مرجع تخصصی آموزش ابتدایی|اول|دوم|سوم|چهارم|پنجم|ششم|دبستان

درس پنجم سورۀ فلق قرآن دوم ابتدایی

0 ۱۸۵

اهداف درس پنجم سورۀ فلق قرآن دوم ابتدایی

1 توانایی خواندن سورهٔ فلق
2 علاقه به زیبا خواندن سورهٔ فلق
3 آشنایی با شکلهای مختلف تنوین
4 توانایی روخوانی عبارات قرآنی دارای تنوین
5 آشنایی با این پیام قرآنی که همهٔ نعمت ها از خداوند است.
6 آشنایی با معنای کلمه های «نعمه » و «اللّٰه»
سوره ی فَلَق
بِسۡمِ اللِّٰه الرَّحۡمٰنِ الرَّ حىمِ
1 قُلۡ اَعوذُ برَبِّ الۡفَلَقِ
2 مِنۡ شَِرّ ما خَلَقَ
٣ وَ مِنۡ شَِرّ غاسِقٍ اذا وَقَبَ
۴ وَ مِنۡ شَِرّ ا لنَّفّاثاتِ فى الۡعُقَد
۵ وَ مِنۡ شَِرّ حاسِدٍ اذا حَسَدَ
بخش بخش بخوانید.
نوحٍ
قُوٍَّ ه
صِراطٍ
مُسۡتَقىمٍ
1 وَ ما تَسۡقُطُ مِنۡ وَرَقٍَه الّ ىَعۡلَمُها
2 وَ لا حَبٍَّه فى ظُلُماتِ الۡاَرۡضِ
3 وَ لا رَطۡبٍ وَ لا ىاِبسٍ
۴ الّ فی کِتابٍ مُبینٍ

پیام قرآنی درس پنجم سورۀ فلق قرآن دوم ابتدایی

وَ ما بِکُمۡ مِنۡ نِعۡمَهٍ فَمِنَ ا للِّٰه
همه ى نعمت ها را خدا به ما بخشىده است.
نِعۡمَه: نعمت
اَللّٰه: خدا

پیام قرآنی درس پنجم سورۀ فلق قرآن دوم ابتدایی
پیام قرآنی درس پنجم سورۀ فلق قرآن دوم ابتدایی

آموزش نماد تنوین
آن گاه حرف «نۡ » را به « ا « ،» اَ » و « اُ » اضافه م یکند تا دانش آموزان بخوانند. سپس آموزگار می گوید صداهای « ِ نۡ « ،» َ نۡ »
و « ُ نۡ » در قرآن به صورت « ٍ « ،» ً ا » و « ٌ » نوشته می شود. آ نگاه لوحهٔ اول درس را که ترکیب حروف با تنوین « ٍ » است،
نصب م یکند تا دانش آموزان چگونگی خواندن این تنوین را، تمرین کنند. سپس لوحهٔ سورهٔ فلق را نصب می کند و با اشارهٔ صحیح به هر یک از بخ شهای کلمات، از دانش آموزان می خواهد که کلمات را به صورت دسته جمعی و بخش بخش بخوانند.
تذکر
گاهی دانش آموزان کلمهٔ «ما » در آیهٔ دوم را مشدّد و به صورت «شَِرّ مّا » می خوانند. با نشان دادن «ما » و تشدید نداشتن آن رفع اشکال می شود.
عدم تلفّظ تشدید «ن » در عبارت «شَِرّ النِّفّاثاتِ » که با نشان دادن تشدید «نّ »، صداکشی و بخش کردن آن، این اشکال برطرف می شود.

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.