مرجع تخصصی آموزش ابتدایی|اول|دوم|سوم|چهارم|پنجم|ششم|دبستان

فصل هفتم اوقات فراغت مطالعات ششم ابتدایی

0 ۵۵۶

درس سیزدهم برنامه ی روزانه ی متعادل مطالعات ششم ابتدایی

نمودار زندگی روزانه

شاید تا به حال این ضرب المثل را شنیده باشید که  «وقت طلاست » منظور از این عبارت چیست؟
زندگی انسان، مدّت زمانی است که در اختیار دارد.
این زمان به ثانیه ها و روزها و هفته ها و سالها تقسیم شده است
که در اصطلاح به آن « اوقات » یا «وقت »  می گوییم.
چگونه نمودار زمانی زندگی روزانه را ترسیم کنیم؟
نمودار زندگی روزانه
یک شبانه روز چند ساعت است؟
یک دایره رسم، و آن را به 24 قسمت مساوی تقسیم کرده ایم.
هر قسمت نشا ن دهنده ی یک ساعت است.
چگونه نمودار زمانی زندگی روزانه را ترسیم کنیم؟

برنامه ی متعادل

در برنامه ای متعادل، استراحت و خواب، درس خواندن،
عبادت کردن و تفریح و سرگرمی به اندازه ی کافی وجود دارد و هر کاری در موقع مناسب انجام می شود؛

به عکس
در برنامه ی نامتعادل به بعضی از بخش های زندگی، کمتر یا بیشتر از حدّ لازم توجّه می شود.

همه ی ما نیاز داریم که از طریق نماز، دعا و خواندن قرآن با خداوند ارتباط برقرار کنیم و باید بخشی از زندگی روزانه ی خود را به این کار اختصاص بدهیم.

در برنامه ای متعادل، استراحت و خواب کافی وجود دارد.

دیر خوابیدن و کمبود خواب بر سلامت جسم و روان ما تأثیرات بدی به جای می گذارد.

کم خوابی می تواند موجب خستگی، بداخلاقی و کندی یادگیری بشود.

در برنامه ای متعادل، ساعات درس خواندن و ساعات کار کردن نیز باید به اندازه ی کافی باشد؛

یعنی فرد نه آنقدر تنبلی کند که درس یا کار را فراموش یا به آنها کم توجّهی کند و نه آ ن قدر در درس و کار غرق شود

که هیچ وقتی برای تفریح یا ارتباط با خانواده و دوستان و خویشان نداشته باشد.

تفریح و سرگرمی نیز برای انسان لازم است؛

چون باعث می شود دوباره برای فعّالیت های دیگر انرژی و نشاط پیدا کنیم.

درس چهاردهم برنامه ریزی برای اوقات فراغت مطالعات ششم ابتدایی

انسان ها، اغلب اوقات خود را برای کار یا تحصیل یا وظایف و تکالیفی که بر عهده دارند، صرف می کنند.

به اوقاتی که فرد از این کارها فارغ یا آسوده است، اوقات فراغت می گویند.

فراغت زمانی است که پس از کار یا تکالیف درسی، فرصت پیدا می کنیم

تا به فعّالیت های دلخواه خودمان مانند کارهای هنری، ورزش و بازی و سرگرمی های مفید یا آموختن مهارت های مختلف بپردازیم.

راههای استفاده از اوقات فراغت

اخلاق و معنویت

شرکت در هیئتها و مراسم مذهبی، کلاسهای انس با قرآن،
حضور در مجالس و کلاس های آموزشی دینی، امور خیریه و کمک به همنوعان مشارکت های اجتماعی دید و بازدید اقوام و دوستان، حضور در انجمن های مختلف و قبول مسئولیت های اجتماعی مانند بسیج، سازمان جوانان هلال احمر و …

 

هنر و سرگرمی

انجام دادن فعّالیت های هنری مانند طرّاحی، خطاّطی، نقّاشی، هنرهای دستی، سفالگری، نمایش، نویسندگی و موسیقی شرکت در کلاس های آموزشی هنری، بازدید از نمایشگاه های هنری، پرورش گل و گیاه، رفتن به تئاتر و سینما

سیر و سفر

زیارت مکانهای مقدّس، حرم اهل بیت(ع) و اما مزاده ها، سفر به شهرها و روستاها، بازدید از موزه ها و بناهای تاریخی، رفتن به بوستانها و گردشگاه ها، شرکت در اردوهای تفریحی و سیاحتی.

مطالعه و مهارت آموزی

مطالعه ی کتابهای سودمند، مجلّات و روزنامه ها و شرکت در کلاس های مهارت آموزی
(مانند خیاّطی، آشپزی، زبان خارجی، رایانه، تایپ و …)

بازی و ورزش

بازی و ورزش
بازی های دوستانه و محلیّ، شرکت در کلاس های ورزشی و
بد نسازی، حضور در ورزشگاه ها و تماشای مسابقات، بازی های فکری و بازی های رایان های

بازیهای قدیمی

با گذشت زمان به تدریج شیوه های گذران اوقات فراغت تغییر کرده است.
در هر دوره ی تاریخی، گروه های مختلف مردم، شیوه های متفاوتی برای اوقات فراغت خود داشته اند.

مکان های عمومی گذران اوقات فراغت

مثل : کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ، کتابخانه های مدارس ، فرهنگ سر اها و ….
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
رفتارهای مناسب در مکان های عمومی گذران اوقات فراغت
مکان های عمومی گذران اوقات فراغت به همه ی مردم متعلقّ است.
وظیفه ی ما است که در حفاظت از این مکان ها و وسایل و امکانات داخل آنها بکوشیم.

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.