درس دوم فارسی ششم ابتدایی پنجره های شناخت

0 352

اهداف آموزشی درس دوم فارسی ششم ابتدایی پنجره های شناخت

۱ پرورش روحیهٔ ستایش پروردگار؛
۲ تأکید بر ذکر نام خداوند در آغاز هر کار؛
۳ تقویت شناخت پروردگار از راه بهره گیری از پنج حس ظاهر؛
۴ تقویت مهارت خوب گوش کردن؛
۵ تقویت مهارت خوب دیدن؛
۶ پرورش توانایی دقت و تأمل در پدیده ها.

روش های پیشنهادی تدریس درس دوم فارسی ششم ابتدایی پنجره های شناخت

۱ ارائهٔ نمونه ها
۲ دستیابی به مفهوم
۳ تحلیل شیوهٔ تفکر سازمان یافته است.

واژه آموزی درس دوم فارسی ششم ابتدایی پنجره های شناخت

به دو گروه از کلمات زیر، نگاه کنید:
علم = عالم، معلوم، معلّم، تعلیم، علوم
شهد = شاهد، مشهد، شهید، شهادت
همان گونه که می بینید، تمام واژه های ردیف اوّل در سه حرف (ع، ل، م) و همه ی کلمات ردیف دوم در سه حرف (ش، ه، د) مشترک هستند.

به این دسته از کلمه ها، که از یک ریشه و خانواده هستند، هم خانواده می گوییم.

شناخت این ویژگی به تشخیص شکل کلمات در املا به ما کمک می کند

بخوان و حفظ کن : ای مادر عزیز 

خوب خواندن شعر، بر دانش آموزان تأثیر مثبت دارد. به طور کلی شعر را باید خوب اجرا کرد

و خواندن به تنهایی برای نشان دادن تمامی زیبایی های شعر، کافی نیست.

«عباس یمینی شریف » معتقد است: «اگر کودک در برابر شعر این سه عکس العمل را داشته باشد، شعر به خوبی به او عرضه شده است:
۱ لذّت و شور و شعف
۲ کنجکاوی و اکتشاف
۳ عمیق شدن فهم و ادراک »

شعرهای «بخوان و حفظ کن » اگر به صورت گروهی خوانده شود و تقریباً در اکثر جلسات فارسی به صورت تفنّنی، جمع خوانی شود،

راحت تر حفظ خواهد شد. نوشتن شعرها و معنی آن ضرورت ندارد، بلکه درک و رساندن پیام شعر، مهم است.

به گروه های دانش آموزی باید فرصت کشف و معنا سازی بدهیم. در زنگ شعر خوانی، می توان شعر پژوهی را نیز مدّ نظر قرار داد.

بخوان و حفظ کن ای مادر عزیز 
بخوان و حفظ کن ای مادر عزیز

بخوان و بیندیش هدهد 

بخوان و بیندیش هدهد 
بخوان و بیندیش هدهد

فعالیت نگارشی بخش اول درس دوم فارسی ششم ابتدایی پنجره های شناخت

در تمرین یک منظور از ارتباط بین کلمات، همان کلمات هم خانواده است.
تمرین ۲: اضافه شدن دو کلمه به یکدیگر را در صورتی که هر دو کلمه اسم باشند، مضاف ومضافٌ الیه می گویند.

برای تشخیص دو ترکیب «مضاف و مضافٌ الیه » و « صفت و موصوف » چندراه پیشنهاد می شود :
۱- اضافه کردن « ی » نکره به پایان کلمهٔ اول، در این صورت اگر ترکیب معنادار بود «موصوف و صفت » است.
مثال : کوهی بزرگ : ( کوه بزرگ موصوف وصفت )
کوهی دماوند ( کوه دماوند مضاف و مضافٌ الیه )
۲ –  اضافه کردن علامت جمع «تر » به پایان کلمهٔ دوم، اگر ترکیب معنادار بود موصوف و صفت است. مثال :کوه بزرگ تر.

در بخش دوم کلاس، تا زمانی که دانش آموزان کُند دست به انجام دادن فعالیت های نوشتاری مشغول اند،

معلم می تواند فضای تمرین روخوانی متن درس را با رعایت لحن ها فراهم نماید.

لحن خواندن متون فارسی در ایجاد ارتباط تأثیرگذار با مخاطب، جایگاه ویژه ای دارد.

دانش آموز باید در هنگام خواندن متن، با رعایت لحن مناسب، هم کلاسی های خود را به درک درستی از محتوا برساند

تا به این ترتیب بهبود قرائت صحیح اتّفاق بیفتد. منظور از «لحن »، رعایت حسّ و حال آوایی متناسب با فضای متن است.

در این کار، توجّه به فراز و فرود آوایی، رعایت درنگ یا مکث، تکیه، کشش و گسست آهنگ کلام، نقش بسیار مهمّی دارد.

فعالیت نگارشی  بخش دوم درس دوم فارسی ششم ابتدایی پنجره های شناخت

از دانش آموزان خواسته شده است تاجای خالی کلمات را با حروف ربط و اضافه کامل کنند.

«حرف » کلمه ای است که خود به خود معنی مستقلی ندارد اما برای پیوستن و نسبت دادن اجزای یک جمله به یکدیگر به کار می رود که در این صورت «حرف اضافه » خوانده می شود.

یا برای ربط دادن دو کلمه یا دو جمله به یکدیگر به کار می رود، که در این صورت «حرف ربط » است.

یا برای تعیین مقام کلمه در جمله آورده می شود که در این صورت به آن «حرف نشانه » می گویند.

 

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.