تمام مطالب دسته بندی: مطالب آموزشی
بایسته های آموزشی برای درست نویسی (املا)

بایسته های آموزشی برای درست نویسی (املا)

املا یا دیکته تلاشی است برای درست نوشتن. در املا، دانش آموز م یآموزد که چگونه درست، خوانا و زیبا بنویسد. در شیو ه های نوین آموزشی، املا تنها وسیل های برای صحیح نوشتن نیست بلکه چند هدف دوشادوش هم دنبال می شود. درس تنویسی واژگان خوانانویسی واژگان رسا نوشتن واژه ها تلاش در زیبانویسی واژه ها املا نوشتن، مثل هر فعالیت دیگر نیازمند دانسته ها و فعالی تهایی است که بدون آنها نم یتوان املایی موفق و جذاب و دلپذیر را نوشت. برخی از نکات مهم و اساسی در املانویسی عبارت اند از: ۱ طرح املای خلّق، زنده و زیبا بر علاقهٔ به املا خواهد افزود. ۲ از نکاتی که املا را شیرین و جذاب می کند، م یتوان […]

روش های آسان و فوری ایجاد انگیزه در دانش آموزان

روش های آسان و فوری ایجاد انگیزه در دانش آموزان

اصول مرتبط با ایجاد انگیزه در دانش آموزان یادگیری باید هدفی را دنبال کند. معلمان و دانشآموزان با همکاری یکدیگر، اهداف بلندمدتی را برای خود و کلاس درس خود تعیین نمایند؛ به دلیل اینکه فعالیت ها و کارهای کلاسی با زندگی دانش آموزان در ارتباط است و بر اساس اهداف دانش آموزان، توسط آنها انجام می گیرد. دانش آموزان نیازمند مهارت ها، آگاهی و دانش ضروری جهت تکمیل و به انجام رساندن فعالیت های کلاسی و دستیابی به اهداف خویش هستند. باید به دانش آموزان در دستیابی به اهداف کوتاه مدت به منظور توسعه توانایی ها کمک شود که آنها برای موفقیت و کامیابی به کمک معلمان احتیاج دارند. جهت گیری های معین و مشخص، دامنه اختیارات و توانایی های […]

راهکارهای مدیریت کلاس درس کنترل بی نظمی ها

راهکارهای مدیریت کلاس درس کنترل بی نظمی ها

۱٫ اصول انضباطی در کلاس تعیین کنید اطمینان حاصل نمودن از اینکه همه دانش آموزان همواره در کلاس از ایمنی برخوردار هستند، باید در برنامه های کاری شما در اولویت قرار گیرد. تا آنجا که امکان دارد، از بدرفتاری با دانش آموزان بپرهیزید. شما می توانید این کار را از طریق آگاهی یافتن از هر آنچه که در هر لحظه در کلاس رخ می دهد، به طور دقیق انجام دهید. شما باید کنترل مشکلات انضباط کلاس ( کنترل بی نظمی ) را خود به تنهایی برعهده بگیرید. تنها در موراد خاص و جدی، دانش آموزان را به دفتر و یا مسئولان انضباطی ارجاع دهید. به طور مداوم و واقع بینانه، دانش آموزان را مجاب به رعایت و اجرای قوانین، خط […]

راهکارهای مدیریت کلاس درس جلوگیری از سوء رفتارها

راهکارهای مدیریت کلاس درس جلوگیری از سوء رفتارها

پیش اقدامات احتیاطی مدیریت کلاس درس به منظور جلوگیری از سوء رفتار دانش آموزان ۱٫ همواره در برخورد با سوء رفتار آماده باشید. از دلیل بدرفتاری دانش آموزان مطلع شوید. اگر شما دلایل بدرفتاری دانش آموزان را کشف کنید، در این صورت پیشگیری از بروز بدرفتاری در بین دانش آموزان از جانب شما به عنوان یک معلم آسانتر خواهد بود. با تشخیص اینکه چه عاملی موجب بروز بدرفتاری در دانش آموزان است، شما رافع مسائل و مشکلات موجود در کلاس خواهید بود. ۲٫ با استفاده از راهبردها، از بروز بدرفتاری جلوگیری کنید. دانش آموزان را به انجام کارها و فعالیتهای کلاس (مدیریت کلاس درس)  تشویق کنید تا به سوء رفتار. شما می توانید این کار را از طریق فعالیتهای یادگیری […]

آموزش مهارت نوشتن به دانش آموزان ابتدایی در ۱۰ گام

آموزش مهارت نوشتن به دانش آموزان ابتدایی در ۱۰ گام

گام اول مهارت نوشتن گسترده کردن جمله ادامه دادن جمله با فضا سازی و گسترده کردن جمله تفاوت دارد بابا به من مقداری نان داد . او امروز سنگگ تازه خریده بود . این جمله ادامه داده شده است . بابا …………….. به من مقداری نان داد بابا امروز از سنگگ تازه ای که خریده بود به من مقداری نان داد . این جمله گسترش داده شده و فضا سازی شده است فرصت فکر کردن را به دانش آموزان بدهید و هر بار بخواهید همان جمله قبلی را گسترش دهند مثال: کبوتران ………….. بال می زدند کبوتران با عجله بال می زدند کبوتران بیچاره با عجله بال می زدند کبوتران بیچاره و نا امید با عجله بال می زدند کبوتران […]

انواع اشکالات املایی در دانش آموزان ابتدایی

انواع اشکالات املایی در دانش آموزان ابتدایی

وقتی دانش آموز درس یا مطلبی رابه درستی فرا نگرفته باشد و به حد تسلط در آن نرسیده باشد یا  آموزش های لازم و کافی رادر زمینه ی تحصیلی دریافت نکرده باشد می گوییم دچار مشکلات آموزشی در املا شده است. یادگیری هر حرف و صدا در پایه ی اول دبستان و برخی از قاعده های مهم دستوری و نگارشی در هر پایه تحصیلی نیازمند آموزش کافی و تمرین و تکرار می باشد. در صورتی که این آموزش ها به درستی صورت نگیرد منجر به مشکلات املایی می شود. آموزش _اِ ربط آموزش جمع بستن با  ان بر روی کلمه هایی که ه ختم میشود . آموزش مربوط به اتصال  گی آموزش خوا استثنا آموزش اُ استثنا آموزش می کاری […]

پرسش های پیگیر یکی از ابزارهای ارزشیابی توصیفی

پرسش های پیگیر یکی از ابزارهای ارزشیابی توصیفی

پرسش های پیگیر اساسا شکل گیری نوعی چرخه بازخورد بین معلم و دانش آموز است . به سخن دیگر ، گفت و گو یا پرسش های پی گیر روشی برای ایجاد حلقه بازخورد مستمر و پویاست که موجب می شود شناخت معلم نسبت به میزان و نحوه ی درک و فهم دانش آموز از مفاهیم و موضوعان دریافتی توسعه یابد. معلم در این میان به صورت غیرمستقیم ارزشیابی می کند . هر پرسش معلم ، که از پی پاسخ دانش آموز مطرح می شود دانش آموزان را به سمت درک وسیع تر موضوع و مفهوم سوق می دهد و با این ابزار می توان پیشرفت دانش آموز را ارزشیابی نمود. پرسش های پیگیر با مفهوم پرسش های مستمر کاملا یکسان […]

راهکارهایی برای بهبود ریاضی دانش آموزان

راهکارهایی برای بهبود ریاضی دانش آموزان

بخش اول بهبود ریاضی دانش آموزان 📌 ۱_ برای بهبود ریاضی دانش آموز، ابتدا باید ببینیم او با مفاهیم، مهارت ها و حل مساله آشنا هست یا خیر؟ 🔘بعد از آن در مواردی که دانش آموز مشکل دارد، شروع به تمرین و بازپروری می کنیم. 🔘 مفاهیم ریاضی مانند آجرهای یک دیوار هستند و کودک باید مفاهیم و مهارتهای لازم و پیش زمینه را یاد گرفته باشد. در صورت نیاز، شما باید به پایه های قبل برگردید و مجدد آموزش را شروع کنید. و بعد در کنار آموزش، دانش آموز را به استفاده از تمام حواس برای یادگیری ترغیب کنید . 👈مثلا برای شمارش علاوه بر شمردن زبانی، چوب خط یا نقاشی بکشد ، از وسایل استفاده کند ، روی […]

دلیل انجام تکلیف شب به دانش آموزان چیست ؟

دلیل انجام تکلیف شب به دانش آموزان چیست ؟

دلیل انجام تکلیف شب به دانش آموزان چیست ؟ خوب دوستان عزیز قرار بود امروز و روزهای بعد که تعیین میشه کمی درباره انواع تکلیف و املا و انشا صحبت بشه و در نهایت جمع بتدی بشه و بصورت یک فایل یا کتابچه ارائه بشه! اول کمی درباره تکلیف صحبت کنیم: چیزی که به عنوان تکلیف به دانش آموز داده می شود حجم تکالیف نباید باعث خستگی و کسالت دانش آموز شود هدف از انجام تکالیف معلوم باشد تکالیف را جذاب کنید چند نکته ی مهم در بررسی تکالیف درسی: ۱-کنترل تکالیف در حضور دانش آموز باشد. ۲-در ارائه ی بازخوردها لازم است ابتدا نکات مثبت کار بیان وسپس نکات مورد اشکال گوشزد شود. ۳- بهتر است قبل از هرقضاوتی […]

چه طور ریاضی به دانش آموزان ابتدایی آموزش دهیم؟

چه طور ریاضی به دانش آموزان ابتدایی آموزش دهیم؟

زمانی تاکید کتابهای درسی ریاضی بیشتر بر توانایی انجام محاسبات بود در رویکرد جدید ضمن توجه به این هدف تاکید اصلی بر پرورش قوه تفکر و تعقل و رشد توانایی حل مسئله است بنابر این توجه داشته باشید که کتاب های درسی جدید تغییر کرده است دانش آموزان نیز ، دانش آموزان گذشته نیستند یعنی دوضلع آموزش تغییر یافته است و تغییر نگرش و روش همکاران محترم به عنوان ضلع سوم مثلث آموزش ضروریست دیدگاه مولفین کتاب های ریاضی  علاقه مندی لذت آفرین شادی بخش تنوع راه حل و مهارت حل مسئله پس به دنبال راه حل خاص یا فرمول نباشید اصولا در ریاضیات نباید چیزی را حفظ کرد بلکه باید راه رسیدن به آن را باید آموخت دانش آموزان […]

1 2