مرجع تخصصی آموزش ابتدایی|اول|دوم|سوم|چهارم|پنجم|ششم|دبستان

درس ۱۲ مطالعات سوم ابتدایی درست مصرف کنیم

0

انتظارات یادگیری درس ۱۲ مطالعات سوم ابتدایی درست مصرف کنیم:

انتظار می رود دانش آموزان بتوانند:
دربارهٔ راه های مصرف درست اظهارنظر و این راه ها را بیان کنند.

در زندگی واقعی  از اسراف پرهیز و به صرفه جویی و قناعت تمایل داشته باشند.
به پس انداز عادت کنند و بودجه خانواده را برای خرید وسایل موردنیاز خود درنظر بگیرند.
پس از غذاخوردن، خدا را شکر کنند و نسبت به منابع به عنوان نعمت های خداوند بنگرند.

کتاب جامع سوم سری EQ

درس‌نامه کامل + سوالات فراوان + پاسخ‌های روان
  • &#۱۰۰۰۴;مورد تایید آموزش و پرورش
مشاهده

آموزش درس ۱۲ مطالعات سوم ابتدایی درست مصرف کنیم

آماده کنید درس ۱۲ مطالعات سوم ابتدایی

با توجه به درس قبل تعریف منابع و نیاز روزافزون انسان ها به این منابع را مجدداً مرور کنید

و سپس نتیجه بگیرید که این منابع نعمت های خداوند هستند و ما باید از منابع حفاظت و برای این منظور درست مصرف کنیم.

از دانش آموزان بخواهید مطالب و تصاویر چهار کادرکتاب شامل صرفه جویی، اسراف،پس انداز، خرید به اندازهٔ بودجه را خودشان بخوانند

و با زندگی خود تطبیق دهند و ببینند موارد مشابه در زندگی آنها وجود دارد یا نه؟

به دانش آموزان فرصت مشاهده و مطالعه مطالب و تفکر بدهید.

[Stellar_video_player id=”27″]

آموزش دهید درس ۱۲ مطالعات سوم ابتدایی

از هر گروه یا چند دانش آموز بخواهید تصاویر کادر را صرفه جویی می کنیم را توضیح دهند.

بعد بپرسید: آیا شما هم تاکنون در مصرف چیزی صرفه جویی کرده اید؟ چگونه؟

اجازه بدهید دانش آموزان به ویژه اگر در روپوش و کیف و لوازم التحریر و امور مربوط به مدرسه قناعت کرده اند در کلاس تعریف کنند.

توجه کنید که این بخش باید به خوبی آموزش داده شود و هدف اصلی آن فرهنگ سازی برای موضوع قناعت و صرفه جویی است که از اهم آموزه های دینی ما می باشد.

دانش آموزان باید بتوانند با افتخار از قناعت خود دفاع کنند و تحت تأثیر فشار هنجاری همسالان نباشند.

از گروه بعدی بخواهید تصاویر کادر  ٢ اسراف نمی کنیم را توضیح دهند.

بحث مربوط به اسراف را با آموزه های قرآنی که بچّه ها قبلاً خوانده اند پیوند دهید.

از بچّه ها بخواهید نمونه هایی از اسراف در خانه و مدرسه را مثال بزنند.

برای مثال کندن ورق های دفتر، اتلاف تغذیه ای که در مدرسه داده می شود، زیاد غذا کشیدن در خانه، زیاده روی در مصرف آب و برق و …

به این ترتیب فعالیت شماره ٢ رابا کمک آنها پاسخ دهید.

اسراف یعنی زیاده روی و آیات قرآن دربارهٔ نکوهش اسراف و تبذیر و ارزش و جایگاه میانه روی فراوان است.

دربارهٔ اینکه برای نعمت های خدا باید شکرگزار باشیم و این شکرگزاری هم به زبان، و هم در عمل یعنی استفاده درست از نعمت ها، توضیح دهید. استفاده درست به حفاظت از منابع منجر می شود.

فعالیت ٣ درس ۱۲ مطالعات سوم ابتدایی

در فعالیت ٣ دانش آموزان را ترغیب کنید که حتماً پس از صرف غذا، خدا را شکر بگویند.

باتوجه به محل زندگی از آنها بخواهید این شکرگزاری را به زبان محلی خود نیز بیان کنند.

در مرحله بعد با توجه به تصویر کادر باید موضوع خرید به اندازهٔ بودجه و انتخاب بین چندکالا را آموزش دهید.

از دانش آموزان بخواهید تصور کنند قرار است به خرید بروند روی یک کاغذ فهرستی از چیزهایی که نیاز دارند بنویسند.

پس از آن که همه این کار را انجام دادند بگویید شما می توانید فقط ٤ قلم را انتخاب کنید حالا در فهرست خودتان بقیه اقلام را که کمتر به آنها نیاز دارید خط بزنید.

از دانش آموزانی که عادت به پس انداز دارند بخواهید درباره این کار خود در کلاس توضیح دهند.

به منظور عملی نمودن بحث فعالیت شماره ٢ به کار ببندیم را برای بچّه ها توضیح دهید

و از آنها بخواهید به سلیقه خود یک قلک درست کنند و از امروز تا یک زمان معین مقداری از پول توجیبی ایشان را پس انداز کنند

و در آن زمان معین برای مثال عید نوروز با پولی که پس انداز کرده اند کالای موردعلاقه خود را تهیه کنند.

این فعالیت جنبه خلاقیتی دارد و از آنجا که ممکن است همه دانش آموزان علاقه مند یا توانمنددر زمینه کاردستی نباشند،

از کسانی که تمایل به انجام کار ندارند بخواهید قلک آماده بخرند.

در آخرین بخش تدریس داستان یک تصمیم خوب را با صدای بلند و آهنگ مناسب بخوانید

و پرسش های مربوط به آن را در کلاس به بحث و گفت وگو بگذارید.

متأسفانه اسراف در کاغذ که مساوی است با قطع درختان بیشتر یکی از عادات نامطلوب و رایج در بین دانش آموزان است که باید تغییر یابد.

به پایان ببرید درس ۱۲ مطالعات سوم ابتدایی

به منظور جمع بندی از درس، یکبار دیگر راهکارهای درست مصرف کردن را مرور و نتیجه گیری کنید

که مصرف درست، حفاظت از منابع و شکرگزاری از نعمت های خداوند است.

تغییر در نگرش و رفتار دانش آموزان را در طی سال مشاهده و پیگیری نمایید.

سپس به منظور ارائه تکلیف پایانی، از آنها بخواهید فعالیت شماره ١ کاربرگه را انجام بدهند.

دانش آموزان باید پیشنهادات خود را روی یک برگه کاغذ بنویسند، در کلاس بخوانند و سپس به شما تحویل دهند.

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.