مرجع تخصصی آموزش ابتدایی|اول|دوم|سوم|چهارم|پنجم|ششم|دبستان

درس ده فارسی دوم ابتدایی

0

متن درس ده فارسی دوم ابتدایی:

۱ جلب توجه دانش آموزان به ویژگی های هنرمند و شاخه های گوناگون هنر مانند نقاشی سفالگری، قالی بافی، عکاسی….

۲ همچنین به توصیف ویژگی های یک هنرمند از قبیل توجه، دقت در مشاهدات، صبر و حوصله اشاره شده است.

کتاب کاربرگ املا دوم ابتدایی

جزوه کاربرگ املای دوم درس به درس

مشاهده

۳ معلم می تواند از طریق پرسش و پاسخ، فضایی ایجاد نماید تا دانش آموزان درخصوص شاخه های دیگر هنر در کلاس بحث و گفت وگو کنند.

در این زمینه آموزگار می تواند دانش آموزان را به شناخت هنر هایی مانند خیاطی، گلدوزی و… هدایت نماید

۴ معلم می تواند با توجه به فرهنگ و آداب و سنن هر منطقه به معرفی هنر های بومی ایرانی بپردازد. مانند: معرق، کاشی کاری، منبّت…
روش تدریس: پرسش و پاسخ (به درس هشتم رجوع کنید.)

فعالیت ها درس ده فارسی دوم ابتدایی:

۱ درست، نادرست: ارزیابی از درک مطالب درس

۲ گوش کن و بگو: تقویت مهارت گوش کردن، سخن گفتن و ارزیابی از درک مطلب درس

۳ واژه سازی: گسترش واژگان با استفاده از واژهٔ هنرمند و ابزار مربوط به هر هنر مانند:
هنر عکاسی: دوربین فیلم عکس
هنر سفالگری:گل چرخ سفالگری کوره
هنرموسیقی: آهنگ سرود شعر آلات موسیقی )تار گیتار ارگ و…(
هنر قالی بافی: نخ نقشه دارقالی شانه
هنر بازیگری: سینما تئاتر تلویزیون

۴ بیاموز و بگو: دراین درس افعال گذشته و حال به آینده تبدیل می شود. مانند:
من هنرمند هستم. ← من هنرمند خواهم شد.
او نقاشی می کشد. ← او نقاشی خواهد کشید.
لازم به ذکر است که آموزش این مبحث نیاز به تکرار و تمرین دارد تا یادگیری تثبیت شود.

۵ پیدا کن و بگو: تقویت مهارت خواندن، سخن گفتن و املا نویسی با پیدا کردن کلماتی که پسوند گر و  نشانهٔ ه دارند. مانند: بازیگر، سفالگر، هنرمند کارهایش و…

۶ بازی و نمایش: ایفای نقش هنرمندانی که هنرشان در متن آمده است.

۷ بخوان و حفظ کن: شعر من هنرمندم از افشین علا

درس ده نوشتاری دوم ابتدایی

صفحۀ اول:
تمرین ١: رجوع کنید به تمرین ۱ درس اول

تمرین ۲: هدف از این تمرین تقویت مهارت املا نویسی از طریق واژه های کتاب هدیه های آسمان است.

تمرین ۳: هدف از این تمرین گسترش واژگان از طریق تداعی واژه های مربوط به هنر های مختلف

مانند هنر سینما: فیلم  دوربین بازیگر کارگردان صحنه فیلم برداری و … می باشد.

تمرین ۴: هدف ازاین تمرین تقویت مهارت نوشتن از طریق تخیل و بیان علایق (نگارش توصیفی و خلاق ) می باشد.

صفحۀ دوم:
تمرین ۱: رجوع کنید به تمرین ۱ درس اول.

تمرین ۲: هدف از این تمرین تقویت مهارت نگارش از طریق مرتب کردن جمله های درهم ریخته است.مانند:

الف دوست دارم فرزندم یک هنرمند باشد.
ب هنرمند باید با دقت به همه چیز نگاه کند.

تمرین ۳: هدف از این تمرین گسترش واژگان با افزودن پیشوند ها و پسوند ها به کلمات پیشنهادی می باشد.

مانند: تخت خواب رخت خواب نفت کش بارکش خط کش خودکار همکار بی کار پرکار سنگ ریزه سنگ تراش سنگ باران  مداد تراش مداد رنگی.

تمرین ۴: هدف از این تمرین تقویت مهارت نوشتن (انشا نویسی) از طریق نگارش خلاق می باشد.

صفحۀ سوم:

تمرین ۱: رجوع کنید به تمرین ۱ درس اول.

تمرین ٢: هدف از این تمرین تقویت مهارت خواندن و املا نویسی از طریق طبقه بندی ابزار مربوط به مشاغل مختلف است.

می نویسی خواهی نوشت.
می بینم خواهم دید.
می شنوید خواهید شنید.

تمرین ۴: هدف از این تمرین تقویت مهارت نوشتن و نگارش ساده می باشد.

صفحۀ چهارم:
تمرین ۱: تقویت مهارت املا نویسی

تمرین ۲: هدف از این تمرین گسترش واژگان از طریق افزودن پیشوند های هم  نا بی درجاهای خالی است. مانند:

هم +سال= هم سال ← کسانی که دریک سال متولد شده اند.
هم + نام = هم نام ← کسانی که نام مشابه دارند.
بی +کار= بی کار ← کسی که کار ندارد.
نا + آرام= ناآرام ← کسی که آرام نیست.

تمرین ۳: هدف از این تمرین تقویت مهارت نگارش از طریق جایگزینی کلمات در جاهای مناسب جمله است.مانند:

تو کتابت را امانت دادی.
او کتابش را به دوستش امانت داد.
آنها کتابشان را به دوستشان امانت دادند.
شما کتابتان را به دوستتان امانت دادید.

تمرین ۴: هدف از این تمرین تقویت مهارت نوشتن و نگارش خلاق از طریق تقویت تخیل و تصویرسازی ذهنی می باشد.

صفحۀ پنجم:
تمرین ۱: رجوع کنید به تمرین ۱ صفحهٔ پنجم درس اول

تمرین ۲: هدف از این تمرین تقویت مهارت تصویرخوانی، مشاهدهٔ دقیق و تشخیص مراحل تصویر برای نوشتن داستان است

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.