مرجع تخصصی آموزش ابتدایی|اول|دوم|سوم|چهارم|پنجم|ششم|دبستان

درس دهم فارسی پنجم ابتدایی نام نیکو

0 ۳,۶۱۴

اهداف درس دهم فارسی پنجم ابتدایی نام نیکو

1 تقویت روحیهٔ مطالعهٔ سرگذشت مشاهیر و مفاخر فرهنگی
2 آشنایی با سبک زندگی و شیوهٔ رفتاری الگوهای علمی و فرهنگی
3 تقویت مهارت خواندن با رعایت لحن مناسب برای درک بهتر
4 گسترش دایرهٔ واژگان در حوزهٔ زندگی نامه
5 تقویت مهارت های املایی، نگارشی و خوش نویسی
6 تولید بندهای بدنه در نگارش زندگی نامه.

فعالیت های درس دهم فارسی پنجم ابتدایی نام نیکو

واژه آموزی

در این درس، می آموزیم که از ترکیب«کلمه + آمیز  »و«کلمه + انگیز»واژهٔ  جدید ساخته می شود.

اگر به ساختمان این ترکیب، توجّه کنید درمی یابید، جزء دوم با فرایند«ترکیب» در کنار بخش دیگر قرار گرفته، کلمهٔ مرکّب ایجاد شده است.

از ذکر این مطالب برای دانش آموزان پرهیز کنند.

هدف این است که دانش آموزان نسبت به این ترکیب، هوشیار شوند و تلاش کنند ترکیب هایی با این ساخت، در ذهن خود بسازند

یا نمونه های شنیده شدهٔ قبلی را به یاد بیاورند و در گفتار و نوشتار به کار بگیرند.

«آمیز » در اصل بُن مضارع از مصدر «آمیختن »است. ترکیب کلمه با بن مضارع آمیز معمولاً صفت مرکّب می سازد.  مانند غرور آمیز، محبت آمیز
«انگیز»بن مضارع از مصدر «انگیختن »است. ترکیب کلمه با بن مضارع انگیز، معمولاً صفت مرکّب می سازد.  مانند: شگفت انگیز، هیجان انگیز.

تمرین خواندن

روا نخوانی درست و شمردهٔ دانش آموزان را مثل دروس گذشته، در نظر داشته باشید.

بعد از تمرین های اصولی و مستمر در زمینهٔ خواندن، در این قسمت از سال تحصیلی،دانش آموزان باید از«روخوانی»یک سطح بالاتر رفته و به خواندن توأم با درک رسیده باشند.

روخوانی، بیان کلمات از روی نوشته است که در آن ارتباطی بین کلمات و درک و دریافت وجود ندارد.یعنی دانش آموز آنچه را دیده به زبان می آورد.

در حالی که خواندن فعّال، افزون بر بیان نوشته ها، باید منجر به درک و فهم از محتوای اثر نیز بشود.

فعّالیت نوشتاری: درس دهم فارسی پنجم ابتدایی نام نیکو

نگارش زندگی نامه
زندگی نامه نویسی، یکی دیگر از گونه های نوشتن است.
برای دانش آموزان پایهٔ پنجم، توجّه به نمونه های زندگی مشاهیر علمی و فرهنگی در کتاب هایی که تاکنون خوانده اند، می تواند الگوی مناسبی باشد.

زندگی نامه یا دربارهٔ خود شخص نویسنده (در اینجا یعنی دانش آموز) یا دربارهٔ دیگران است.
در این درس، فرقی نمی کند که دانش آموزان، کدام را انتخاب کنند.

مهم این است که به کمک این شیوه، بتوانیم توانایی و مهارت نوشتن را در دانش آموزان،رشد بدهیم.

برای تدوین زندگی نامه، استفاده از روش پرسش و پاسخ، مناسب و آسان است.
یعنی نخست دربارهٔ شخصیت مورد نظر، چند پرسش طرح کنند؛

سپس به پرسش ها پاسخ بدهند.

در این مرحله می توانند از منابع هم بهره بگیرند. پس از آن، جواب های نوشته شده را مرتّب نمایند و یک ارتباط و انسجامی میان آنها برقرار کنند؛ به این ترتیب زندگینامه، تنظیم می گردد.

درسنامه درس دهم درس نام نیکو پایه پنجم

واژه آموزی درس نام نیکو پایه پنجم

کلمه هایی که با (انگیز) و (آمیز) ترکیب می شوند ، کلمه های مرکب هستند .
مثال : غرور آمیز / خیال انگیز
نکته اول : این کلمه ها ترکیب شده از یک واژه ی معنی دار + قسمتِ معنی ساز هستند .
نکته دوم : کلمه ی آمیز به معنیِ آمیخته ، همراه و مُحرک می باشد و کلمه ی انگیز وقتی که با کلمه دیگری بیاید در معنی باعث و مُحرک می باشد .
مثال : نسیمِ عنبر آمیز یعنی نسیمی که همراه با بویِ عنبر است .
روزِ غم انگیز یعنی روزی که باعثِ غم و ناراحتی است .

نمایش درس نام نیکو پایه پنجم

لازم است برای اجرای نمایش در کلاس موارد زیر رعایت شود :
1 – صحنه پردازی : فضای اجرایِ نمایش مناسب موضوع طراحی شود .
2 – انتخابِ نقش : بعد از بررسی و خواندنِ متنِ نمایش شخصیت ها انتخاب شوند .
3 – اجرای نمایش : بعد از تعیین نقش ، هرکس ویژگیِ شخصیتِ مربوط به خود را اجرا کند .
4 – نقد و بررسی : بعد از پایانِ نمایش درباره ی اجرایِ هر فرد بحث و نقد و بررسی انجام و مباحث جمع بندی شود تا در مواردِ بعدی رعایت شود .

نکته املایی درس نام نیکو پایه پنجم

یکی از راه هایِ تقویتِ املا ، کامل کردنِ بند یا قسمت هایی از درس است که کلماتی از آن جا افتاده است .
روشِ دیگر برای تقویتِ املا ، جا انداختنِ حرفِ دارای ارزش املایی از کلمه ی موردِ نظر می باشد .

نکته نگارشی درس نام نیکو پایه پنجم

در درسِ اول کتاب فارسی پنجم ابتدایی درموردِ زندگی نامه نویسی مطالبی گفته شد با یادآوریِ نکاتِ گفته شده مواردِ زیر در زندگی نامه نویسی رعایت کنید :
الف- نام و شهرتِ فرد موردِ نظر .
ب- محلِ زندگی و دوره ی تاریخی او .
ج-تحصیلاتِ او .
د- آثارِ او
ه- تاًثیر و نقشِ او در جامعه .
و- مکان و زمانِ فوت و علت فوت .

تاریخ ادبیات درس نام نیکو پایه پنجم

استاد محمود فرشچیان نقاش و نگارگرِ بزرگِ ایرانی در 4 بهمن 1308 در اصفهان زاده شد .
برخی از آثارِ استاد:ضامنِ آهو ، طرحی از شمایلِ امام رضا ، پنجمین روزِ آفرینش که در این تابلو همه ی مَخلوقاتِ زمینی و آسمانی بر ستایشِ پروردگار مشغول هستند . تابلوی عصر عاشورا ، طراحی پنجمین ضریح حرمِ امام رضا (ع) از دیگر آثارِ او می باشد و ایشان امروز موفق به کسبِ ده ها جایزه ی داخلی و بین المللی شده است .

تمرین درس نام نیکو پایه پنجم

1 – پنج کلمه با انگیز و پنج کلمه با آمیز بنویسید و با انتخابِ خودت معنی و ترکیب از هرکدام بنویسید ؟
2- در جایِ خالی کلمه ی مناسب قرار دهید ؟
حیرت انگیز     شگفت انگیز     شور انگیز      غم انگیز       هیجان انگیز
ورزشکاران با پیروزیِ ……………………………………….. خود به وطن بازگشتند .
پایانِ رستم و سهراب بسیار …………………………………… بود .
حتماً این سرودِ کوتاهِ ………………………………………….. را می شناسید .
جهان , سرشار از پدیده هایِ ……………………………………… هست .
زندگی زنبور عسل را با دقت مطالعه کنید…………………………………………. است .
4  شعرِ زیر را با دقت بخوان و با توجه به شعر به سوالات پاسخ بده ؟
نامِ نیکو گر بماند زِ آدمی             به کزو ماند سرایِ زر نگار
نامِ نیکِ رفتگان ضایع مکن             تا بماند نامِ نیکت پایدار
قالبِ شعر : ………………………………………………………………………………………………………………….
قافیه : ………………………………………………………………………………………………………………………..
شاعر : ………………………………………………………………………………………………………………………
معنی و مفهوم:………………………………………………………………………………………………………….

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.