کارخانۀ کاغذسازی درس سوم علوم ششم ابتدایی

0 78

کارخانۀ کاغذسازی درس سوم علوم ششم ابتدایی دریک نگاه 

این درس نیز رویکرد زمینه محور و تماتیک دارد و همان طور که از نام درس پیداست،
این بار، کارخانهٔ کاغذسازی بستری است
تا با توجه به آن برخی از مفاهیم مرتبط با ماده، مورد بررسی و مطالعه قرار بگیرد.
فلزها یکی از اصلی ترین مواد لازم برای ساخت کارخانه هستند
و اسیدها هم جزء مواد شیمیایی هستند که در فرایند کاغذسازی یافت می شوند.
در پایان نیز با تفسیر داده های واقعی، مفاهیم درس های «سرگذشت دفتر من » و «کارخانهٔ کاغذسازی » را در هم آمیخته و به اهمیت بازیافت به عنوان یک راهکار مناسب برای حفظ منابع خدادادی برای نسل های آینده پی خواهند برد.

نقشه مفهومی کارخانۀ کاغذسازی درس سوم علوم ششم ابتدایی
نقشه مفهومی درس سوم علوم ششم ابتدایی

اهداف کارخانۀ کاغذسازی درس سوم علوم ششم ابتدایی

برخی از دلایل استفاده از مواد و وسایل به کار رفته در فرایند تولید یک محصول از مادهٔ اولیه را بررسی و گزارش کنند و راه هایی برای کاهش اثرات زیست محیطی این مواد ارائه دهند.
۱ –  تعدادی از مواد و وسایل به کار رفته را نام برده، یک مورد را در فرایند، مورد بررسی قرار داده و اثرات زیست محیطی آنرا گزارش کنند.
۲ –  تعدادی از مواد و وسایل به کار رفته را نام برده، دو مورد را در فرایند، مورد بررسی قرار داده و اثرات زیست محیطی آنها را گزارش کنند.
۳ –  اغلب مواد و وسایل به کار رفته را نام برده، بیش از دو مورد را در فرایند، مورد بررسی قرار داده و اثرات زیست محیطی آنها را گزارش کند.

آزمایش کنید درس سوم علوم ششم ابتدایی

مواد و وسایل آموزشی:
لیوان، روغن مایع، چوب، آهن، ترازوی دو کفه ای، پلاستیک، چکش، ظروف مسی،
فویل آلومینیوم، جوهر نمک، لیموترش، چند نوع میوه.
فلزها نیز در طبیعت به صورت ترکیب های معدنی (نمک ها و ترکیب های یونی) در پوستهٔ زمین (سنگ کره) یافت می شوند.
از میان فلزها، فلز طلا در طبیعت به صورت عنصری و طلای خالص یافت می شود.
البته مس و جیوه نیز به صورت عنصری گزارش شده اند.
چگالی
اگر چند ماده با حجم یکسان داشته باشیم،
آن ماده ای که سنگین تر است چگالی بیشتری دارد.
جمع آوری اطلاعات درس سوم علوم ششم ابتدایی

اسیدها ترکیب هایی هستند که در اثر حل شدن در آب، میزان یون H را افزایش می دهند.
از این رو pH (پی اچ) معیاری برای تعیین میزان اسیدی بودن محیط است.
هرچه pH کمتر باشد، محیط اسیدی تر است یعنی یون H بیشتری دارد.
اسید

جوهر نمک یا همان هیدرو کلریک اسید دارای فرمول HCl است و در واقع اسیدی است
که از واکنش آن با سود، نمک طعام(خوراکی) تولید می شود. این اسید خوراکی نیست.
در ساختارهای اسیدهای آلی، اتم کربن وجود دارد. برخی از این اسیدها خوراکی هستند برای نمونه:
مالیک اسید (اسید سرکهٔ سیب) سیتریک اسید (جوهر لیمو) استیک اسید (اسید سرکه) CH3COOH

مقایسه چگالی آب، فلز، روغن مایع با چوب پنبه:

هر ماده ای که چگالی کمتری از آب داشته باشد،
بر روی آب شناور می ماند. ولی اگر چگالی بیشتری از آب داشته باشد، در آن فرو می رود.
در شکل مقابل قطرهٔ روغن در حال فرار از داخل آب به سمت سطح آب است.

آزمایش اسید (جوهر نمک) با برگ گیاه:

هیدروکلریک اسید یا جوهر نمک، برگ گیاه را می سوزاند.
در واقع اسید با جذب آب موجود در برگ گیاه آن را خشک و شکننده کرده و سبب ایجاد تغییر شیمیایی در بافت برگ و مواد موجود در آن می شود.

آزمایش سنگ مرمر با اسید:

اسید ها سنگ مرمر را در خود حل کرده و از بین می برند.
توجه کنید سرعت واکنش اسیدها با سنگ مرمر یکسان نیست.

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.