تمام مطالب دسته بندی: علوم ششم
جزوه درس به درس علوم ششم ابتدایی درس ۱ تا ۷

جزوه درس به درس علوم ششم ابتدایی درس ۱ تا ۷

فصل ۱ علوم ششم زنگ علوم مهارت های یادگیری علوم : مهارت های علمی هستند که به شما در یادگیری علوم تجربی کمک می کنند . راه و روش یادگیری علوم را به شما نشان می دهد . مهارت های یادگیری علوم عبارت است از : مشاهده جمع آوری اطلاعات یادداشت برداری فرضیه و پیش بینی طراحی آزمایش اندازه گیری تفسیر کردن و نتیجه گیری یادآوری مشاهده : یعنی جمع آوری اطلاعات درباره محیط اطراف با استفاده از حواس مختلف فرضیه : پاسخ احتمای برای سوال یا مساله ما می باشد که قابل آزمایش است . یک کاوشگری : مشاهده : برخورد یک شهاب سنگ ، گودال بزرگی در زمین ایجاد کرده است طرح سوال : اندازه شهاب سنگ چه […]

جزوه درس به درس علوم ششم ابتدایی درس ۸ تا ۱۴

جزوه درس به درس علوم ششم ابتدایی درس ۸ تا ۱۴

فصل ۸ علوم ششم طراحی کنیم و بسازیم روش های به حرکت در آوردن وسیله ها برای متحرک سازی یک دست سازه روش های مختلفی وجود دارد – استفاده از موتور الکتریکی : موتور الکتریکی وسیله ای است که انرژی الکتریکی را به انرژی حرکتی تبدیل می کند نوعی موتور الکتریکی ساده وجود دارد که با باتری کار می کند و به آن آرمیچر می گویند – استفاده از چرخ : با استفاده از چرخ می توان یک کاردستی حرکت کننده ساخت منبع تامین انرژی چرخ می تواند بادکنک ، کش یا موتور الکتریکی باشد . – استفاده از ملخ یا پروانه با استفاده از ملخ یا پروانه نیروی رانشی فراهم می شود که می تواند اسباب بازی یا کاردستی […]

زمین پویا درس پنجم علوم ششم ابتدایی

زمین پویا درس پنجم علوم ششم ابتدایی

زمین پویا درس پنجم علوم ششم ابتدایی درس در یک نگاه زمین لرزه پدیده ای طبیعی است که حاصل رفتار و عکس العمل سنگ کره در برابر انرژی آزاد شده از درون زمین می باشد. زمین لرزه، اثرات مختلف اجتماعی، بهداشتی، ساختمانی و… بر زندگی ما دارد. به فرایند خروج مواد (جامد، مایع و گاز) از درون زمین، آتشفشان گفته می شود. آتشفشان ها از نظر فعالیت به سه گروه فعال، نیمه فعال و غیرفعال تقسیم بندی می شوند. نقشه مفهومی زمین پویا درس پنجم علوم ششم ابتدایی اهداف  زمین پویا درس پنجم علوم ششم ابتدایی ۱ –  پدید ه های طبیعی مانند زمین لرزه و آتشفشان را بشناسند. ۲ –  اثرات هریک از پدیده های طبیعی مانند زمین لرزه و آتشفشان […]

ورزش و نیرو ۱ درس ششم علوم ششم ابتدایی

ورزش و نیرو ۱ درس ششم علوم ششم ابتدایی

ورزش و نیرو ۱ درس ششم علوم ششم ابتدایی دریک نگاه در این درس دانش آموزان با مشاهده، تفسیر، فراخوانی تجربه های شخصی، انجام فعالیت های گروهی و بازی های هدفمند به مفهوم نیرو پی برده و آن را حس می کنند و با اثرات نیرو بر اجسام اطراف خود آشنا می شوند و سرانجام متوجه می شوند که دست کم دو جسم باید بر هم اثر کنند تا نیرو به وجود آید. همچنین در خواهند یافت اگر نیروهای وارد بر جسمی ساکن، اثر همدیگر را خنثی کنند، جسم حرکت نخواهد کرد. نقشه مفهومی ورزش و نیرو ۱ درس ششم علوم ششم ابتدایی اهداف ورزش و نیرو ۱ درس ششم علوم ششم ابتدایی ۱ –  هل دادن و کشیدن را معادل وارد […]

ورزش و نیرو ۲ درس هفتم علوم ششم ابتدایی

ورزش و نیرو ۲ درس هفتم علوم ششم ابتدایی

ورزش و نیرو ۲ درس هفتم علوم ششم ابتدایی در یک نگاه در این درس دانش آموزان با انجام فعالیت های مشخص گروهی، آزمایش، مشاهدهٔ دقیق، فراخوانی تجربه های شخصی و تحلیل و تفسیر، به وجود نیروهای غیر تماسی مانند نیروی الکتریکی، مغناطیسی و گرانشی پی می برند   و در ادامه با نیروهای اصطکاک و مقاومت هوا آشنا می شوند،   و سرانجام با انجام یک آزمایش مشخص به تأثیر سرعت هوا در پرواز هواپیما پی برده   و با انجام فعالیت «مسابقه با هواپیمای کاغذی »، تأثیر نیروهای مختلف بر هواپیما را متوجه می شوند.   نقشه مفهومی ورزش و نیرو ۲ درس هفتم علوم ششم ابتدایی   اهداف ورزش و نیرو ۲ درس هفتم علوم ششم ابتدایی ۱  – […]

می خواهم بسازم درس هشتم علوم ششم ابتدایی

می خواهم بسازم درس هشتم علوم ششم ابتدایی

می خواهم بسازم درس هشتم علوم ششم ابتدایی در یک نگاه در سال های قبل دانش آموزان با نحوه ساخت انواع دست سازه های ساده با استفاده از مواد دورریختنی و ابزارهایی همچون قیچی، ارّه، پیچ گوشتی، انبردست، چکش و نیز استفاده از متصل کننده هایی مانند میخ، چسبهای نواری و مایع و انواع منتقل کننده های نیرو آشنا شدند. اکنون زمان ترکیب این مهارت ها فرا رسیده و آنها می توانند با استفاده از منابع نیرو و متحرک سازی دست سازه ها، به طر ح های جدیدی دست پیدا کنند. اهداف می خواهم بسازم درس هشتم علوم ششم ابتدایی ۱ –  در کاردستی های فاقد حرکت امکان حرکت ایجاد نمایند. ۲ –  از ابزارهایی که برای متحرک سازی لازم است […]

سفر انرژی درس نهم علوم ششم ابتدایی

سفر انرژی درس نهم علوم ششم ابتدایی

سفر انرژی درس نهم علوم ششم ابتدایی در یک نگاه در این درس، دانش آموزان ابتدا به کمک انجام آزمایش، آموخته های سال سوم ابتدایی را دربارهٔ انرژی و تبدیلات آن تجربه می کنند. سپس با انجام فعالیت هایی در می یابند که انرژی می تواند به رو ش های مختلف در مواد و وسایل ذخیره شود. در ادامه، سفر انرژی را از انرژی خورشید تا تبدیل به انرژی گرمایی در پدیده های مختلف، بررسی می کنند. نقشه مفهومی سفر انرژی درس نهم علوم ششم ابتدایی اهداف سفر انرژی درس نهم علوم ششم ابتدایی ١  – فهرستی از انرژی های مختلف در زندگی روزمره و تبدیل آنها به یکدیگر را تهیه کنند. ٢ –  تبدیل انرژی را در وسایل محدود و ساده […]

جنگل برای کیست درس دوازدهم علوم ششم ابتدایی

جنگل برای کیست درس دوازدهم علوم ششم ابتدایی

جنگل برای کیست درس دوازدهم علوم ششم ابتدایی در یک نگاه در این درس زنجیره غذایی و جایگاه هر موجود زنده در آن مرور و به منظور تعمیق آموخته های قبلی دانش آموزان، بر مفهوم ارتباط غذایی بین جانداران تأکید می شود. دانش آموزان از طریق آشنایی با رابطه هم زیستی به تنوع روابط بین جانداران و اهمیت این روابط در زندگی جانداران پی می برند و نسبت به مشاهده رفتارهای جانوران در محیط های طبیعی حساس می شوند. فعالیت های این درس در جهت توجه هر چه بیشتر دانش آموزان به محیط پیرامونشان و ایجاد حساسیت نسبت به حفظ گیاهان و جانوران طراحی شده اند. نقشه مفهومی جنگل برای کیست درس دوازدهم علوم ششم ابتدایی اهداف جنگل برای کیست درس دوازدهم […]

سالم بمانیم درس سیزدهم علوم ششم ابتدایی

سالم بمانیم درس سیزدهم علوم ششم ابتدایی

سالم بمانیم درس سیزدهم علوم ششم ابتدایی در یک نگاه بحث اصلی این درس، بیماری های واگیر و غیر واگیر است که ضمن مقایسهٔ آنها، راه هایی را برای جلوگیری از مبتلا شدن به این بیماری ها معرفی می کند و در کنار آن، سدهای دفاعی بدن توضیح داده می شود. همچنین به راه های بالابردن مقاومت بدن برای پیشگیری از بیماری های واگیر و بعضی از رفتارهای سالم که از بروز بیماری های غیر واگیر جلوگیری می کنند اشاره ای می شود. اهداف سالم بمانیم درس سیزدهم علوم ششم ابتدایی ۱ –  تفاوت بیمار یهای واگیر و غیر واگیر را بیان کند و بعضی از عوامل مؤثر در بروز آنها را گزارش نماید. ۲  – با ذکر مثال هایی بیماری های واگیر […]

از گذشته تا آینده درس چهاردهم علوم ششم ابتدایی

از گذشته تا آینده درس چهاردهم علوم ششم ابتدایی

از گذشته تا آینده درس چهاردهم علوم ششم ابتدایی در یک نگاه در این درس، تلاش شده دانش آموزان با مفهوم فناوری و یکی از کاربردهای آن یعنی وسایل ارتباط شخصی آشنا شده و مسیر تغییر و تکامل آن را در طول تاریخ درک کنند و با برقراری ارتباط بین گذشته و حال، آینده را پیش بینی کنند و برای حل مسائل آن، راه حل پیشنهاد نمایند. دانش آموزان در فرایند این درس می توانند آنچه را در مورد فناوری وسایل ارتباط شخصی فراگرفته اند به سایر فناوری های مورد استفاده در زندگی تعمیم دهند. نقشه مفهومی از گذشته تا آینده درس چهاردهم علوم ششم ابتدایی اهداف از گذشته تا آینده درس چهاردهم علوم ششم ابتدایی ۱ –  اطلاعاتی در مورد یک فناوری […]

1 2