جوی

تمرین ۳: هدف این فعالیت آشنایی با تقویم و ایام سرنوشت ساز و مهم تاریخ ایران در بهمن ماه است.

تمرین ۴: هدف این فعالیت تقویت مهارت نگارش و انشانویسی دربارهٔ مکان هایی است که به آنجا سفر کرده اند (گزارش نویسی،
خاطره نویسی و یا توصیفی).

صفحۀ چهارم درس سیزده نوشتاری فارسی دوم ابتدایی:

تمرین ۱: تقویت مهارت نوشتن با استفاده از کلمه های جدید کتاب علوم

تمرین ۲: تقویت مهارت خواندن، نوشتن و املانویسی با استفاده از کلمه های جمع  با ان یا ها
مانند: کوه ها، دشت ها، دریاها، جنگل ها و همچنین مردان، زنان، دشمنان و …

تمرین ۳: هدف این تمرین تقویت مهارت نوشتن و کامل کردن جدول با استفاده از مکان های مختلف مربوط به شهرهای اصفهان و مشهد می باشد.

تمرین ۴: هدف این تمرین بسط و گسترش اطلاعات ایران شناسی دانش آموزان دربارهٔ جاهای دیدنی ایران، علاوه بر آنچه در درس آمده است، می باشد.

صفحۀ پنجم درس سیزده نوشتاری دوم ابتدایی:

تمرین ۱: رجوع کنید به تمرین ۱ صفحهٔ پنجم درس اول.

تمرین ۲: هدف ازاین تمرین تقویت مهارت تمرکز و مشاهدهٔ دقیق با استفاده از پیدا کردن اختلاف بین تصاویر می باشد.

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.