تمام مطالب دسته بندی: علوم پنجم
سوالات درس به درس علوم پنجم ابتدایی

سوالات درس به درس علوم پنجم ابتدایی

درس اول علوم پنجم ابتدایی زنگ علوم ۱- در آزمایشی اثر نوع آب (دریا، رودخانه و محلول قندی) در رشد گیاه را اثبات کنید. ۲ –  می خواهیم بدانیم که یخ در ظرف پلاستیکی دیرتر آب می شود یا در ظرف فلزی؟ – یک فرضیه بسازید. – کدام مورد را مورد آزمایش قرار می دهیم؟ – کدام مورد را تغییر می دهیم؟ ۳ – می خواهیم ببینیم که شکر در قهوه ی داغ سریع تر حل می شود یا در قهوه ی ولرم؟ – یک فرضیه بسازید. – کدام مورد را مورد آزمایش قرار دهیم؟ – کدام مورد را تغییر دهیم؟ آموزش درس ۱ علوم پنجم ابتدایی  درس دوم علوم پنجم ابتدایی ماده تغییر می کند ۱-تعریف کنید. – تغییر […]

درس دوازدهم علوم پنجم ابتدایی از ریشه تا برگ

درس دوازدهم علوم پنجم ابتدایی از ریشه تا برگ

باغبان بوستان شادی که نزدیک مدرسه ی ماست، هر روز به گیاهان آنجا آب می دهد. در مواقعی از سال هم به خاک باغچه ها کود اضافه می کند. گاهی هم باغچه ها را بیل می زند. بوستان شادی بسیار سرسبز و زیباست؛ زیرا گیاهان آن نور، آب، هوا و خاک مناسب در اختیار دارند. امّا گیاهان چگونه آب و موادّ موجود در خاک را با ریشه هایشان و نور و هوا را با برگ های خود می گیرند؟ آموزش درس دوازدهم علوم پنجم ابتدایی از ریشه تا برگ آمادگی از قبل: برای اجرای فعالیت های این درس دانش آموزان باید به کمک خانواده یا معلم خود تعدادی دانه گندم، دستکش پلاستیکی، چند ساقه جعفری، برگ تره،گلدان شمعدانی، وازلین، ذره بین، قطره چکان […]

درس یازدهم علوم پنجم دبستان بکارید و بخورید

درس یازدهم علوم پنجم دبستان بکارید و بخورید

در راهرو مدرسه چند گلدان شمعدانی به طور منظّم چیده شده اند. تعدادی از بچّه ها با مشاهده متوجّه شدند که بعضی از شمعدانی ها به خوبی رشد کرده اند؛ در حالی که برگ های برخی دیگر زرد رنگ و پژمرده اند. آنها در کلاس از معلّم پرسیدند که چرا بعضی از شمعدانی ها رشد کمتری دارند. خاک گلدان روی رشد شمعدانی اثر دارد. پس خاک آنها با هم تفاوت داشته است. هرچه بیشتر به گیاه آب بدهیم، بیشتر رشد می كند. نور بر رشد گیاه اثر می گذارد؛ بنابراین، برخی از گیاهان نور كافی نداشته اند. آموزش درس یازدهم علوم پنجم ابتدایی بکارید و بخورید آمادگی از قبل برای اجرای فعالیت های این درس دانش آموزان باید به کمک خانواده […]

درس دهم علوم پنجم ابتدایی خاک با ارزش

درس دهم علوم پنجم ابتدایی خاک با ارزش

امروز معلّم سه نوع خاک با خود به کلاس آورده بود تا در آنها سبزی بکارد. خاک ها به رنگ های متفاوتی بودند. معلّم آنها را با هم مخلوط کرد و در گلدان ریخت.  بچّه ها با تعجّب به خاک ها نگاه می کردند. یکی از اعضای گروهِ محمّد از معلّم پرسید چرا رنگ و  اندازه ی ذرّات خاک ها متفاوت است؟ سنگ ها در طول سالیان دراز، به روش های مختلف خُرد می شوند. سپس، تغییر شیمیایی پیدا می کنند و به خاک تبدیل می شوند. خاک در طبیعت به کندی تشکیل می شود. برای تشکیل لایه ای خاک به ضخامت یک سانتی متر، حدود ۲۰۰ سال زمان لازم است.   آموزش درس دهم علوم پنجم ابتدایی خاک با ارزش آمادگی از […]

درس نهم علوم پنجم ابتدایی کارها آسان می شود ۲ 

درس نهم علوم پنجم ابتدایی کارها آسان می شود ۲ 

خانواده ی علی از خانه شان که در حال ساخت است، بازدید می کنند. برای ساختن این خانه گروهی از افراد مختلف با یکدیگر کار می کنند. هر یک از این افراد مسئولیت انجام دادن کاری را به عهده دارد. آنها برای آسان تر شدن کار ها از ابزار های مختلف استفاده می کنند. یکی از کارگران یک فرغون پر از آجر را با استفاده از تخته ای که در شکل می بینید، بالا می برد. طرز قرار گرفتن تخته چگونه کار را برای او آسان می کند؟ استفاده از سطح شیب دار، نیروی لازم برای بالا بردن اجسام را کاهش می دهد یا افزایش؟ با استفاده از سطح شیب دار می توانیم اجسام را به آسانی از پایین به […]

درس هشتم علوم پنجم ابتدایی کار آسان می شود ۱

درس هشتم علوم پنجم ابتدایی کار آسان می شود ۱

فراز و نوید سوار الّکلنگ هستند. فراز دوست دارد با نوید، که از او سنگین تر است، بازی کند امّا مثل اینکه مشکلی وجود دارد. آنها نمی توانند به راحتی با هم بازی کنند. برای حلّ مشکل آنها چه راه هایی را پیشنهاد می کنید؟ روی الّاکلنگ، محلّ نشستن نوید و فراز چگونه باید باشد تا آن دو بتوانند با هم بازی کنند؟ الّکلنگ یک اهرم است. هر اهرم یک میله و یک تکیه گاه دارد و با آن می توان اجسام را جا به جا کرد. در یک اهرم، هر چه جسم به تکیه گاه نزدیک تر شود، برای بلند کردن آن به نیروی کمتری نیاز است. وسیله هایی مانند الّاکلنگ و ترازو، اهرم هستند. قیچی، میخ کش و […]

درس هفتم علوم پنجم ابتدایی چه خبر ۲

درس هفتم علوم پنجم ابتدایی چه خبر ۲

دانش آموزان در اردو مشغول آماده کردن سفره ی غذا هستند. مصطفی و محمّد ظرف های نان را در سفره می گذارند. بوی نان تازه اشتهای بچّه ها را باز می کند. نان تازه چه مزه ی خوبی دارد! ما بوها و مزه های مختلف را چگونه احساس می کنیم؟  آموزش درس هفتم علوم پنجم ابتدایی چه خبر ۲ در درس ۵، دانش آموزان با مغز و عصب آشنا شدند و آموختند که مغز از طریق عصب، اطلاعاتی را از چشم و گوش دریافت می کند. در درس ۶ دانش آموزان با دوحس بینایی و شنوایی و ساختارهای مربوط به آنها،چگونگی دیدن اجسام و شنیدن صداها  و راه های حفظ سلامت چشم وگوش آشنا شدند. آمادگی از قبل: مواد و […]

درس ششم علوم پنجم ابتدایی چه خبر۱

درس ششم علوم پنجم ابتدایی چه خبر۱

نقشه مفهومی چه خبر ۱ هنگام بازی والیبال، توپ به نزدیک نسترن رسید. او دوید تا به توپ ضربه بزند و آن را به زمین حریف پرتاب کند. چشم نسترن به او کمک می کرد که توپ را ببیند. ماهیچه های دست ها و پاهای نسترن به او کمک می کردند تا به سمت توپ بدود و دستانش را برای ضربه زدن به آن حرکت دهد. بخش کوچکی از کره ی چشم را می توان دید. بیشتر قسمت های چشم درون استخوان سر قرار دارند و به همین دلیل، به خوبی محافظت می شوند. بخشِ رنگی چشم، عِنَبیه نام دارد و مردمک در وسط آن قرار گرفته است. روی عنبیه را پرده ی شفّافی به نام قَرنیه می پوشاند. با […]

درس پنجم علوم پنجم ابتدایی حرکت بدن

درس پنجم علوم پنجم ابتدایی حرکت بدن

در سال گذشته، دانش آموزان با انجام فعاليت هاي مختلف با انواعي از سلول هاي بدن انسان و بخش هايي از آن، كه مواد غذايي لازم را براي سلول فراهم مي كنند و مواد دفعي سلول ها را از بدن خارج مي كنند، آشنا شدند. در اين درس آنان مدل استخوان، ماهيچه و مفصل را مي سازند چگونگي كار ماهيچه، استخوان و مفصل براي انجام حركت را مي آموزند. با انجام فعاليت و گف توگو، با انواعي از ماهيچ هها، اسكلت، مفصل، مغز، نخاع وعصب آشنا مي شوند. دربارة راه هاي حفظ سلامت اسكلت و ماهيچه با يكديگر گفت وگو مي كنند و دربارة اينكه هنگام آسيب ديدن استخوان براي ترميم آن، چه بايد كرد، اطلاعات جمع آوري مي كنند. […]

درس چهارم علوم پنجم ابتدایی برگی از تاریخ زمین

درس چهارم علوم پنجم ابتدایی برگی از تاریخ زمین

آموزش درس چهارم علوم پنجم ابتدایی برگی از تاریخ زمین آمادگی از قبل دانش آموزان ازقبل در مورد چگونگی تشکیل سنگ رسوبی مطالبی می دانند. برای وارد شدن به ایندرس از آن استفاده می کنیم. برای اجرای فعالیت های این فصل از آنجا که این فعالیت ها به طور گروهی صورت می گیرد، معلم محترم باید دانش آموزان را گروه بندی کرده و به اعضای گروه مسئولیتی واگذار کند. شروع در این درس ابتدا یک موقعیت برای شروع آموزش در نظر گرفته شده است. از آنجا که رویکرد این درس، کاوشگری است، می توان با قرار دادن دانش آموزان در این شرایط در ذهن آنان ایجاد سؤال نمودو تدریس را آغاز کرد. به طوری که خبر«فسیل ماهی متعلق به هفت […]

1 2