درس 19 مطالعات سوم ابتدایی مکان های مدرسه
انتظارات یادگیری درس 19 مطالعات سوم ابتدایی مکان های مدرسه:
انتظار می رود دانش آموزان بتوانند:
با توجه به راهنمای یک نقشه، نقشه خوانی کنند.
روی نقشه مدرسه شان که به آنها ارائه می شود مکان های مختلف را تشخیص دهند و معین کنند.
ضرورت و علت وجود مقررات در مدرسه را بیان کنند.
مقررات کلاس و مدرسه را عملاً رعایت کنند.
مواد و وسایل موردنیاز: کتاب درسی کاربرگهٔ شمارهٔ ١٦، نقشهٔ مدرسه که توسط معلّم ترسیم و کپی و به همه دانش آموزان داده می شود، تعدادی نقشهٔ کپی برای خواندن نقشه با استفاده از راهنما
آموزش درس 19 مطالعات سوم ابتدایی مکان های مدرسه
آماده کنید درس 19 مطالعات سوم ابتدایی مکان های مدرسه
این درس در دو بخش مجزا ارائه می شود
بخش اول مربوط به تدریس راهنمای نقشه است
دانش آموزان قبلاً با نقشهٔ خانه آشنا شده اند و از آنها بخواهید روی نقشهٔ مدرسه رازی در کتاب، نام مکان هایی را که علامت سؤال دارد بنویسند.
در بخش دوم به منظور آمادگی دانش آموزان پیشنهاد می شود فعالیّت ١ گفت و گو کنید را انجام دهند به این صورت که هر گروه یک مکان مدرسه را انتخاب کنند نمازخانه، حیاط، کلاس، کتابخانه و …
و با هم همفکری کنند و چند مورد از مقررات این مکان را بیان کنند و بگویند چرا باید این تمرینات رعایت شود.
آموزش دهید درس 19 مطالعات سوم ابتدایی مکان های مدرسه
نخست بدون آنکه اسم راهنمای نقشه را بیاورید بگویید در این کادر کوچک معنی هر علامت نوشته شده است
و شما باید با توجه به این علامت ها تشخیص دهید که روی نقشه چه مکان ها یا پدیده هایی وجود دارد.
علاوه بر نقشهٔ کتاب، تمرین از طریق کاربرگهٔ شمارهٔ ١٦ موجب می شود
که یادگیری در این زمینه عمیق شود و دانش آموزان بتوانند با استفاده از راهنمای نقشه، نقشه خوانی کنند.
سپس نتیجه گیری کنید که به این علامت ها، راهنمای نقشه می گویند.
برای تمرین بیشتر در این زمینه می توانید فعالیّت های بیشتری تدارک ببینید.
برای مثال نمونه صفحهٔ بعد و نمونه های مشابه را کپی کنید و به دانش آموزان بدهید.
با توجه به راهنمای نقشه نام مکان هایی را که علامت سؤال دارد بنویسید
به پایان ببرید درس 19 مطالعات سوم ابتدایی مکان های مدرسه
با مرور اهم نکات درس نتیجه بگیرید که در گوشهٔ نقشه، راهنمای نقشه وجود دارد که با استفاده از علامت ها و رنگ های آن می توانیم نقشه را بخوانیم.
رعایت مقررات موجب حفظ سلامتی، ایمنی و رعایت حقوق یا احترام به دیگران می شود.
به عنوان تکلیف پایانی از گروهی که علاقمند به نقاشی یا انشاء هستند
بخواهید مدرسهٔ دلخواه و ایده آل خودشان را نقاشی کنند یا دربارهٔ آن چند خط بنویسند و ویژگی های آن را بیان کنند
از گروه دیگر داوطلب بخواهید به مدت یک یا چند روز در یکی از کارهای مدرسه مثلاًکتابخانه، بوفه، آزمایشگاه و …با کارکنان مدرسه همکاری کند .
تشکر از شما