آموزش کسر و احتمال ریاضی دوم ابتدایی
در کتاب های قبلی موضوع احتمال را ما در کتاب های دبیرستان داشتیم.
اصلا در ابتدایی و راهنمایی مبحثی به نام احتمال وجود نداشت.
اما الان در ابتدایی این مبحث وارد شده با دلایل مهم و آن این است که کسانی مانند پیاژه معتقد بودند که بچه های ابتدایی این مفهوم را درک نمی کنند
ولی بعد ها دانشمندان تحقیق کردند و به این نتیجه رسیدند که بچه های ابتدایی هم می توانند این مفهوم را درک کنند.
حال این احتمال که ما می خواهیم در دوره ی ابتدایی درس بدهیم به چه صورت است؟
?????????
احتمال به دو صورت است:
1/احتمال ریاضی:
ما می گوییم احتمال ریاضی يعني اندازه گرفتن شانس که ما به یک اتفاق یک عددی را نسبت می دهیم.
احتمال اتفاق افتادن یک پیش آمد را ما با عدد نشان می دهیم و عددی را به آن نسبت می دهیم.
در مقطع ابتدایی اصلا وارد این مقوله نمی شویم.
?????????
2/احتمال تجربي:
یعنی کاری نداریم احتمالش چند است.
می گوییم آزمایش کن ببین چه اتفاقی می افتد،فقط در همین حد.
مثلا تأسی را اگر بیندازیم احتمال اینکه یک عددي بیاید یک به شش است.
این همان احتمال ریاضی است که عددی را به آن نسبت داده ایم.
اینجا ارتباط احتمال با کسر هم مشخص می شود.
?????????
احتمال تجربی:
می گوییم تاس را می خواهیم بیندازیم چه عددی می آید؟
یا یک می آید یا دو یا سه یا چهار یا پنج یا شش
نمی دونیم ؟ باید بیندازیم تا ببینیم چه عددی می آید؟
?????????
این همان احتمال تجربي است.
جواب سوال :
نمی دانم باید آزمایش کنم.
همه ی هدف این درس این است که این موضوع بسیار ساده را ما در پایه ی دوم به بچه ها آموزش بدهیم.
کار بسیار ساده ایی است با مهره و کيسه ، چینه ، سکه و تاس
مهم این است که وقتی سوال می کنیم اگر سکه بیندازیم رو می آید یا پشت ؟
دانش آموزان بگویند نمی دانیم باید آزمایش کنیم.
اگر دانش آموزی گفت پشت یا دیگری گفت رو
ما با قاطعیت بگوئیم : هنوز که آزمایش نکردیم پس نمی دانیم.
?????????
توضیح:
همکاران عزیز حتما با تکرار و تمرین این مطلب را به دانش آموزان یاد بدهند که در برابر این گونه سوالات بگویند:
نمی دانیم باید آزمایش کنیم.
باتوجه به تدریس فعالیت و توضیح های ارائه شده :
بچه ها در این صفحه کار را با کیسه و مهره های رنگی در گروه انجام می دهند.
فقط با مهره و کیسه بدون نگاه کردن.
جدول را پر کنند و بعد در گروه جدول های خود را با هم مقایسه کنند.
سوال دوم را هم به همین صورت انجام دهند تا خود به این نتیجه برسند که رنگ ها مساوی هستند پس احتمال اینکه هرکدام بیرون بیاید مساوی است.
?????????
در خلاق باشید:
ابتدا به دانش آموزان متذکر می شویم که نوشته ها و اشکال رو ی پرچم ها جز تقسیم بندی نیستند.
این قسمت یاد آوری کسر برای دانش آموزان هست.
پس ابتدا با بیان در مورد قسمت های هر پر چم گفت و گو می کنند سپس پاسخ می دهند.
?????????
در تمرین اول:
با توجه به مهره ها در گروه پاسخ می دهند اگر نیازی شد از مهره های رنگی به صورت دست ورزی در گروه ها به بحث و گفت گو بپردازند تا کاملا به مفهوم احتمال در تمرین پی ببرند.
?☘️?☘️?☘️?☘️?
تمرین دوم:
ارتباط با کسر
این تمرین ارتباط مستقیم با کسر و اعشار در پایه های بالاتر دارد که حتما باید ابتدا دست ورزی سپس کلامی کار شود و نهایتا پاسخ رو بنویسند.
همکاران توجه داشته باشند که ارتباط کلامی در تمامی مراحل تدریس و پاسخ به سوالات به درک عمیق مفهوم کمک خواهد کرد
?☘️?☘️?☘️?☘️?
تذکر:
در انجام تمام تمرینات به هیچ عنوان به کار بچه ها ارزش گذاری نکنیم.
یعنی دانش آموزانی که مثلا در تمرین یه مهره ی سفید و پنج مهره ی قرمز ، در دفعات مختلف قرمز های بیشتری را بیرون می آوریم نگوییم آفرین ببینید قرمز بیرون می آورد کارش درست است .
این موجب می شود که دانش آموزان دیگر یواشکی مهره را ببینند که اگر سفید هست بیرون نیاورند.
کار باید به عهده ی دانش آموزان باشد فقط مهره بیرون بیاورند و یاد داشت کنند و ما هم ناظر باشیم.
توضیح:
توجه داشته باشیم که ما در این درس فقط به بچه ها یاد دادیم که:
اگر من در یک کیسه با نگاه نکردن مهره در بیاورم چه رنگی در میاد؟
بچه ها پاسخ دهند:
نمی دانیم باید آزمایش کنیم و آزمایشمان را یاد داشت کنیم.