تمام مطالب دسته بندی: مطالعات اجتماعی ششم
فصل هشتم پوشاک ما مطالعات ششم ابتدایی

فصل هشتم پوشاک ما مطالعات ششم ابتدایی

درس پانزدهم انواع لباس مطالعات ششم ابتدایی گروه های مختلف اجتماعی و شغلی نیز لبا س های بخصوصی به تن می کنند. لباس های این گروه ها بسته به کار و نقش آنها در اجتماع، متفاوت است. ما می توانیم از روی لباس این گروه ها پی ببریم که شغل و حرفه ی این افراد چیست یا چه خدمتی به اجتماع می کنند. آب و هوا و انواع لباس پوشاک مردم در نواحی مختلف آب و هوایی از نظر شکل، جنس و رنگ با هم فرق می کند. در سال های گذشته خواندید که در کشور عزیز و پهناورمان ایران، تنوّع آ ب و هوایی وجود دارد؛ یعنی نوع آب و هوا در همه جا یکسان نیست. در بعضی جاها آب و […]

فصل دوازدهم آزادی خرمشهر مطالعات ششم ابتدایی

فصل دوازدهم آزادی خرمشهر مطالعات ششم ابتدایی

درس بیست و سوم خرّمشهر در چنگال دشمن مطالعات ششم ابتدایی روز ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ در حالی که مردم به زندگی خود مشغول بودند و دانش آموزان و خانواده هایشان برای شروع سال تحصیلی آماده می شدند، ناگهان صداهای مهیبی همه را وحشت زده کرد. هواپیماهای عراقی در آسمان خرّمشهر و تعدادی دیگر از شهرهای ایران ظاهر شدند و بمبهای خود را بر سر مردم فرو ریختند. به نقشه توجّه کنید. همان طور که می بینید، پس از حمله ی هواپیماهای عراقی به بعضی از شهرهای کشور، هجوم زمینی ارتش این کشور نیز به سرزمین جمهوری اسلامی آغاز شد . این حملات سر آغاز جنگ تحمیلی و هشت سال دفاع مقدّس مردم ایران در مقابل دشمنان بود. علّت های حمله ی نظامی […]

فصل یازدهم ایستادگی در برابر بیگانگان مطالعات ششم ابتدایی

فصل یازدهم ایستادگی در برابر بیگانگان مطالعات ششم ابتدایی

فصل یازدهم ایستادگی در برابر بیگانگان مطالعات ششم ابتدایی درس بیست و یکم استعمار چیست؟ مطالعات ششم ابتدایی تغییر و تحول در اروپا در درس های گذشته خواندید در دور های که مسلمانان در عصر شکوفایی علم و فرهنگ زندگی می کردند، اروپاییان در عصر تاریکی به سر می بردند. به تدریج تغییر و تحوّلاتی در اروپا به وجود آمد و  اروپاییان قدرتمند شدند. راستی چه عواملی موجب قدرتمندی آنها شد؟ ١  – علوم و فنون از جهان اسلام به اروپا انتقال یافت. حدود چهار قرن پیش، تجارت و داد و ستد میان اروپاییان و مسلمانان گسترش یافته بود. اروپاییان از طریق دریای مدیترانه و شمال آفریقا، محصولاتی نظیر شکر، قهوه، کاغذ، قطب نما، داروی گیاهی و ادویه را از مسلمانان خریداری […]

فصل دهم ایران و همسایگان مطالعات ششم ابتدایی

فصل دهم ایران و همسایگان مطالعات ششم ابتدایی

درس نوزدهم همسایگان ما مطالعات ششم ابتدایی تعیین مرز کشورها بین کشو رها نیز مرز وجود دارد. مرز، خطّ مشخّصی است که کشوری را از کشور دیگر جدا می کند. برای تعیین مرز، ابتدا کشو رها بر سر خطوط مرزی به توافق می رسند و میان خود خطوطی را معیّن می کنند؛ سپس نقشه کش ها با دقّت نقشه هایی از مرزها ترسیم می کنند. در مرحله ی بعد طبق آن نقشه، روی زمین در محل خطوط مرزی علامت گذاری می کنند. این علامت ها معمولاً میله ها یا تیرک هایی است که در زمین فرو می کنند. در بعضی از مناطق مرزی، پاسگاه های مرزی مستقر می شوند. در این پاسگاه ها، افرادی مشغول دیده بانی و حفاظت از مرزها هستند […]

فصل نهم دریاهای ایران مطالعات ششم ابتدایی

فصل نهم دریاهای ایران مطالعات ششم ابتدایی

درس هفدهم ویژگی های دریاهای ایران مطالعات ششم ابتدایی ایران از شمال و جنوب به دریاها دسترسی دارد. دریاها گودال های پر از آبی هستند که به اقیانوسها راه دارند. اقیانوسها پهنه های بسیار بزرگ آبی کره ی زمین هستند. دریای خزر دریای خزر در واقع یک دریاچه است؛ امّا به آن دریا می گویند آیا می دانید چرا؟ دریای خزر در طول تاریخ، نام های گوناگونی مانند دریای گیلان، دریای مازندران، دریای قزوین و دریای گرگان و … داشته است. در نقشه های خارجی این دریا کاسپین نامیده می شود. عمق دریای خزر در نواحی شمالی آن بسیار کم است به طوری که در بعضی نواحی به کمتر از ١٠ متر می رسد امّا در نواحی جنوبی نزدیک به ایران، عمق […]

فصل هفتم اوقات فراغت مطالعات ششم ابتدایی

فصل هفتم اوقات فراغت مطالعات ششم ابتدایی

درس سیزدهم برنامه ی روزانه ی متعادل مطالعات ششم ابتدایی نمودار زندگی روزانه شاید تا به حال این ضرب المثل را شنیده باشید که  «وقت طلاست » منظور از این عبارت چیست؟ زندگی انسان، مدّت زمانی است که در اختیار دارد. این زمان به ثانیه ها و روزها و هفته ها و سالها تقسیم شده است که در اصطلاح به آن « اوقات » یا «وقت »  می گوییم. چگونه نمودار زمانی زندگی روزانه را ترسیم کنیم؟ یک شبانه روز چند ساعت است؟ یک دایره رسم، و آن را به ۲۴ قسمت مساوی تقسیم کرده ایم. هر قسمت نشا ن دهنده ی یک ساعت است. برنامه ی متعادل در برنامه ای متعادل، استراحت و خواب، درس خواندن، عبادت کردن و تفریح و سرگرمی به اندازه ی کافی وجود […]

فصل ششم سفری به اصفهان مطالعات ششم ابتدایی

فصل ششم سفری به اصفهان مطالعات ششم ابتدایی

درس یازدهم اصفهان، نصف جهان مطالعات ششم ابتدایی گردش در اصفهان شهر اصفهان، مرکز استان اصفهان است. شهر اصفهان در کوهپایه های زاگرس قرار دارد و رود زاینده رود از وسط آن عبور می کند. جمعیت شهر اصفهان حدود دو میلیون نفر است. این شهر بعد از تهران و مشهد پرجمعیت ترین شهر ایران است. نقشه ی گردشگری، نقش های است که روی آن، مکان های دیدنی و آثار تاریخی نشان داده می شود. اهمّیت شهر اصفهان در دوره های مختلف تاریخی آثار تاریخی نشان می دهد که شهر اصفهان از گذشته های دور اهمّیت داشته است. در دوره ی اسلامی، این شهر چندبار در زمان های مختلف به پایتختی انتخاب شده است؛ امّا اوج شکوفایی شهر اصفهان به دوره […]

فصل پنجم پیشرفت علوم و فنون در دوره ی اسلامی مطالعات ششم ابتدایی

فصل پنجم پیشرفت علوم و فنون در دوره ی اسلامی مطالعات ششم ابتدایی

ظهور و گسترش اسلام دین اسلام از سرزمین عربستان طلوع کرد. پیامبر گرامی اسلام، حضرت محمّد (صلی اللهّٰ علیه وآله) پس از هجرت از مکهّ به مدینه، حکومت اسلامی تشکیل دادند و از آن زمان به بعد دعوت به اسلام هر روز با استقبال بیشتری روبه رو شد و گسترش یافت. پس از رحلت پیامبر (ص)، مسلمانان، اسلام را در خارج از شبه جزیره ی عربستان گسترش دادند و در هر دوره سرزمین های زیادی از جمله ایران را به قلمرو اسلامی افزودند و بسیاری از کشورهای قدرتمند آن روز را به تصرف درآوردند. شکوفایی علوم و فنون دین اسلام بین ملّت های مختلف با فرهنگها و آداب و رسوم متفاوت گسترش یافت. مسلمانان تحت تأثیر قرآن و آموزه های […]

فصل چهارم ایران و منابع انرژی مطالعات ششم ابتدایی

فصل چهارم ایران و منابع انرژی مطالعات ششم ابتدایی

طلای سیاه درس هفتم مطالعات ششم ابتدایی منابع انرژی سه گروه عمده انرژی : سوخت های فسیلی، انرژی های نو و انرژی هسته ای به زغال سنگ، نفت و گاز و مشتقات آنها نظیر گازوئیل و بنزین، سوخت های فسیلی می گویند. سوخت های فسیلی کشور ما از بزرگترین دارندگان منابع نفت و گاز در جهان است. سوخت های فسیلی چون نفت و گاز، میراث طبیعی هستند و میلیون ها سال طول می کشد تا این منابع در زیرزمین تشکیل شوند. بیشتر دانشمندان معتقدند نفت از انباشته شدن بقایای جانوران و گیاهان در کف دریاهای قدیمی به وجود آمده است. این مواد بین لایه های رسوبی قرار گرفته و بر اثر گرما و فشار زیاد و تغییرات شیمیایی طیّ میلیون ها […]

فصل سوم کشاورزی در ایران مطالعات ششم ابتدایی

فصل سوم کشاورزی در ایران مطالعات ششم ابتدایی

عوامل موثرّ در کشاورزی درس پنجم مطالعات ششم ابتدایی ما بخش عمده ای از غذای خود را از راه کشاورزی به دست می آوریم. کشاورزی سه مرحله ی عمده دارد: کاشت،داشت و برداشت. چه عواملی در کشاورزی مؤثرّند؟ ١  – عوامل طبیعی ۲ –  عوامل انسانی عوامل طبیعی خاک همه ی زمینها قابل کشت نیستند. بخشی از کشور ما را کو ه های بلند و مرتفع پوشانده است. زمینهای پرشیب و سنگلاخ برای کشاورزی مناسب نیستند. خا کهای آهک ی یا نمکی در نواحی خشک، استعداد کشاورزی ندارند. امّا از دشتهای هموار یا جلگه ها که خاکهای آبرفتی و حاصل خیز دارند، می توان محصول فراوان به دست آورد. آب و هوا هر محصول با یک نوع شرایط آ ب و […]

1 2