تمام مطالب دسته بندی: روش تدریس
روش های آسان و فوری ایجاد انگیزه در دانش آموزان

روش های آسان و فوری ایجاد انگیزه در دانش آموزان

اصول مرتبط با ایجاد انگیزه در دانش آموزان یادگیری باید هدفی را دنبال کند. معلمان و دانشآموزان با همکاری یکدیگر، اهداف بلندمدتی را برای خود و کلاس درس خود تعیین نمایند؛ به دلیل اینکه فعالیت ها و کارهای کلاسی با زندگی دانش آموزان در ارتباط است و بر اساس اهداف دانش آموزان، توسط آنها انجام می گیرد. دانش آموزان نیازمند مهارت ها، آگاهی و دانش ضروری جهت تکمیل و به انجام رساندن فعالیت های کلاسی و دستیابی به اهداف خویش هستند. باید به دانش آموزان در دستیابی به اهداف کوتاه مدت به منظور توسعه توانایی ها کمک شود که آنها برای موفقیت و کامیابی به کمک معلمان احتیاج دارند. جهت گیری های معین و مشخص، دامنه اختیارات و توانایی های […]

راهکارهای مدیریت کلاس درس کنترل بی نظمی ها

راهکارهای مدیریت کلاس درس کنترل بی نظمی ها

۱٫ اصول انضباطی در کلاس تعیین کنید اطمینان حاصل نمودن از اینکه همه دانش آموزان همواره در کلاس از ایمنی برخوردار هستند، باید در برنامه های کاری شما در اولویت قرار گیرد. تا آنجا که امکان دارد، از بدرفتاری با دانش آموزان بپرهیزید. شما می توانید این کار را از طریق آگاهی یافتن از هر آنچه که در هر لحظه در کلاس رخ می دهد، به طور دقیق انجام دهید. شما باید کنترل مشکلات انضباط کلاس ( کنترل بی نظمی ) را خود به تنهایی برعهده بگیرید. تنها در موراد خاص و جدی، دانش آموزان را به دفتر و یا مسئولان انضباطی ارجاع دهید. به طور مداوم و واقع بینانه، دانش آموزان را مجاب به رعایت و اجرای قوانین، خط […]

راهکارهای مدیریت کلاس درس جلوگیری از سوء رفتارها

راهکارهای مدیریت کلاس درس جلوگیری از سوء رفتارها

پیش اقدامات احتیاطی مدیریت کلاس درس به منظور جلوگیری از سوء رفتار دانش آموزان ۱٫ همواره در برخورد با سوء رفتار آماده باشید. از دلیل بدرفتاری دانش آموزان مطلع شوید. اگر شما دلایل بدرفتاری دانش آموزان را کشف کنید، در این صورت پیشگیری از بروز بدرفتاری در بین دانش آموزان از جانب شما به عنوان یک معلم آسانتر خواهد بود. با تشخیص اینکه چه عاملی موجب بروز بدرفتاری در دانش آموزان است، شما رافع مسائل و مشکلات موجود در کلاس خواهید بود. ۲٫ با استفاده از راهبردها، از بروز بدرفتاری جلوگیری کنید. دانش آموزان را به انجام کارها و فعالیتهای کلاس (مدیریت کلاس درس)  تشویق کنید تا به سوء رفتار. شما می توانید این کار را از طریق فعالیتهای یادگیری […]

راهکارهایی برای بهبود ریاضی دانش آموزان

راهکارهایی برای بهبود ریاضی دانش آموزان

بخش اول بهبود ریاضی دانش آموزان 📌 ۱_ برای بهبود ریاضی دانش آموز، ابتدا باید ببینیم او با مفاهیم، مهارت ها و حل مساله آشنا هست یا خیر؟ 🔘بعد از آن در مواردی که دانش آموز مشکل دارد، شروع به تمرین و بازپروری می کنیم. 🔘 مفاهیم ریاضی مانند آجرهای یک دیوار هستند و کودک باید مفاهیم و مهارتهای لازم و پیش زمینه را یاد گرفته باشد. در صورت نیاز، شما باید به پایه های قبل برگردید و مجدد آموزش را شروع کنید. و بعد در کنار آموزش، دانش آموز را به استفاده از تمام حواس برای یادگیری ترغیب کنید . 👈مثلا برای شمارش علاوه بر شمردن زبانی، چوب خط یا نقاشی بکشد ، از وسایل استفاده کند ، روی […]

دلیل انجام تکلیف شب به دانش آموزان چیست ؟

دلیل انجام تکلیف شب به دانش آموزان چیست ؟

دلیل انجام تکلیف شب به دانش آموزان چیست ؟ خوب دوستان عزیز قرار بود امروز و روزهای بعد که تعیین میشه کمی درباره انواع تکلیف و املا و انشا صحبت بشه و در نهایت جمع بتدی بشه و بصورت یک فایل یا کتابچه ارائه بشه! اول کمی درباره تکلیف صحبت کنیم: چیزی که به عنوان تکلیف به دانش آموز داده می شود حجم تکالیف نباید باعث خستگی و کسالت دانش آموز شود هدف از انجام تکالیف معلوم باشد تکالیف را جذاب کنید چند نکته ی مهم در بررسی تکالیف درسی: ۱-کنترل تکالیف در حضور دانش آموز باشد. ۲-در ارائه ی بازخوردها لازم است ابتدا نکات مثبت کار بیان وسپس نکات مورد اشکال گوشزد شود. ۳- بهتر است قبل از هرقضاوتی […]

چه طور ریاضی به دانش آموزان ابتدایی آموزش دهیم؟

چه طور ریاضی به دانش آموزان ابتدایی آموزش دهیم؟

زمانی تاکید کتابهای درسی ریاضی بیشتر بر توانایی انجام محاسبات بود در رویکرد جدید ضمن توجه به این هدف تاکید اصلی بر پرورش قوه تفکر و تعقل و رشد توانایی حل مسئله است بنابر این توجه داشته باشید که کتاب های درسی جدید تغییر کرده است دانش آموزان نیز ، دانش آموزان گذشته نیستند یعنی دوضلع آموزش تغییر یافته است و تغییر نگرش و روش همکاران محترم به عنوان ضلع سوم مثلث آموزش ضروریست دیدگاه مولفین کتاب های ریاضی  علاقه مندی لذت آفرین شادی بخش تنوع راه حل و مهارت حل مسئله پس به دنبال راه حل خاص یا فرمول نباشید اصولا در ریاضیات نباید چیزی را حفظ کرد بلکه باید راه رسیدن به آن را باید آموخت دانش آموزان […]

چرا دانش آموزان به مدرسه علاقه مند نیستند؟

چرا دانش آموزان به مدرسه علاقه مند نیستند؟

اگر نگاهی به تقویم انداخته باشید متوجه شوید که آغاز سال تحصیلی جدید  عملا از سوم مهر ماه است وسال تحصیلی دیرتر شروع می شود و دانش آموزان از آن به عنوان یک “شانس بزرگ” یاد می کنند حال این سوال  بوجود می آید چرا دانش آموزی که بیش از ۱۰۰ روز دور از فضای مدرسه و درس ( البته نه آموزش) بوده است چنین استدلالی دارد ؟ ��� پاسخ ��� اندکی تأمل اولیاء گرامی و عزیزان همراه،اگر بچه ها را آماده حضور در مدرسه می کنید. بچه هایی که  بیش از ۱۰۰ روز است که مدرسه نیامده اند. باز هم پس از سپری شدن این مدت علاقه ای به آن نشان نمی دهند این گویای حقیقتی تلخ است . […]

روش تدریس الگوی آموزشی پیش سازمان دهنده

روش تدریس الگوی آموزشی پیش سازمان دهنده

اهداف کلّی الگوی آموزشی پیش سازمان دهنده: ۱ معلّم اهداف، مفاهیم و اصول جدیدتری را به دانش آموز بشناساند. ۲ معلّم یادگیری معنی دار را با پیوند دانش ها، مهارت ها و نگرش های تازه با ساخت شناختی فرد ایجاد کند. ۳ معلّم الگوی پیش سازمان دهنده را برای تقویت، تثبیت و تعمیق ساخت شناختی دانش آموزان تدوین کند. پایه و اساس الگوی آموزشی پیش سازمان دهنده: اساس این الگو را نظریهٔ معنی دار آزوبل تشکیل می دهد. در این الگو ساخت شناختی و تغییراتی که در اثر یادگیری در آن صورت می گیرد، زیر مبنای اصلی یادگیری به شمار می رود. منظور از ساخت شناختی، مجموعهٔ اطّلاعات، مفاهیم، اصول و تعمیم های سازمان یافته ای است که دانش آموز […]