آموزش نشانه آ فارسی اول دبستان
آموزش نشانه آ فارسی اول دبستان تدریس اول
دوستان خوب میدانند که رویکرد آموزش در نشانهها از کل بهجز رسیدن است .
یعنی بچهها با دیدن کلمات نشانهی جدید را کشف میکنند
? پس از گروهبندی بچهها .توجه بچهها را به تصویر بالای صفحه جلب میکنیم و آر آنها میخواهیم
که در مدتزمان مشخص که معمولاً ۵تا ۱۰ دقیقه متغیر است هر آنچه به ذهنشان میرسد در قالب داستان بیان کنند
بدیهی است اگر در نگارهها خوب روی داستان سازی کارشده باشد مطالب جالب و زیبایی از بچهها خواهیم شنید
یادآور میشوم در مرحلهی داستان سازی بههیچعنوان شما مداخلهای برای داستانهای بچهها نداشته باشید
و اجازه بدهید که سرگروهها داستان را تعریف کنند .حتی اگر مطالبشان بیربط باشد
اگر حس میکنید که اعضا گروه حرفی برای تکمیل گفتههای سرگروه دارند اجازه بدهید بیان کنند
میتوان به آنها این اجازه را داد تا داستان خود را به شکل نمایش درآوردند
در این شیوهها گویی اعتمادبهنفس ؛ سخن گفتن و دقت شنیداری آنها را افزایش میدهیم
در مدارس با تختههای هوشمند و پرژکتور تصویر را بزرگ میبینند ولی در مدارس دیگر معمولاً از لوحه استفاده میشود
پس از صحبت بچهها شما از بچهها بخواهید چشمانشان را ببندند
آبپاشی که تابهحال ندیدهاند را به دست بگیرید در کلاس راه بروید
آنها را به یک سفر خیالی دعوت کنید
سوار بر ابرها
میریم و میریم و میریم
اون بالابالاها چقدر سرده
بیاین دست همو بگیریم بچسبیم به هم و تا گرممون بشه
و همین موقع شما قطرات آب را با آبپاش روی بچهها بپاشید
?ازسر و صدا و شور و شوق بچهها نترسید
باران او مده
اجازه بدید بچهها قطرات باران را حس کننده خود را بهجای قطرات باران قرار دهند
خب ؟ بعد؟??
از بچهها میخواهیم تا احساس باران بودن را بیان کنند
تجربه باران بودن؛ تجربه باریدن و باریدن و باریدن…
خب بچهها شما باران هستید دوست دارید کجا ببارید و کجا پایین بیایید؟
روی گلها …. روی دریاها … تو بیابانهای بیآبوعلف … توی زمینهای کشاورزهای مهربون …
و من دوست دارم ببارم روی دریااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
آآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآب باشم
آآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآبی باشم
آآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآرام باشم
روی سروصورت آآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآهو بریزم
میتوان بیشتر روی آب تأکید بشه
مثلاً بپرسیم اگه بجای آب بودی دوست داشتی کجاها بری؟
یا چه احساسی داری؟
آآآآآآآآآآآآآآآآآآآاب که باشم آآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآتش رو خاموش میکنم
?هدف تشخیص و کشیدن صدای آاااا هستش
و همینطور که این کلمات را به زبان میاریم تصاویر رو که نشانهی آ در آنها قرمز است را نشان میدهیم
پس از تکرار کلمات که خوب گوش بچهها با آ آشنا شد
خودمان داستان صفحه را میگوییم
آزاده با مامان وبابااااااااااااا رفتن کنار دریاااااااااااا
آزاده دید که یه بوته گل خوشگل کنار دریااااااااااااااااست
اون میدونه که آآآآآآآآآآآآآب دریااااااااااااابرای گلها مناسب نیست چون؟…………………..شوره
(تلفیق علوم و فارسی)
پس رفت و یه سطل پراز آآآآآآآآآآآب آورد و به گلها آآآآآآآآآآب داد
آزاده رنگ آآآآبی دریا رو خیلی دوست داره
چون به آدم آرامش میده
?پس از شاخ و برگ دادن به داستان و ………….
نوبت معرفی آ می رسه
خب بچهها بازی بگرد و پیدا کن
انگشت اشاره آماده
بگرد و بگرد و بگرد پیدا کن
آب
بچهها با انگشت آب را نشان میدهند
?صدای اول آب چیه؟
آموزش نشانه آ فارسی اول دبستان تدریس دوم
ابتدا چند کلمه که با صدای آ شروع میشه را روی تخته نقاشی کنید و با تأکید بر صدای اول مثلاً آب:آااااااااب
صدای آ را با فشار و بلندتر از بقیه حروف میگویید
آاااااااااااااهو…و….
حالا از بچهها میپرسید چه اولش با صدایی شروع میشه ؟شما چه صدایی میشنوید ؟؟
حالا شما (بچهها)چند کلمه بگید با صدای آ شروع بشه ؟؟
آنتن.آبان .آدامس.آلبالو.آبی
حالا سؤالات رو هدفدار میکنیم و از دانش آموزان میخواهیم
مثلاً تو کلاس اسم چه کسانی با آ شروع میشه و کسانی که اسمشون با صدایی که شما انروز یاد دادید
میتوانند مثلاً آن روز مبصر باشند یا با هماهنگی خانواده شکلات یا شیرینی بیاوند
بعد میتونین بگویید اسم یه حیوون .یه میوه .رنگ و..بگویید که با صدای آ شروع میشه
میتونید یه مطلب یا قصه کوتاه بخوانید و بگویید هر جا صدای آ شنیدید مثلاً یکبار دست بزن یا بامداد روی میز بزن یا….
به بچهها دفتر نقاشی بدید و بگویید شکلهایی بکشند که صدای آ داشته باشد
یک دفتر خطدار به را هر دانشآموز در نظر بگیرید و بهعنوان تکلیف از آنها بخواهید
تصاویر از کتاب و مجله که با صدای آ شروع میشه را در دفتر بچسبانند
و روز بعد در کلاس هر کس دفتر خودش را بخواند .اینجوری دایره لغاتشون افزایش پیدا میکنه
از کتابهای کمکآموزشی هم برای تثبیت یادگیری میتوانید استفاده کنید
من الان نه ساله با این روش کار میکنم و هم بچهها خوب یاد میگیرن همخانواده راضی است
اصلاً شکل حروف یا نوشتن را یاد نمیدم از خانواده هم میخوام که اینکارو نکنند
برای کلماتی که صدای آخرشون هم مثلاً با (ا )تمام میشه هم در یک جلسه دیگه به همین صورت کار میکنم
بچهها که راه افتادن یعنی یادگرفتن در ماههای بعد حروف هم آغاز و هم پایان رو در یک جلسه آموزش میدم.
تدریس درس آب
توضیح تصویر
یک دختر کوچولوی خوشگل کنار دریا بازی میکنه ، بعد یهویی میبینه
چند تا گل کنار ساحل روئیده میره با ی سطل به گلها آب میده و بعد چشمش به یک قایق میفته میگه وای چه قایق قشنگی
بعد کلیدواژهها ( تصویرک ها)را میخوانم و بعد کلمات درس را میخوانم
(هنگام روخوانی درس حتماً بچهها باید انگشت زیر کلمه بگذارند )
بعد دانش آموزان از روی درس بخوانند و بعد صدای( آ- ا) را روی مقوا مینویسم(بزرگنمایی) و میگویم
بچهها امروز دوتا مهمانداریم و میخوایم واسشون جشن بگیریم و شروع به شعر خواندن و دست زدن میکنم و بچهها هم همراهی میکنند
آ امده آ امده،،خوش امده خوش امده
آ اول امده خوش امده خوش امده
آ غیر اول امده ،،، خوش امده خوش امده
بعد یک بادکنک باد میکنم و روی ان (آ ا)را مینویسم درحالیکه همراه بچهها دوباره شعر را تکرار میکنم
بادکنک را میترکانم با جیغ و دست و هورای بچهها نشانهی آ ا را در جدول الفبا میگذارم
آموزش نشانه آ فارسی اول دبستان:تدریس سوم
برای ایجاد انگیزه با یک بطری????????? آب ??????????و یک لیوان????????
و یک سبد چوبی تزئین شده وارد کلاس میشوم و به بچهها میگویم که چقدر تشنه هستم .
توجه بچهها به سبد و بطری آب ?و لیوان? جلب شده و از من سوا لاتی میپرسند
که باحوصله بهتمامی آنها پاسخ میدهیم و مرتب جملهی تشنه شدم را تکرار میکنیم سپس
بچهها هدایت به سمتی میشوند که برای رفع تشنگی آب?????????? بخورم .
برای اینکه تشنگی ما برطرف بشه باید آب????????? بخوریم حالا بچهها همگی لیوانهای?????????
خودتون رو آماد ه کنید تا به آبخوری مدرسه برویم و آب بخوریم
نکته ‼️‼️‼️‼️‼️‼️‼️‼️
ممکن است یکی دو نفر از بچهها لیوان نداشته باشند که حتماً برایشان لیوان یکبارمصرف که از قبل در کلاس آماده کردم داده میشود
و از اهمیت رعایت بهداشت و استفاده از لیوان شخصی صحبت میکنیم
وقتی به آبخوری رسیدیم ????????????از رعایت نظم در هنگام آب خوردن و هدر ندادن آب با باز گذاشتن شیر آب برای بچهها توضیح میدهیم
و بهاندازهای در لیوان آب بریزند که اسراف نشود و مجبور نشوند باقی آب را بریزند ?????
و از بچهها میپرسیم که اگر آب نباشد چه اتفاقاتی میافتد ?و آیا فقط انسانها به آب نیاز دارند؟
که بچهها در این زمان میگویند جانوران و گیاهان به آب نیاز دارند ????????????
آفرین ??????
حالا اگر آب نباشد چه اتفاقی برای گیاهان و جانوران میافتد??????????
و بچهها میگویند گیاهان و جانوران و انسانها میمیرند
?در اینجا به دانش آموزان تشکر از خداوند????????? که برای ما نعمتهای زیادی مثل آب را آفریده را یادآور میشویم
اینجا زمانی است که باید از اهمیت درست مصرف کردن صحبت کنیم و بگوییم‼️ صرفهجویی یعنی درست مصرف کردن .‼️
حالا از بچهها میپرسیم :بچهها ما هر آبی را میتوانیم بخوریم
مثلاً آب دریا ???????
یا از شیر آبی که توی پارک میبینیم یا حوض داخل پارک میشود آب خورد
بچهها پاسخ میدهند نه ?????آفرین چرا نمیشود خورد? ??????
بچهها میگویند چون آب تصفیه نشده یا آلوده است .????
مرحبا پسرهای گلم ?????
ما حتماً باید از آب تصفیهشده که در سازمان آب تصفیه میشود????????? مصرف کنیم تا مریض نشویم .????????????
حالا به کلاس برمیگردیم و از بچههای هر نیمکت میخواهیم به ترتیب بیایند.و از داخل سبد یکتکه کاغذ رنگی بردارند❤️???
و هر کس همرنگ خودش را پیدا کندو با او گروه تشکیل دهد????????????????????????????????????
سپس کاغذ رنگیها را برگردانند و نقاشی پشت آن را درست کنار هم بچینند تا شکل آن مشخص شود سپس از گروهها میپرسیم چه چیزی درست کردند؟
گروه اول یک قطره آب ????????
گروه دوم باران ?
گروه سوم دریا ?
گروه چهارم لکهی آبی
سپس از هرکدام میخواهیم دربارهی شکلی که درست چیده یک جمله بگویند .?????????
سپس درباره اینکه آب??????????? از کجا به دست میآید صحبت میکنیم
و از گروهها میخواهیم باهم در این زمینه مشورت کنند و پاسخ بدهند ????????????.
گروهها فعال میشود و بچهها نظرات خود را در گروه بیان میکنند
ما گروهها را به سمت چرخهی آب در طبیعت راهنمایی میکنیم و شعر آب را میخوانیم??????
اول من آب بودم. بودم میان دریا
بعداً بخار گشتم. رفتم به آسمانها
در آسمان آبی. چندتکه ابر دیدم ☁️☁️☁️☁️☁️
با شور و شوق بسیار رفتم به آن رسیدم ?????????
باران شدم چکیدم. بر ذرهذرهی خاک ???????????
گل گل هزارها گل. سر زد از آن خاک پاک
در این مرحله برای بچهها توضیح میدهیم که آب باران و برف???????❄️❄️❄️❄️❄️ که در زمستان میبارد به رودخانهها میریزد و ما برای خوردن آب رودخانه را تصفیه میکنیم در سازمانی به نام سازمان آب و بهوسیلهی لولهکشی وارد خانههای ما میشود
شعر چرخه #آا
???????
آبها کجایند
زیرزمین
تو چشمهها
تو رودخانه
تو دریاها
خورشید ببین چه می کنه
نور می پاشه نور می تابه
آبها چی می شن
بخار می شن بخار می شن
می رند هوا
ابر می شن ابر می شن
ابرها چی می شن
برف می شن بارون می شن
باز هم میان روی زمین
زیر زمین
از چشمهها جاری می شن
حالا از بچهها میخواهم کتاب فارسی????????? را روی میز بگذارند و به تصویر کتاب با دقت نگاه کنند و چیزهایی که در آن میبینند را نام ببرند همزمان من هم کارتهای نشانهی مربوط به درس را روی تابلو میچسبانم و تصویر کتاب را که بهوسیلهی پروژکتور روی تخته انداختهام را به بچهها نشان داده و میگویم خوب هر گروه دربارهی تصویرهایی که میبیند توضیح دهد. در تصویر دریا???????????
.آب .???????
خورشید ???????
.قایق .?????????
و آزاده ????????.
گل ????????.
ماسه ?????????ساحل دیده میشود .و رنگ آبی آسمان و دریا
حالا همه تکرار کنند آب? آبی? آزاده? اول اینها چه صدایی میآید ?
همه میگویند‼️ آ‼️
مرحبا ?????????
سپس آ را درشت روی تخته میکشیم و میگوییم صدای آ در این کلمهها کجا آمده (اهمیت هم آغاز)
سپس سراغ کلمهی بابا? و دریا? میرویم و میگوییم تکرار کنند و بگویند آخرشان چه صدایی میدهد
که همه میگویند
حالا از بچهها میخواهیم که با ما تکرار کنند و متن درس را میخوانیم
آب آبی.?? دریا آبی ??
سپس تصویرها را هم میخوانیم
آب.? دریا.? آبی?
حالا از بچهها میخواهم بامن بگویند آب.? آبی.? آزاده?.
و همزمان این کلمات را روی تابلو مینویسم و آ را با قرمز مینویسم
و کلمههایی مثل دریا?. بابا?.
که در اینجا هم ا را با قرمز مینویسم.
سپس میگویم به آب آبی و آزاده نگاه کنند و بگویند کجای کلمه رنگ و شکلش مثل هم است اشارهی بچهها به? آ ?
آفرین پسرهای خوبم
سپس آ ا را روی تخته درشت مینویسم??????? و میگویم خوب بچهها آ ا چند شکل داره?
دو تا
میخواییم براشون اسم انتخاب کنیم به نظر شما چه اسمی براشون انتخاب کنیم ????????
اسمهای متفاوتی گفته میشه که آ کلاهدار???????? و بی کلاه???????? جزء اسامی هست نمیگوییم غلط است
اشاره به این مطلب میکنیم که ‼️آ اول فقط در اول آمده پس اسم آن میشود آ اول ‼️
چرا ??چون فقط اول میاد
حالا پس برای اون یکی چه اسمی انتخاب کنیم
نکته ‼️‼️‼️‼️‼️‼️‼️‼️‼️
تا این مرحله معرفی نشانه و شناخت نشانهی آ ا میباشد و جایگاه هرکدام از دو شکل در کلمات
حالا دوباره با بچهها اسم نشانهها و جایگاه آنها در کلمه رو تکرار میکنیم و از بچهها میخواهیم
چند چیز را نام ببرند که اولشان صدای آ بدهد مثل آهو آب ?آسمان.? آبی?
و چند چیز که آخرشان صدای ا بدهد مثل دریا ?.پا .?هواپیما✈️ .بابا?
سپس. از قبل روی یک برگ A4نشانههای آ اول و ا غیر اول را بزرگ نوشته بهصورت توخالی به بچهها میدهیم تا رنگ کنند
مرحلهی بعد نوشتن نشانهی‼️ آ ا‼️ میباشد که با توجه به نوشتن و تمرینات اول کتاب کار هم نوشتن ا و هم نوشتن‼️ مد ‼️را یاد گرفتهاند فقط باید نوشتن کامل روی خط زمینه را یاد بگیرند
نکته ‼️‼️‼️‼️‼️‼️‼️‼️‼️
آ ا اولین مصوتی هست ک بچهها یاد میگیرند پس باید ب نوعی متوجه صدادار بودن مصوتها بشوند
برای این کار من دو بازی در کلاسم انجام میدهم ک بسیار برای بچهها جذاب و شادیآفرین است
روی تابلو خط دو خط میکشم برای هر گروه آبی بالا .?
قرمز پایین ❤️
حالا گروه آبی آ رو میگه تا جایی ک نفسش. بند بیاد منم خط رو میکشم حالا نوبت قرمزه ❤️هر کدوم خط بلندتر شد برنده ست.??????????
یکی هم از اول کلاس راه میرن ???????????و صدای آ رو میگن تا وقتیکه نفسشون بند بیاد.??????
هر که مسافت بیشتری رفت برنده ست.
یک انیمیشن برای بچهها پخش میکنم تا با مفهوم آ در کلمهی آبی بیشتر آشنا شوند
سلام آموزش نشانه آ بسیار جذاب هست
آموزش نشانه های دیگه رو نتونستم پیدا کنم ممنون میشم راهنمایی کنید
سلام خدمت شما کاربر عزیز
آموزش برخی نشانه ها وجود دارد،برخی دیگر هم به زودی اضافه می شوند.
نشانه مورد نظر خود را جستجو بفرمائید.
بسیار عالی بود سپاسگزارم