مرجع تخصصی آموزش ابتدایی|اول|دوم|سوم|چهارم|پنجم|ششم|دبستان

جمع و تفریق فرآیندی دو عدد دو رقمی ریاضی پنجم

0

مقدمه جمع و تفریق فرآیندی دو عدد دو رقمی

با تغییر کتب درسی مبحث جدیدی در ریاضیات وارد شد

به نام جمع و تفریق فرآیندی که زیربنای آن از پایه ی دوم ابتدایی و فصل دوم کتاب ریاضی پنجم (جمع و تفریق اعداد دو رقمی) پایه ریزی می شود.

کتاب ریاضی پنجم سری کارپوچینو

درس‌نامه‌ای چکیده، انواع مختلف سؤال (چهارگزینه‌ای، جای خالی، درست یا نادرست،انتخاب کنید، پرسش‌های مفهومی، تکمیل جدول و سؤالات تشریحی)
  • &#۱۰۰۰۴;چند دوره امتحان نوبت اول و دوم
مشاهده

بر خلاف سالهای گذشته که در مبحث جمع و تفریق با انتقال، خیلی سریع به ارائه ی تکنیک می پرداختیم،

در جمع و تفریق فرآیندی نیازی به ارائه ی تکنیک انتقال از دهگان به یکان در تفریق و یا باالعکس در جمع نیست.

به جای انتقال می توان با روشهای مختلف در جمع و تفریق فرآیندی به جواب رسید. با استفاده از:
وسایل، انگشت، چوب خط، محور، شکل، به صورت ذهنی و بهترین راه کمک گرفتن از جدول اعداد و حرکت رو به پایین و رو به جلو در جمع؛ رو به بالا و رو به عقب در تفریق است.

 

معنی و مفهوم فرآیند جمع و تفریق فرآیندی دو عدد دو رقمی

به معنی « پیش رفتن » و پیشرفت گام به گام به سوی هدفی  به طور خلاصه، اصطلاح « روند »یعنی تغییر مرحله به مرحله به سمت یک هدف معین.

فواید جمع و تفریق فرآیندی:

۱. سرعت محاسبات را بالا می برد.
۲. درک کاملتر از مفهوم عدد ارائه می دهد.
۳. برای دانش آموزان مأنوس تر است.
۴. دانش آموزان شمارش رو به جلو و رو به عقب را بهتر یاد می گیرد.
۵. قدرت محاسبهی ذهنی در جمع و تفریق را پرورش می دهد.

 

آموزش جمع و تفریق فرآیندی دو عدد دو رقمی:

دانش آموز ابتدا عدد بالایی را به عنوان یک کل در نظر گرفته و با دهگان عدد پایینی داخل یک خط بسته می گذارد.

سپس عدد بالایی را در جدول اعداد پیدا کرده و به علامت جمع یا تفریق دقّت می کند.
اگر علامت جمع بود طبقه طبقه ستون را رو به پایین می افتد

و اگر تفریق بود طبقه طبقه ستون را روبه بالا می رود و عدد مورد نظر را پیدا کرده و زیر مساوی می نویسد.
بعد یکان عدد دوم را زیر یکان عددی که زیر مساوی نوشته بود می نویسد،
حال با توجه به علامت، اگر علامت جمع بود رو به جلو حرکت می کند

و اگر علامت تفریق بود رو به عقب حرکت می کند و پس از پیدا کردن عدد، آن را زیر مساوی می نویسد.
نکته ی اوّل:
دانش آموز حتماً باید گسترده نویسی را بلد باشد
تا بتواند عدد پایینی را گسترده کند و جایگاه یکان و دهگان در جدول ارزش مکانی را بداند.
نکته ی دوم:
زیر هم نویسی در اینجا خیلی مهم است که دانش آموز یکان را زیر یکان و دهگان را زیر دهگان بنویسد.
در غیر این صورت دچار مشکل می شود.

جمع و تفریق فرآیندی دو عدد دو رقمی
جمع و تفریق فرآیندی دو عدد دو رقمی

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.