مرجع تخصصی آموزش ابتدایی|اول|دوم|سوم|چهارم|پنجم|ششم|دبستان

شگفتی های برگ درس یازدهم علوم ششم ابتدایی

1

شگفتی های برگ درس یازدهم علوم ششم ابتدایی درس در یک نگاه

بر روی زمین موجودات زنده گوناگونی زندگی می کنند.

یکی از نیازهای همه این موجودات زنده نیاز به غذا و انرژی است.
منشأ غذاهای مختلفی که موجودات زنده از آنها تغذیه می کنند، گیاهان هستند.

کتاب جامع ششم سری EQ

کتاب جامع ششم سری EQ

درس‌نامه کامل + سوالات فراوان + پاسخ‌های روان
  • &#۱۰۰۰۴;
مشاهده

زیرا گیاهان سبز می توانند برای خود و دیگر موجودات زنده غذا بسازند.

برای انجام عمل غذا سازی برگ در گیاهان وجود نور خورشید، کلروفیل (سبزینه)، آب، کربن دی اکسید، مواد معدنی محلول در آب خاک ضروری است.

حاصل این عمل تولید غذا (قند)، اکسیژن و مقداری بخار آب است.

در انواع گیاهان غذای (قند)تولید شده به انواع مختلف غذاها مانند چربی ها، پروتئین ها و سایر قندها تبدیل می شود.
گاز اکسیژن در تنفس موجودات زنده مورد استفاده قرار می گیرد.

بخار آب آزاد شده نیز موجب رطوبت و لطافت هوای اطراف ما می شود.

نقشه مفهومی شگفت های برگ درس یازدهم علوم ششم ابتدایی

نقشه مفهومی درس یازدهم علوم ششم ابتدایی

اهداف شگفت های برگ درس یازدهم علوم ششم ابتدایی

۱ –  با اجرای آزمایش به کمک معلم خود به تولید نشاسته پس از عمل فتوسنتز (غذا سازی) در گیاهان پی ببرند.
۲ –  با جمع آوری اطلاعات فهرستی از انواع غذاهایی که در نتیجه عمل غذا سازی در گیاهان تولید می شود را تهیه کنند.
۳  – با گفت و گو با یکدیگر نقش گیاهان را در پاکیزه کردن هوای زمین و تأمین غذای موجودات زنده گزارش کنند.

آزمایش کنید شگفت های برگ درس یازدهم علوم ششم ابتدایی

برگ، رنگیزه های سبزی به نام سبزینه (کلروفیل) دارد. سبزینه انرژی نور خورشید را جذب می کند.

گیاهان از انرژی نور خورشید برای ساختن غذا استفاده می کنند.
برای این عمل روزنه های برگ، کربن دی اکسید را از هوا می گیرند.

ریشه ها نیز آب و موادّ محلول در آن را از خاک گرفته و به وسیله ی آوندها به برگ می رسانند.
غذا سازی گیاهان به وسیله ی انرژی نور خورشید، فتوسنتز نام دارد. فتو یعنی نور و سنتز یعنی ساختن.

نحوه انجام این آزمایشات به شرح زیر است:

اثبات ضرورت وجود نور برای فتوسنتز:

برگ یک گلدان شمعدانی را توسط کاغذ آلومینیوم بپوشانید

و به مدت ۴۸ ۲۴ ساعت ( شب ها چراغ مطالعه را روشن بگذارید) گلدان را در مقابل نور قرار دهید.

سپس کاغذ آلومینیوم روی برگ را باز کرده و آن را در بشر محتوی آب بجوشانید.

آنگاه برگ را از آب خارج کرده و در بشر کوچکی که محتوی الکل است و در داخل بشر آب بر روی چراغ الکلی قرار دارد، بجوشانید

(از حرارت غیرمستقیم استفاده می شود زیرا الکل آتش گیر است و چنانچه به طور مستقیم حرارت داده شود، شعله ور می شود )

و پس از آن برگ را از الکل خارج کرده ( در این مرحله برگ بایستی کاملاً سفید شده باشد)

و در داخل آب جوش بیندازید و پس از خارج کردن برگ از آب جوش، آن را داخل بشقابی گذاشته و بر روی آن محلول ید بریزید.

در صورتی که رنگ برگ بنفش نشود،

معلوم می شود که در نبود نور فتوسنتز انجام نشده، پس نور برای فتوسنتز لازم است.

زیرا ظهور رنگ بنفش به کمک محلول ید نشانه وجود نشاسته است

و گیاهی که فتوسنتز را به خوبی انجام داده باشد در برگ خود نشاسته ساخته است.

اثبات ضرورت کربن دی اکسید برای فتوسنتز:

بر روی پشت و روی یک برگ گیاه شمعدانی مقداری گریس یا وازلین یا هر روغن غلیظ دیگری را بمالید

و پس از گذشت یک شبانه روز برگ را از گیاه جدا کرده و پس از جوشانیدن در آب

و پس از آن در الکل به روش آزمایش بالا و استفاده از محلول ید، معلوم کنید که آیا فتوسنتز انجام شده یا خیر.

گياهان چگونه به کم کردن آلودگی هوا کمک می کنند؟

در فتوسنتز علاوه بر غذا، اکسيژن نيز توليد می شود.

اين اکسيژن از روزنه های برگ وارد هوای اطراف می شود.
موجودات زنده برای تنفس به اکسيژن نياز دارند.

اکسيژن توليد شده به وسيله ی فتوسنتز در تنفس موجودات زنده مورد استفاده قرار می گيرد

فتوسنتز با توليد اکسيژن به کاهش آلودگی هوا نيز کمک می کنند.

1 دیدگاه
  1. معصومه سلیمانی می گوید

    سلام
    عالی بود ولی اون چیزی که میخواستم رو نداشتید
    لطفا جوری هم بنویسید که جواب مشخص باشه بازم ممنون
    و این که مطالب تون بسیار عالی بود

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.