مرجع تخصصی آموزش ابتدایی|اول|دوم|سوم|چهارم|پنجم|ششم|دبستان

درس دوازدهم فارسی ششم ابتدایی دوستی _ مشاوره

3

اهداف درس دوازدهم فارسی ششم ابتدایی دوستی _ مشاوره

آشنایی با نمونه هایی فاخر از نثر کهن؛
تقویت علاقه مندی به سنت مشورت در امور؛
گسترش دامنه اطلاعات، پیرامون دوست و دوست یابی؛
شناخت اهمیت دوستی و دوست یابی؛
شناخت ترکیب های نو در واژه آموزی؛
تقویت مهارت های زندگی.

نکات مهم درس درس دوازدهم فارسی ششم ابتدایی دوستی _ مشاوره

گزیدن دوست خوب و نیز « مشورت در کارها » از جملهٔ آداب زندگی به شمار می رود.

کتاب جامع ششم سری EQ

کتاب جامع ششم سری EQ

درس‌نامه کامل + سوالات فراوان + پاسخ‌های روان
  • &#۱۰۰۰۴;
مشاهده

از این رو درس « دوستی » آغازگر مناسبی برای شروع فصل « آداب زندگی » است.

پیام کلی درس درس دوازدهم فارسی ششم ابتدایی دوستی _ مشاوره

اهمیت دوست و دوست یابی و فواید مشورت کردن.

درک مطلب درس دوازدهم فارسی ششم ابتدایی دوستی _ مشاوره

با مردمانی که با تو راه دوستی روند و نیم دوست باشند نیکویی وسازگاری کن:
با افرادی که با تو دوست اند، هر چند که دوستی شان کامل و تمام نباشد به خوبی و نیکویی رفتارکن.
نیم دوست:

کسی که در دوستی کامل نیست.
مشاورت کردن در کارها از قوی رٴایی مردم باشد و از تمامی عقلی و پیش بینی:
مشورت در کارها و هم فکری با دیگران نشانهٔ استواری اندیشه و خردمندی و آینده نگری انسان است.
قوی رأی: آنکه دارای اندیشه ای نیرومند است.

تمام عقل: کسی که عقل کامل دارد.
پیش بینی: در اینجا به معنی آینده نگری است.
یکی را خاطر تیزتر باشد و در کارها زودتر تواند دید و یکی کند فهم باشد :
برخی از افراد در کارها تیز بین و نکته سنج هستند و برخی کند ذهن و دیرباب اند و پیوسته از دیگران عقب ترند.

تدبیر ده تنه چون زور ده مرده باشد:
اگر مردی از مشورت ده نفر بهره گیرد به اندازهٔ ده مرد زورمند است.
در این عبارت تدبیر ده تنه به زور ده مرده، مانند شده است.
منظور از عبارت « مرد اگر بی برادر باشد به که بی دوست » چیست ؟
ارزش دوست خیلی والاتر از برادر تنی است و دوست واقعی بسیار ارزش دارد.
در دستور زبان فارسی کهن هرگاه حرف (که) پس از صفت تفضیلی (به = بهتر) بیاید به معنای حرف اضافه (از) به کار می رود.
بنابراین (به که) یعنی بهتر از.

٭ مفعول:

به کسی یا چیزی گفته می شود که کار برروی آن واقع می شود.

به عبارت دیگر، مفعول پذیرندهٔ کار است. مثال: دانش آموزان غزل را به صورت گروهی خواندند.

مثال دیگر: نباید سخن دیگری را به سخن خود قطع کند.
مفعول در جواب «چه کسی را » و «چه چیزی را » می آید.
نشانۀ مفعول: معمولاً بعد از مفعول حرف «را » می آید، مانند:
دهان را فراخ باز نکند ( «دهان » مفعول، «را » نشانهٔ مفعول).

مثال دیگر:

دست و جامه را آلوده نکند («دست و جامه »: مفعول، «را »: نشانهٔ مفعول)
٭ فعل: فعل بر انجام دادن کار یا داشتن حالت یا روی دادن امری دلالت می کند.
فعل دارای سه زمان است: گذشته، حال، آینده (گفتم، می گویم، خواهم گفت).
مانند: چیزی را که از غیر او پرسند جواب نگوید (پرسند و نگویند: فعل).

بخوان و حفظ کن درس دوازدهم فارسی ششم ابتدایی دوستی _ مشاوره

بخوان و حفظ کن شیر خدا
بخوان و حفظ کن شیر خدا

نکاتی پیرامون شعر شیر خدا: قالب این شعر مثنوی است و توسط استاد شهریار در مدح حضرت علی (ع ) سروده شده است.

مهم ترین اثر شهریار منظومهٔ حیدر بابایه سلام (سلام به حیدربابا) است

که از شاهکارهای ادبیات ترکی آذربایجانی به شمار می رود و شاعر در آن از اصالت و زیبایی های روستا یاد کرده است.
شهریار در سرودن انواع گونه های شعر فارسی، مانند قصیده، مثنوی، غزل، قطعه، رباعی و نیزشعر نیمایی تبحر داشته است.

از جمله غزل های معروف او می توان به «علی ای همای رحمت » و«آمدی جانم به قربانت » اشاره کرد.

شهریار نسبت به علی بن ابیطالب (ع) ارادتی ویژه داشت.

از آثار شهریار م یتوان به موارد زیر اشاره کرد:
گزیدهٔ غزلیات
منظومهٔ حیدر بابا
گزیدهٔ اشعار ترکی
وی سرانجام پس از هشتاد و سه سال زندگی شاعرانهٔ پربار در ۲۷ شهریور ماه ۱۳۶۷ هجری شمسی درگذشت

و بنابر وصیت خود در مقبرة  الشعرای تبریز به خاک سپرده شد.

در ایران روزدرگذشت این شاعر معاصر را «روز شعر و ادب فارسی » نام گذاری کرده اند.

 

3 دیدگاه ها
  1. عبدی می گوید

    سلام یک سوال داشتم تمرین نگارش ص۷۷ ششم دبستان
    نوشته
    همی +رفت -برفت
    به نظر شما اشتباه نیست تا جایی که من میدونم همی در فعل های امری به جای ب ولی در دیگر فعل ها به جای می استمرار به کار میرود.اگه امکان داره این را نگاه کن ممنون میشم.

  2. admin می گوید

    سلام دوست عزیز
    همی می تواند چندین کاربرد داشته باشد.که در تمرین صفحه ۷۷ مقصود کاربرد دوم آن است.همی+روم=اینک بروم یا همین حالا بروم.
    ۱. همچنین.
    ۲. اینک.
    ۳. همیشه؛ پیوسته.
    ۴. بر سر فعل ماضی و مضارع می‌آید و دلالت بر استمرار می‌کند: همی‌رفت، همی‌گفت، همی‌رود.
    ۵. بر سر فعل امر می‌آید و دلالت بر تٲکید می‌کند: همی‌رو.

  3. ufjchf می گوید

    میشه که ترکیبات هم مشخص کنید؟

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.